1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
LPG?
Bietnsup
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 11-10-2009

Gepost: 26 oktober 2009 11:02 PM

Een paar weken geleden een mooie simpele BX 1.4 cannes gekocht bij Hesselink 74.000 km. ‘t Is een dagelijkse kar voor mij en das beslist geen straf. Gelet op het lichte gewicht en de te maken kilometers wil ik d’r lpg in doen.

‘k Ben totaal geen techneut maar begreep dat de 1.4i zou hier goed mee overweg kan en dat je bovendien eenvoudig de kleppen kunt stellen.

Ervaringen? Tips?

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 26 oktober 2009 11:09 PM
  [ # 1 ]

TU(3) kan inderdaad prima op LPG, hou er rekening mee dat er geen G3 instalatie in kan, laten inbouwen zal denk ik rond de 1500 euro liggen.

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
Bietnsup
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 11-10-2009

Gepost: 26 oktober 2009 11:33 PM
  [ # 2 ]

Merci. Klopt. Moet wel een G2 worden omdat de auto na 1-7-90 op kenteken is gezet.

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 26 oktober 2009 11:35 PM
  [ # 3 ]

welkom op het forum trouwens..

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
Bietnsup
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 11-10-2009

Gepost: 27 oktober 2009 09:21 AM
  [ # 4 ]

Bedankt.

Profiel  
 
Chrispy70
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009

- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Gepost: 27 oktober 2009 09:23 AM
  [ # 5 ]

Ik zit zelf ook te denken aan LPG voor de 16TRS.
Volgens mijn garagist (mooi woord) moet er dan een aparte kop op, omdat je anders om de 10.000km de kleppen moet stellen, en dat kost zeker 300 Euri per keer als je het laat doen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Vroeger trouwens probleemloos 60.000km gereden met een 16TRS, en er stond al een ton op de teller. Motorisch liep die kar perfect. Maar er kan misschien een aangepaste kop in hebben gezeten want deze kwam uit de lease.
Bestaat er misschien een kop voor de 16S waarbij je de kleppen niet hoeft te stellen?

EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 27 oktober 2009 09:48 AM
  [ # 6 ]

Ik denk dat je garagehouder wat dingen door elkaar haalt. Bij mijn weten kunnen de BX koppen prima op gas. Mijn vader heeft er 3 gehad die allemaal hoge kilometerstanden hebben gehaald. Bij de Xantia 8 kleppers speelt het verhaal van om de 10000 km kleppen stellen. Bij de BX koppen zeker niet, BX koppen van 1900 motoren werden/worden dan ook vaak op de Xantia 1.8 motoren geklust om zo beter tegen LPG te kunnen.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Bietnsup
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 11-10-2009

Gepost: 27 oktober 2009 10:43 AM
  [ # 7 ]

Wat ik van Hesselink (.nu) begreep is dat de 1.6 op zich een prima kop is maar dat, als je kleppen moet stellen, inderdaad de hele handel eraf moet. Vroeger heeft hij deze veel in de lease gehad. Of je vaak kleppen moet stellen weet ik niet, maar ik neem aan dat je het in ieder geval moet controleren. Toch? Ben wel benieuwd naar “PrutsyLJ”. Welke BX-motoren had je vader op LPG.

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 27 oktober 2009 11:06 AM
  [ # 8 ]

De mijne rijdt al sinds 1990 op LPG, 252.000km nu dus. En gaat nog steeds goed. Is een 16TZi met automaat (voor in hoeverre dat zou uitmaken).

Mijn tip: koop een ‘klein’ tankje en zet het niet tegen de achterkant maar tegen de zijkant van de auto. Anders is je koffer om zeep.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 oktober 2009 12:27 PM
  [ # 9 ]

Zoiets dus.

Dit is mijn ex-‘85-er 16TRS (met carb. dus), en de LPG smaakte haar prima.

Afbeelding Bijlagen
100_3673.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Bietnsup
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 11-10-2009

Gepost: 27 oktober 2009 01:04 PM
  [ # 10 ]

Kanonne Patje, dat is nog eens een tank! Hoeveel liter is dat? Ik wil hem inderdaad op die plek hebben (55 ltr). ‘k Vind het wel jammer dat de achterbank van m’n Cannes niet gedeeltelijk omgeklapt kan worden. Enfin, ook niet zo heel erg. Onderbouw toch liever niet omdat ik begrepen heb dat de tank dan nog kleiner (en duurder) wordt.

Profiel  
 
Bietnsup
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 11-10-2009

Gepost: 27 oktober 2009 01:06 PM
  [ # 11 ]

Waar hebben jullie de vuldop (of hoe heet zoiets zitten)? Op m’n witte Cannes wil ik liever geen zwarte dop op m’n bumper hebben.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 oktober 2009 01:49 PM
  [ # 12 ]

Ik had de vul-aansluiting onderin de bumper. Zelf kies ik altijd voor de Franse aansluiting. Die ik kleiner en heeft een mooier afdekkapje. En ik vind het geen ramp om er even een verloopje op te schroeven voor je kunt tanken.

De tank was geloof ik 45 liter, goed voor zo’n 350 km, wat voor mij toen exact een week rijden was.

Afbeelding Bijlagen
100_3207.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Chrispy70
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009

- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Gepost: 27 oktober 2009 01:52 PM
  [ # 13 ]
patje74 schreef:

Zoiets dus.

Dit is mijn ex-‘85-er 16TRS (met carb. dus), en de LPG smaakte haar prima.

Dus zonder aangepaste kop?
Hoe vaak liet je de klepspeling meten?

EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 oktober 2009 02:02 PM
  [ # 14 ]

Deze koppen kunnen er prima tegen. Ik heb het kleppendeksel er nooit af gehad na de LPG-inbouw. Simpelweg omdat ik daar geen reden toe had. Zo’n 40.000Km na inbouw liep, klonk en voelde het blokje nog gelijk als voor de inbouw. Daarna is ze weg gegaan.

Deze blokjes lopen prima op LPG, daar moet je gewoon niet over in gaan zitten. En als er extra onderhoud aan zit te komen, dan moet het wel heel ernstig zijn voor het je “winst” t.o.v. benzine volledig opvreet.
Zelfs bij geen G3 of niet-belastingvrije BX heb je snel een flinke besparing te pakken. Daarnaast is de installatie relatief goedkoop.

Onderbouw leek mij tof, maar wel iets van €150,- duurder. Dit kun je altijd nadien nog doen, en dan kan je zelfs eventueel een gebruikte tankt plaatsen, en dat scheelt je weer wat pingels.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 oktober 2009 02:06 PM
  [ # 15 ]

Ik heb jarenlang diverse bx’ en met 1600 en 1900 motoren op lpg in onderhoud gehad. Klepspeling controleerden wij iedere 40.000 km, en een kop ging makkelijk 3 ton mee!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook