Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik denk dat je het wel haalt, dat stukje. En wat betreft de kabel strak houden, dat is iid de manier. Alleen kan ik met 1 teen harder remmen dan een ieder ander met twee handen aan de handrem. Het is heel simpel: als de voorste hard remt zit de achterste erop.
Wat niet weg neemt dat ik het ook zou doen. Zeker in het begin heb je nog remdruk die in noodgevallen te gebruiken is.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik heb meerdere keren op die manier in een gesleepte auto gereden. Het is best een kunst, maar de voorste auto moet echt ontzettend truttig rijden: heel rustig accelereren en heel goed anticiperen op aankomende rode verkeerslichten. Dan is het best te doen, zeker als het maar 14 km is.
Ik heb ooit eens 200 km van Antwerpen tot Den Haag met mijn BX op 3 meter van een C5 “gereden” op de snelweg, en dat vond ik echt een hel!!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
boukewerff schreef:Ik denk dat je het wel haalt, dat stukje. En wat betreft de kabel strak houden, dat is iid de manier. Alleen kan ik met 1 teen harder remmen dan een ieder ander met twee handen aan de handrem. Het is heel simpel: als de voorste hard remt zit de achterste erop.
Wat niet weg neemt dat ik het ook zou doen. Zeker in het begin heb je nog remdruk die in noodgevallen te gebruiken is.
Nou, ik ben nog steeds geen voorstander van slepen zonder draaiende motor, maar als ik het zou doen, zou ik het zo doen:
- Met de boormachine op de pomp de BX in de hoogste stand draaien
- Als de BX op hoogte is: de keuzehandle voor de wagenhoogte in de op 1 na hoogste stand zetten en de BX op die hoogte laten komen.
- Als de BX op die hoogte staat: keuzehandle weer in de hoogste stand zetten en dit ook zo laten tijdens het rijden.
- Een korte testrit maken waarbij je eens goed probeert hoe goed de gesleepte BX op de handrem remt. Kan je de wielen niet blokkeren met de handrem (dus dat je zo hard remt dat de wielen allebei slippen): andere methode zoeken (sleepwagen ofzo).
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
In wateringen zit een sleper die voor 60 euro je auto op een ambulance versleept zolang de totale rit binnen 80 km blijft. Dat heb ik laatst ook gedaan en is zeker aan te bevelen.
Kan een ‘doorgezakte’ BX wel op die ambulance komen ? Of moet je hem dan vantevoren oppompen ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Het is zo’n kantelbare uitvoering. De mijne lag ook op z’n buik. Het scheelt echt een hoop gedoe.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
De hoogste stand is trouwens ook niet goed voor je ashoezen. Die schijnen dan onder grotere spanning te staan door de grotere hoek van de as op de bak en de as op de homokineet. Ze scheuren dan eerder en dan heb je er weer een probleem bij.
Hmm nou, na mijn 200 km sleeprit naar Delft denk ik dat dit stukje er ook nog wel bij kan.
Mijn vader heeft de boormachine truc gisteravond even geprobeerd en afgezien van de accu van de boormachine die leegachtig was ging het wel en ziet hij het ook wel zitten. We nemen de boormachine mee, mocht het nodig zijn de vering onderweg nog omhoog te krijgen, ik heb er goede hoop op dat het niet nodig is gezien de vering bij mijn vorige sleeprit ergens bij Rotterdam pas naar beneden begon te zakken.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Lelijke Eend schreef:
- Met de boormachine op de pomp de BX in de hoogste stand draaien
- Als de BX op hoogte is: de keuzehandle voor de wagenhoogte in de op 1 na hoogste stand zetten en de BX op die hoogte laten komen.
- Als de BX op die hoogte staat: keuzehandle weer in de hoogste stand zetten en dit ook zo laten tijdens het rijden.
Dat zou ik niet doen. Heb je eindelijk druk opgebouwd, ga je het verspillen door de auto eerst te laten zakken en dan weer omhoog te zetten. Het beste kan je natuurlijk in rijstand slepen, maar dan vespil je druk aan het op hoogte houden.
Ik zou in de laagste stand slepen, heel erg langzaam rijdend. Dan gebruik je je druk alleen voor de remmen en de stuurbekrachtiging. Sowieso mag de voorste auto nooit remmen, daar kan je met de achterste auto niet goed op anticiperen als je er 2 meter achter rijdt. De voorste auto moet als een slak rijden en op tijd gas loslaten zodat de achterste auto de gelegenheid heeft om beide auto’s af te remmen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Dat gaat toch nooit goed? dan heb je een clearance van 10 cm onder dorpel. Dat ga je echt niet redden als je 14 km gaat slepen. Het is tussen Delft en rotterdam toch? Denk niet dat je dan geen drmepls tegenkomt. Er gaat meer stuk dan je lief is vrees ik.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Sja, ik heb niet gezegd dat het een pretje zou zijn. Maarja, als je moet kiezen tussen remmen of vering, zou ik voor remmen kiezen. Stuiteren is oncomfortabel, maar botsen ook. En je zal echt langzaam moeten slepen, denk aan maximaal 20km/u. Als dat niet mogelijk is, dan moet je in rijstand slepen en elke paar miuten stoppen en met de boormachine de boel weer op druk brengen.
Maar het beste is natuurlijk om de auto op een aanhanger te laden.
Eveneens ben ik tevens ook.
We hijsen hem gewoon in de normale stand, alleen handremmen werkt prima, daar heb ik het vorige week ook mee moeten doen en nogmaals; dat was een stuk verder. Mijn vader kan als de bestuurder van de auto die de mijne sleept prima anticiperen en ‘truttig’ rijden, en 20 km/u rijden kan natuurlijk niet op de snelweg. En snelweg vermijden zie ik totaal niet zitten met alle bochten, drempels, versmallingen en wat je verder nog tegen komt.
Aanhanger/auto-ambulance gaat niet gebeuren ondanks de ernstige twijfels hier aan mijn sleepcapaciteiten (of die van mijn auto).
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Slepen over de snelweg? Jij liever dan ik Ik dacht zelfs dat dat niet eens mag, of in ieder geval alleen tot de eerstvolgende afslag.
Eveneens ben ik tevens ook.
In België geldt dat inderdaad, tot de volgende afslag. In Nederland zijn er geen regels voor, een sleepauto geldt als aanhanger op bepaalde vlakken (snelheid bijvoorbeeld). Ik heb het toevallig net voor de zekerheid even nagevraagd.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik kan er inderdaad niets over vinden op internet. Maar dat neemt niet weg dat ik slepen over de snelweg zó eng zou vinden dat ik het zelf niet zou durven
Ik heb trouwens wel eens Hilversum moeten doorkruisen met een lekke achterste remleiding (die gevoed wordt door de achtervering), toen heb ik de BX in de laagste stand gezet omdat het er dan niet zo hard uit lekte en ik op die manier wel stuurbekrachtigine en remmen had. Dat was inderddad erg onprettig, het kleinste hobbeltje wordt een heuvel, maarja, soms kan het even niet anders. Ik heb ook wel eens een dode, kaalgeplukte BX van Vreeland naar een sloperij Hilversum gesleept, op zijn buik, en remmend op de handrem. Echt niet prettig inderdaad, maar zelfs dat is te doen.
Eveneens ben ik tevens ook.