










Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Nog maar weer eens een nieuw onderwerp dan:
Op dit topic is de bekende diravi als onderwerp meerdere keren langsgekomen, maar over het zogenaamde stuur commando kan ik maar weinig vinden. Dit is dan dus de kleine plasic bol met kabel en hydrauliek verbindingen, onder het reservewiel aan de bestuurderskant.
Ik heb inmiddels zo’n stuurcommando uit een sloper gehaald, dit is niet al te lastig.
Maar ik zou graag willen weten waar dit onderdeel nu eigenlijk voor dient. Kan ik de Diravi in theorie wel bevatten, dit stuur commando eigenlijk helemaal niet.
Ze schijnen wel kapot te kunnen.
Ik ben van plan om de mijne te vervangen om te kijken of ik hiermee een stuurprobleem kan oplossen.
Het stuurprobleem bestaat uit de neiging van de wagen om rechtdoor te willen bij het nemen van een linker bocht. Ondanks een verse apk, is dit reuze onveilig.
Aan de banden en bollen ligt het in elk geval niet, deze heb ik al vervangen maar dit verhelpt het probleem niet.
Ik ben erg benieuwd.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Deze bol zorgt alleen voor de ‘hoeveelheid’ stuurbekrachtiging.
Ergens in het eerste topic van mijn auto’s staat een foto van zo’n ding dat ik open heb gemaakt, gewoon om te zien hoe het werkt.
Het is dat ik nu even wil gaan eten, maar ik ga opzoek voor je naar die foto.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
De gewichtjes worden omhoog geduwd door de middelvliedende kracht (zo heet dat toch?) waardoor het gewicht omhoog geduwd wordt. De pen die wat slap naar rechts hangt, wordt daardoor bewogen en bedient de toevoer van de hoeveelheid LHM die dus uiteindelijk de druk van de stuurbekrachtiging bepaald.
Hoe harder je rijdt, hoe hoger de gewichten komen, hoe minder stuurbekrachting er is. Ik geloof, maar weet dat niet zeker, dat er bij 80 km/h en hoger er geen bekrachtiging meer is.
In ieder geval zal het het trekken naar links of rechts niet bepalen. Volgens mij.











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
En als je nog wat verdere technische info wilt kun je kijken op
http://www.cpge-brizeux.fr/casiers/marc/20071109_regulateur centrifuge.pdf
en een animatie
http://www.sciences-indus-cpge.apinc.org/Regulateur-centrifuge-Diravi
en nog meer info
http://johann.rannou.free.fr/mecanique/diravi.pdf
Mooi woord hè: regulateur centrifuge
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
garagestmarien schreef:
De gewichtjes worden omhoog geduwd door de middelvliedende kracht (zo heet dat toch?)
Zo noemt iedereen dat, maar vaktechnisch correct gezien heet deze kracht middelpuntzoekende kracht of centrifugaalkracht.
Niet betweterig bedoeld, maar mijn docenten WTB werden gillend gek als iemand dit verkeerd zei terwijl in de volksmond iedereen dat eigenlijk doet…
‘Spirit of avant-garde’





Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Middelpuntvliedende kracht in het middelbaar en hoger technisch onderwijs.
Hoe groter de rotatiesnelheid hoe groter de kracht waarmee een lichaam (gewicht) naar buiten word geduwd. Het middelpunt van de rotatie (ont)vlieden.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntzoekende_kracht
2e wet van Newton
Nogmaals: zo is het mij ooit geleerd, zowel op MTS als HTS.
Het is niet bedoeld als betutteling, en als ik (en mijn docenten) abuis zijn zal ik verder mijn mond houden…
‘Spirit of avant-garde’





Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
En kijk dan naar de vijfde alinea.
En die instellingen heb ik ook doorlopen (lang geleden weliswaar, maar zo erg is mijn dementie nog niet gevorderd dat ik dat vergeten zou zijn)
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik ben niet van plan te ping-pongen, maar de volgende alinea geeft aan dat beide termen door elkaar heen gebruikt (kunnen/ mogen) worden.
In de volksmond dus ‘middelpuntvliedende’, in technische vaktaal dus ‘middelpuntzoekend’.
We hebben blijkbaar beiden gelijk..
En nu terug on-topic, want niemand heeft zin in een les ‘hoe-heet-het-en-wat-is-waar’....goed?
‘Spirit of avant-garde’



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Helemaal mee eens, want mijn kromme taalgebruik is duidelijk genoeg geweest.





Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Ach zo krom was het niet Wendela. Alleen de punt ontbrak en die zetten we er nu achter. OK
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Heerlijk die reacties! Ik vrees dat ik wat ik nog aan natuurkundige kennis ergens verweg opgeslagen heb, niet in de strijd ga gooien want dat leg ik zonder meer af tegen de beter onderlegden hierin.
Wel zeer leerzaam en dank voor alle uitleg.
Ik denk overigens niet dat het probleem wat deze interessante discussie liet ontstaan, met eventueel slecht functioneren van het stuur commando te maken heeft.
Nou moet ik het verder gaan zoeken.
Ik moet er denk ik een nieuwe topic van maken