2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Kunststof dorpels monteren bij Série 2
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 26 oktober 2009 07:53 AM
  [ # 16 ]

Bij de APK mogen ze niet losgenomen worden, maar een beetje APK-keurmeester zal aan de achterzijde van de skirts (net voor de achteras) zo rond de krikpunten wel kunnen beoordelen hoe de staat van de dorpels is.
Bij mij was daar al een gat te vinden, reden om voor de APK-man te zeggen dat ik de kappen eens moest verwijderen…

De achterste kap (dus via de achterdeur/-bank) is redelijk eenvoudig en snel te verwijderen, inderdaad zoals gezegd door instapkappen te verwijderen (een paar schroefjes), het deurrubber onderaan iets te lichten en de skirtbevestiging los te nemen met een punttangetje of passender gereedschap.
Hij zit er ook vrij snel weer op.

Ondanks dat de serie II af-fabriek een waxbehandeling heeft ondergaan die anti-roest werkt, mag en kun je er niet vanuit gaan dat die na 20+ jaar nog zijn werk doet overal.
Daarom: verwijder die skirts bij aankoop, en loop weg bij een weigerende verkoper.
Heus, er zijn meer CX-en te koop.
Ook de eigenaar doet er verstandig aan eens per jaar de skirts te verwijderen, en de dorpels te repareren/ behandelen.
Het voorkomt veel leed….

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3137
Geregistreerd: 07-02-2009

Gepost: 26 oktober 2009 09:09 AM
  [ # 17 ]

Dank je wel voor je verhaal Pascal! Daar kan ik wat mee. IS het zo dat de achterzijde gevoeliger is als voor, zeg maar halverwege de voordeur, of kun je dat niet zo stellen?

Ik bedoel eigenlijk; als de dorpel achter goed is kan het voor toch fout zijn…
ergo elke CX roest weer anders?
In iedergeval bedankt voor jouw praktijk ervaring!

Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 26 oktober 2009 12:38 PM
  [ # 18 ]

er is een aantal “standaard” punten dat roest: de kriksteunen zijn vrij vaak prijs.
Kijk daarnaast ook eens goed naar de binnenkant van de deurrubbers: als die slijtage vertonen (lees: het staal komt er doorheen) dan kan je ervan uitgaan dat de dorpel op dat punt ook roest. Het beste is in zo’n geval natuurlijk nieuwe rubbers te monteren, maar als tussenoplossing heb ik stukjes binnenband van een fiets op de kale plekken “ingelegd”.
Works like a charm ...

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3137
Geregistreerd: 07-02-2009

Gepost: 26 oktober 2009 12:59 PM
  [ # 19 ]

Dankje Tinfoil, dat wordt dus een kussentje voor de knieen meenemen naar de verschillende kandidaten!

Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 26 oktober 2009 02:29 PM
  [ # 20 ]

En als je al een stuk plastic weg mag halen, doe dat dan rechts. Die kant is er het ergste aan toe. Doorgaans.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 26 oktober 2009 02:30 PM
  [ # 21 ]

De ervaring leert dat ze vooral rond de bevestiging van de skirts op de dorpel rotten: doordat de 3-gaats “moeren” zijn aangedraaid is de afstand tussen dorpel en skirt hier het kleinst.
Bovendien werkt het plastic tapeind als prutvanger…
Dus bij aankoop/ bezichtiging auto in de hoogste stand en goed op de bevestiging kijken, niet onder de auto gaan liggen tenzij je levensmoe bent..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 26 oktober 2009 05:23 PM
  [ # 22 ]
garagestmarien schreef:

En als je al een stuk plastic weg mag halen, doe dat dan rechts. Die kant is er het ergste aan toe. Doorgaans.

Hoezo dat dan?

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 26 oktober 2009 06:51 PM
  [ # 23 ]

Wegens plassen aan de rand van de weg

Profiel  
 
DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3137
Geregistreerd: 07-02-2009

Gepost: 26 oktober 2009 07:28 PM
  [ # 24 ]

Ja, wel eens gehoord; rechts plassen en modder die aankoekt…
Links pekel van strooiwagens die voorbij rijden. (Moet je CX wel naast de weg in een parkeerhaven staan)

Anyway, zo is het altijd wat! very very sad

Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 oktober 2009 07:40 PM
  [ # 25 ]

Als je echt geen zin of tijd heb om de kappen te verwijderen dan kan je ook alleen even waar het rubber bij elkaar komt onderin dit even een stukje los halen.

Deze roestplek zat bij mij eigenlijk bij alle deuren precies op de naad van het deurrubber

Als je deze los haalt kan je al zien vanaf boven of er roest aanwezig is.
Dit was wel de ergste bij mij Wink

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook