Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 02-04-2006
- C5 2.0HDI 140pk millenium
Wil graag weten of er mensen zijn die een 2.0 ltr automaat hebben
en weten hoe je het beste kan trekken want je mag nu 90 km per uur rijden.
en mijn bak schakeld en schakeld van 4 naar 3 3n 3 naar 4 lijkt me niet echt goed.
welke versnelling is het beste en moet ie dan op Drive of Manuel staan.
graag jullie bevindingen
bedankt alvast
john
Hallo John
Ik ben in het bezit van een C5 2lt aut
ik trek een caravan van 1500kg, ben naar beieren (duitsland) op vakantie geweest
ik heb zelf ook een topic geplaatst over dit onderwerp (kan je even opzoeken)
mijn ervaring is dat als je vlak rijdt (90km) je in de automaat kan rijden
bij heuvelachtig terein schakel ik met de hand en probeer ongeveer 3300 tot 3500 toeren aan tehouden
geen problemen ondervonden de C5 presteerde prima.
grt Kees
Na 6 andere merken mij eerste citroen { C5}
Heb de 2.0 (benzine) automaat met een 1500kg caravan.
Op de vlakke weg blijft het in 4 rijden bij 90/100 kmh. Op een vals plat herken ik wel het pendelen van 3 naar 4 en terug (op de cruise control). Ik laat het zo, is niet hinderlijk.
Aleen bij afdalingen kies ik wel eens voor handmatig terugschakelen.
Is trouwens heerlijk met de automaat bij de Gotthardtunnel, waar de file héél langzaam omhoog kruipt.
Geen gedoe met koppeling en kramp in het linkerbeen.
Groet.
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 02-04-2006
- C5 2.0HDI 140pk millenium
ok dus het is niet zo dat je hem beter met hand in 3 kan zetten
ivm toeren en belasting van de motor.
al dat schakelen kan toch niet goed zijn voor je automatiche bak???
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Schakelen is zijn werk, dus hij moet er tegen kunnen. Maar zet je hem vast in een versnelling krijgt de bak minder voor zijn kiezen en zal dus langer mee gaan. Verder word de bak beter gekoeld bij hogere toeren, dus een stapje terug kan geen kwaad.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
http://www.trekauto.info/index.php
Op dit forum vindt je heel erg veel info en ervaringen over auto’s en caravans. Ook over het rijden met automaat. En zelfs erg veel revieuws over C5 en caravan.
Wij rijden een HDI 110pk met automaat. En ik herken het willen pendelen tussen 80 - 100km/h met de caravan erachter. Dit is afhankelijk van oa de tegenwind, helling, versnellen of langzamer.
Ik gebruik 3 manieren en mogelijkhden van het schakelen van de AL4 bak wanneer we met caravan rijden. dus normaal, “S” en manueel.
Bij het wegrijden en in de stad, veel op 70 - 80km wegen, dan in de “S”. Immers hij schakelt dan hoger in de toeren naar de volgende versnelling.
Wanneer ik eenmaal lekker op gang ben en lange stukken op de snelweg gaat de Normaal stand erop.
Bij een 90 a 100km/h rijdt dat prima en draait de motor voldoende toeren om niet warm te lopen of te weinig vermogen te hebben. De ervaring is dat bij een heuveltje, en een 90-95km/h, de bak dan zelf al terugschakeld, ook in de Normaal stand.
Bij veel tegenwind gaat de bak dan pedelen van 3 naar 4 en omgekeerd. Dat irriteerd me, dus gaat dan de “S” stand erop.
De vorige week nog deze manier van rijden gedaan met de caravan naar Frankrijk.
Bij normale vlakke weg en geen stevige tegenwind, veel vrachtverkeer en tegenliggers, vergeet ik het “S” wel eens, geeft eigenlijk geen probleem.
Manueel schakel ik alleen op steile wegen in de bergen. Ik bedoel dan haarspeldbochten.
Een voorbeeld is de weg naar Kanderstegg in Zwitserland. Ik vind dan een 2800-3000 toeren tegen de steilere berg op prettiger rijden dan een 2000 toeren. Zeker in haarspeldbochten, de bak schakelt dan te snel omhoog. En ben ik mijn kracht(vermogen)dus kwijt.
Ik gebruik dus weinig het manueel schakelen, wel de “S”.
Johan