




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Bij de APK mogen ze niet losgenomen worden, maar een beetje APK-keurmeester zal aan de achterzijde van de skirts (net voor de achteras) zo rond de krikpunten wel kunnen beoordelen hoe de staat van de dorpels is.
Bij mij was daar al een gat te vinden, reden om voor de APK-man te zeggen dat ik de kappen eens moest verwijderen…
De achterste kap (dus via de achterdeur/-bank) is redelijk eenvoudig en snel te verwijderen, inderdaad zoals gezegd door instapkappen te verwijderen (een paar schroefjes), het deurrubber onderaan iets te lichten en de skirtbevestiging los te nemen met een punttangetje of passender gereedschap.
Hij zit er ook vrij snel weer op.
Ondanks dat de serie II af-fabriek een waxbehandeling heeft ondergaan die anti-roest werkt, mag en kun je er niet vanuit gaan dat die na 20+ jaar nog zijn werk doet overal.
Daarom: verwijder die skirts bij aankoop, en loop weg bij een weigerende verkoper.
Heus, er zijn meer CX-en te koop.
Ook de eigenaar doet er verstandig aan eens per jaar de skirts te verwijderen, en de dorpels te repareren/ behandelen.
Het voorkomt veel leed….
‘Spirit of avant-garde’
Dank je wel voor je verhaal Pascal! Daar kan ik wat mee. IS het zo dat de achterzijde gevoeliger is als voor, zeg maar halverwege de voordeur, of kun je dat niet zo stellen?
Ik bedoel eigenlijk; als de dorpel achter goed is kan het voor toch fout zijn…
ergo elke CX roest weer anders?
In iedergeval bedankt voor jouw praktijk ervaring!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
er is een aantal “standaard” punten dat roest: de kriksteunen zijn vrij vaak prijs.
Kijk daarnaast ook eens goed naar de binnenkant van de deurrubbers: als die slijtage vertonen (lees: het staal komt er doorheen) dan kan je ervan uitgaan dat de dorpel op dat punt ook roest. Het beste is in zo’n geval natuurlijk nieuwe rubbers te monteren, maar als tussenoplossing heb ik stukjes binnenband van een fiets op de kale plekken “ingelegd”.
Works like a charm ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Dankje Tinfoil, dat wordt dus een kussentje voor de knieen meenemen naar de verschillende kandidaten!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
En als je al een stuk plastic weg mag halen, doe dat dan rechts. Die kant is er het ergste aan toe. Doorgaans.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De ervaring leert dat ze vooral rond de bevestiging van de skirts op de dorpel rotten: doordat de 3-gaats “moeren” zijn aangedraaid is de afstand tussen dorpel en skirt hier het kleinst.
Bovendien werkt het plastic tapeind als prutvanger…
Dus bij aankoop/ bezichtiging auto in de hoogste stand en goed op de bevestiging kijken, niet onder de auto gaan liggen tenzij je levensmoe bent..
‘Spirit of avant-garde’
garagestmarien schreef:En als je al een stuk plastic weg mag halen, doe dat dan rechts. Die kant is er het ergste aan toe. Doorgaans.
Hoezo dat dan?












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Wegens plassen aan de rand van de weg
Ja, wel eens gehoord; rechts plassen en modder die aankoekt…
Links pekel van strooiwagens die voorbij rijden. (Moet je CX wel naast de weg in een parkeerhaven staan)
Anyway, zo is het altijd wat!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je echt geen zin of tijd heb om de kappen te verwijderen dan kan je ook alleen even waar het rubber bij elkaar komt onderin dit even een stukje los halen.
Deze roestplek zat bij mij eigenlijk bij alle deuren precies op de naad van het deurrubber
Als je deze los haalt kan je al zien vanaf boven of er roest aanwezig is.
Dit was wel de ergste bij mij