Hallo,
even een aardig weetje:
Afgelopen week ging het raam aan de bijrijders kant vanzelf weer open nadat ik het met de automatische stand dicht gemaakt had. Opzich niet zo heel erg, maar als het dan gaat regenen….......................dan gaat je raam open! Hij had kennelijk niet in de gaten dat het raam dicht zit, en denkt dat er iets tussen zit. De anti knelbeveiliging doet het raam dan weer open.
Ik naar de garage (slecht weer en had ff geen zin om in de stromende regen te gaan sleutelen). Ja meneer….................hier in de citroen garagehandleiding (of iets dergelijks) staat dat we dan de raam motor moeten vervangen. Dat kost dan 520 Euro Ex!
Nou, dan eerst toch nog maar even zelf kijken.
Raam helemaal open gedaan. Raam motor (en bijbehorende elektronica) eraf. Vervolgens 1 x op de raam open knop duwen, motor er weer op, en klaar! Hij had z’n nul stand weer gevonden en het werkt weer. Het zou kunnen dat je de procedure vaker moet herhalen, omdat hij na 1x de nul stand nog niet bereikt heeft, maar bij mij werkte het wel!!! Toch weer dik 520 euro’s in de knip gehouden!
Ik hoop dat er C5 bezitters zijn die wat aan deze ervaring hebben, en ook bakken geld uitsparen.
Groet,
Maarten Trilsbeek
Gebeurde dit nadat het raam helemaal dicht was gegaan of gewoon ergens halverwege. Dit gebeurt mij ook wel eens, je probeert je raam dicht te doen en halvewege gaat het weer naar beneden. Alsof de anti-klem beveiliging iets detecteerd. Het is mij nog nooit overkomen dat mijn raam vanzelf open gaat als ik het net dicht heb gedaan en het raam is ook daadwerkelijk dicht..
Ben er pas geleden ook achter gekomen dat mijn raam automatisch dicht gaat als het begint te regenen. Goede optie.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
M&M schreef:Vreemd onderschrift
Zo beter?
Het gebeurde alleen nadat het raam volledig gesloten was. Hij wordt dan tegengehouden door de raam sponning, en ‘‘ziet’’ niet dat hij al dicht is. Hij wordt dus tegen gehouden door de sponning (ziet hij als een vinger/hand) en voila….... raam gaat weer open.
Als het dan begint te regenen, ziet hij dat het raam open is (in werkelijkheid wel gewoon dicht) en wil het raam dicht gaan, maar daar zit dan die sponning, en hoppa…..............raam open. Is leuk, op de snelweg als de regen met bakken uit de hemel komt zetten!
In een ander C5 draadje meldde iemand dat je na een computer-reset de ramen opnieuw de nulstand moet leren. Misschien is je auto per ongeluk gereset?
Dat van die regensensor was mij wel bekend, vandaar ook dat je de ramen met de knop op de AB op een flinke kier kunt zetten als het zonnig is, maar er onweer aan zit te komen .
De antiklemfunctie kan ook wel ‘s in de weg zitten als je op de snelweg je ramen probeert te sluiten, de rijwind genereert dan de tegendruk.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ik denk dat je 2 soorten dealers kunt aantreffen:
allereerst het type klantvriendelijkheid, die eerst gaat zoeken en/of puzzelen,
daarnaast heb je dus ook type bouwsteen/modulevervanger, die meteen volgens het boekje dingen vervangt (met dus het bijbehorende prijskaartje)
en dan denk ik vooral aan typisch te vervangen delen als Lambdasondes…
die worden bij bosjes (onnodig) in rekening gebracht.
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
/off topic on
Ander voorbeeldje over service & snelheid:
gisterochtend hadden we een probleempje met een band van onze Seicento; ‘t ding liet lucht ontsnappen…
dus: snel oppompen, en een bandenboer zoeken
(ik weet, het klinkt gek voor een V…..... medewerker, maar ik heb nu vakantie en ik woon 25 kilometer van de V….... fabriek)
dus hier in de stad maar even snel naar de KwikFit.
kom ik binnen (iets na 9 uur), meld me aan de balie, en krijg als antwoord dat ik vanaf 14u geholpen kan worden
lekker anti-KWIKFIT lijkt me…
terwijl er toch diverse monteurs tegelijk aan het werk zijn binnen…
dus ik rij meteen door naar een ander bedrijf op hetzelfde bedrijventerrein, waar ik net als bij de Kwikfit nog nooit eerder binnen geweest was.
wat ik daar zie: iets van 4 bruggen, een fraaie hond, 1 monteur aan het werk, en 1 wachtende klant.
binnen no-time wordt ik door die persoon aangesproken, en hij wil METEEN aan de Seicento beginnen !!
Binnen 10 minuten stond ik weer buiten, met een tevreden gevoel en een rijdbare voorband…
Stevig pluimpje voor Quality Car Service aan de Windmolen 2 in Almelo !!!
de grap was ook nog dat de service GRATIS was
/off topic off
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
XTR schreef:ik denk dat je 2 soorten dealers kunt aantreffen:
daarnaast heb je dus ook type bouwsteen/modulevervanger, die meteen volgens het boekje dingen vervangt (met dus het bijbehorende prijskaartje)
Ik vind het inderdaad wel heel ernstig dat ze een raammotor à 520 euro ex (schofterig duur!) willen vervangen als de nulstand gewoon opnieuw in te leren is! Dan is er dus helemaal niets met die motor, alleen de nulstand verlopen of vergeten…
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Nou leuk dat automatisch sluiten bij regen. Gelijk even geprobeerd met een gieter…....................Niets dus
Boekje er bij gezocht. Dat doet het alleen met draaiende motor. Aangezien ik nooit parkeer met draaiende motor, heb ik er weinig aan. Als de motor draait zit ik er in en maak ik dus ook wel zelf uit wanneer het tijd is om de ramen te sluiten.
Maar het idee is leuk….............nu nog laten werken op een geparkeerde auto.
Groet,
Gert
Toen ik dit las ging ik er wel vanuit dat dit geparkeerd ook zou werken… weer zo’n feature waar je net niks aan hebt dus

Totaal aantal Berichten: 1724
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
web schreef:XTR schreef:ik denk dat je 2 soorten dealers kunt aantreffen:
Ik vind het inderdaad wel heel ernstig dat ze een raammotor à 520 euro ex (schofterig duur!) willen vervangen als de nulstand gewoon opnieuw in te leren is! Dan is er dus helemaal niets met die motor, alleen de nulstand verlopen of vergeten…
we halen verschillende dingen door elkaar heen, je kan een ruit inderdaad inleren, maar daar is het bovenstaande probeem lang niet altijd ee verholpen. Het is bekend dat als het raam spontaan opengaat de antiklem voorziening in het mechanime defect is. De enige oplossing (zonder herhalingsbezoek, zoals Citroen dat niet wil) is dan het mechaniek vervangen. Dit is inderdaad een duur mechaniek, maar let op daar kunnen wij als dealers ook niets aan doen. Op dit forum zijn een hoop mensen die zelf nog wel eens wat willen proberen en uitvinden, terecht uiteraard, soms is met dat proberen/uitvinden het probleem een lange tijd weg, super dus, maar wij als dealers hebben ook andere klanten, lease rijders bijvoorbeeld, die maakt het niets uit wat het kost,maar willen wel een betrouwbare auto. Dat soort mensen weten heel snel of het een klot wagen is of dat het een super wagen is. Dat verschil wordt dan niet bepaald door de kwaliteit van de auto, maar door de kwaliteit van de garage, de service, en de kundigheid.. vandaar dat we heel snel kiezen voor een nieuw onderdeel ipv nog eenkeer proberen. Maar ik snap jullie ok heel goe, vooral als je het zelf moet betalen. Als het mijn eigen auto zou zijn zou ik ook eerst even verder kijken dan meteen een nieuw mechaniek er in te schroeven. Wij hebben gewoon t emaken met een importuer, die de tevredenheid van de jklanten meet en ook de herhalingsbezoeken controleerd. Daar wordt je op afgerekend!
En dat van die bouwstenen/moduul vervangers, tja vroeger kin je veel meer losse onderdelen bestellen, tegenwoordig worden eer uit kostenoverweging/logistiek blablabla veel meer gehele componenten geleverd, goed voorbeeld is het dak van een C3 XTR, is 1 geheel, geen losse onderdelen leverbaar terwijl er wel meer dan 200 losse onderdelen in zitten… Wij zijn inderdaad aan het spelen met bouwstenen, maar ook daar hebben wij niet de hand in.
De DS bijvoorbeeld kanje in zn geheel uit elkaar halen, alles maar dan ook alles is/was los te krijgen, maar juist dat heeft Citroen bijna de kop gekost.
In de toekomst zal het ook alleen maar erger worden vrees ik.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:(zonder herhalingsbezoek, zoals Citroen dat niet wil)
Dus daar ligt de clou! Alles wordt in het werk gesteld om het probleem in 1x gegarandeerd op te lossen, dus maar meteen gooien met vele honderden euro’s aan nieuwe onderdelen. Op kosten van de klant, als de auto uit garantie is. Bij lease merkt de berijder het misschien niet direct in z’n portemonnee, maar de leasemaatschappij is natuurlijk net zo goed een klant, en een grote ook. Dus de importeur krikt eigelijk die prestatiecijfers (focus op herhalingsbezoek) op, op (flinke) kosten van de klant. Ongezond zaakje…
Precies wat je mensen eigelijk regelmatig garages hoort verwijten : dat ze alleen maar met stapels nieuwe onderdelen gooien tot het probleem een keer weg gaat, in plaats van een fatsoenlijke diagnose te stellen. Daar wordt het merk toch ook op afgerekend ; niet alleen het aantal garagebezoeken maar ook het prijskaartje per bezoek! Op een gegeven moment heb je toch liever 2 garagebezoeken van 100 euro per stuk, dan 1 garagebezoek van 800 euro. Over Japanners werd altijd geklaagd m.b.t. de hoge onderdelenprijzen ; inmiddels is Citroën ze dubbel en dwars voorbij… en hoor je ook veel klachten over de hoogte van de rekeningen. Naar ik begrepen heb valt het aantal garagebezoeken sinds de Xantia eigelijk wel mee. Dus of een verdere reductie daarin afdwingen nou nodig was? Eigelijk moet je dan autobladen de schuld geven, want die letten in betrouwbaarheidsonderzoeken alleen op aantal garagebezoeken, en werken zo in de hand dat die kunstmatig gedrukt worden… eigelijk ben je dan niet meer met klantvriendelijkheid bezig. Eigelijk wat met crashtests ook gebeurt. Niet op de praktijk letten, maar de hele auto ontwerpen voor 1 bepaalde crashtest (Euro NCAP). Niet in het belang van de klant maar in het belang van de publiciteit. Volvo distantieert zich daar niet voor niets van.
Ik begrijp alleen niet waarom het Citroën bijna de kop kost om veel individuele onderdelen te leveren wat andere merken ook altijd gedaan hebben. Dan doet men toch iets fout in logistiek management. Nu zal de DS ook wel een van de meest complexe auto’s van z’n tijd geweest zijn. Dan is het natuurlijk een enorme klus, het voorraadbeheer en logistiek van al die onderdeeltjes. Maar juist NU met verregaand geautomatiseerde productie, magazijnen en voorraadsystemen - die in de tijd van de DS nog lang niet bestonden - moet zoiets kostentechnisch best haalbaar zijn. Het zal wel een marktbrede trend zijn om onderdelen te groeperen, maar het zou wel prettig zijn als dat een beetje flexibel gaat… zodat je bijvoorbeeld “dat palletje wat altijd kapot gaat” nog wel apart kan krijgen, en er niet de halve auto aan onderdelen die nooit kapot gaan bij hoeft te bestellen. Van mij hoeft ook niet alles apart, maar een “unit” van 500+ euro kopen omdat een palletje van 2 euro kapot is wordt mij te gek. Een behoefte-gestuurd assortiment dus. Produceer bv. de 2 die het meest kapot gaan, naast de complete unit. Ik hoop dat dat nog wel gebeurt.
Achja, de heren bij de fabriek en importeur beslissen, en wij moeten maar slikken, want andere merken doen precies hetzelfde. Straks kan je de hele motor weggooien als er een klepveertje gebroken is. Sorry, niet los leverbaar. Dat soort dingen… wegwerpmaatschappij ; en dan doen ze alsof ze zo begaan zijn met het milieu… Dat verhaal met die motor is trouwens met een Smart al realiteit heb ik me laten vertellen. Geen interne onderdelen leverbaar, gewoon het hele ding vervangen a raison de paar duizend euro. Leverancier wrijft zich de handen en zolang de concurrentie dezelfde kant op gaat heeft de klant geen keus… voor mij als hobbyist een waar schrikbeeld! Maar ik realiseer me ook wel dat ik tot een minderheid behoor, en sowieso niet interessant ben aangezien ik geen nieuwe auto’s koop. Wat garages zich soms niet realiseren is dat ik over een aantal jaren wel nieuwe auto’s koop, en slechte ervaringen van nu dan echt nog wel weet… trouwens ik praat ook wel eens met mensen die wel nieuwe auto’s kopen… zo beinvloeden tweede-derde-vierde hands rijders het imago van een merk of garage wel degelijk. Ik heb soms zelfs moeite leaserijders te overtuigen dat sommige dingen waar IK tegenaan loop, voor HEN niet relevant zijn
Ik denk dat we de “oudjes” (t/m jaren ‘90) maar zo lang mogelijk rijdend moeten houden een jonger model buiten de garantie rijden wordt zo onbetaalbaar
Zelfs al doe je het onderhoud zelf, je loopt hoe dan ook tegen hoge kosten aan omdat er steeds minder los leverbaar is. Hierdoor wordt de kans wel groter dat ik bijvoorbeeld op termijn ga terug verkassen naar Japanse merken ; jammer van o.a. de HP vering maarja… er gaan tenminste wat minder grof dure spullen stuk
Nouja, voel je niet teveel aangesproken, ik weet ook wel dat ik met dit soort geluiden niet bij jou moet wezen Het is wel interessant om te lezen hoe het komt, waarom Citroën die kant op gaat, en andere merken waarschijnlijk ook. Vandaar dat ik er toch even op inga ; hardop denkend.
Marcel
PS - de lease krijgt de schuld van dit soort toestanden (het maakt niet uit wat het kost als we maar niet naar de garage hoeven) - gelukkig is de groei daar wel een beetje uit, steeds meer bedrijven zie je terug schakelen naar eigen auto’s of zelf het wagenparkbeheer in de hand nemen. Hopelijk zet die trend door, want echt goed voor de automarkt kan ik het niet noemen, de lease… toch een hoop toestanden omheen.

- C8 3.0 V6
Het si ook niet direct de schuld van Citroen, het is de vraag van de klant, die wordt steeds veeleisender (tercht) en wil dus dat iets in een keer opgelost wordt. Ik btracht het misschien verkeerd.
En een component van 500 euro, ik zal het voor de aardigheid maandag op zoeken, maar ik denk wel dat je het arbeisloon er even af moet trekken, tegenwoordig bij grote bedrijven ook 70 euro ex, een uurtje werk is dan ook 85 euro voor de klant. Blijft natuurlijk nog een smak geld voor een mechaniek met een computertje er op. En daar zit het juist in, want dat computertje is kaop,niet het palletje van 2 euro…
En tja het is geoon een keus die de fabriek maakt. vanuit de dealers wordt er wel feedback gegeven aan de importuer die dat op zijn beurt weer doet naar de fabriek, daar wordt gewikt en gewogen…...
Ik ben wel met je eens dat er een goede diagnose gesteld moet worden, da onderscheid de goede van de slechte garages. En dat is wel eens moeilijk, soms moet je dan terwijl je de oplossing al weet toch even tijd steken in een bepaald probleem, toneelspelen….. heb ooit eens tegen een klant gezegd die aankwam met stuurbekrachtigingsproblemen met een BX (het beruchte verdeel stukje) zonder te kijken onder de kap,maar aleen eenstukje rijden, nou dat kost zo en zo veel, deze man was zo gepiekeerd, zo van geen diagnose wel zo en zo veel vragen….
Maar goed, een juiste diagnose is belangrijk n niet zo maar klakkeloos onderdelen uitwisselen.
En het koste Citroen bijna de kop,(tijd van de DS)
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
@ oldenhage:
ik spreek uit ervaring dat bepaalde modules volledig vervangen moeten worden; m’n XTR-dak is immers onlangs in z’n geheel vervangen omdat een wormpje in conflict geraakt was met z’n wormwieltje
was gelukkig garantie, ik wil niet weten wat zo’n prachtige dakconstructie kost, en daarovereen nog eens al die uren werk
daarentegen ben ik gelukkig met m’n dealer hier in Almelo, die ook graag even doorzoekt voordat er van alles vervangen wordt.
en persoonlijk vind ik een herhalingsbezoekje niet erg; temeer omdat ik erg dicht bij de garage woon (400 meter)
ander puntje: ik houd m’n hart vast wat er over JAREN gebeurd als de huidige auto’s (niet alleen Citroen’s) op leeftijd komen…
dan kunnen kleine mankementen wel eens voor hele grote rekeningen gaan zorgen.
daarbij komt dan ook nog eens dat voor elke ingreep meteen de laptop ingeplugd moet worden tegenwoordig
Neemt niet weg dat ik nog steeds elke dag geniet van m’n XTR, en ondanks diverse herhalingsbezoeken nog steeds vriendelijk geholpen wordt door m’n dealer

- C8 3.0 V6
web schreef:PS - de lease krijgt de schuld van dit soort toestanden (het maakt niet uit wat het kost als we maar niet naar de garage hoeven) - gelukkig is de groei daar wel een beetje uit, steeds meer bedrijven zie je terug schakelen naar eigen auto’s of zelf het wagenparkbeheer in de hand nemen. Hopelijk zet die trend door, want echt goed voor de automarkt kan ik het niet noemen, de lease… toch een hoop toestanden omheen.
leae heeft het zeker niet gedaan, leasemaschapijen zueren na drie jaar nog om garantie, dan hebben wij de auto al gemaakt,klant blij en zij betalen gewoon niet omdat ze vinden dt wij er iets aan moeten doen. tegenwoordig krijgen wij ook gewoon controle (onaangekondigd) van leasematschapijen… geen probleem bij mij, maar je kan je er wel wat bij voorstellen denk ik dat dat niet overal goed valt..
oldenhage schreef:Het si ook niet direct de schul van Citroen, het is de vraag van de klant, die wordt steeds veeleisender (tercht) en wil dus dat iets in een keer opgelost wordt. Ik btracht het misschien verkeerd.
In garantie of lease kan ik me dat goed voorstellen, maar als je buiten garantie de klant laat kiezen tussen 2 garagebezoekjes van 100 euro en 1 van 800 euro, denk ik dat de klant toch voor 2 bezoekjes kiest…
Natuurlijk zal de gemiddelde klant willen dat het direct opgelost is én voor 100 euro, maarja… dat gaat niet. Dus hij zal zich misschien niet realiseren dat de snelle oplossing die hij eist, hem een flinke som extra geld kost. Ondertussen wel klagen aan de koffietafel over oplopende garagerekeningen, maar het verband niet zien. Tsja.
oldenhage schreef:Blijft natuurlijk nog een smak geld voor een mechaniek met een computertje er op. En daar zit het juist in, want dat computertje is kaop,niet het palletje van 2 euro…
Ach, dat computertje (chippie met wat randcomponenten) kost ook in series ook nog geen tientje hoor, en is eenvoudig zodanig te maken dat het een autoleven meegaat… maarja dan kost de ontwikkeling weer meer. Vraag me dan ook af of we daar nou wel naartoe moeten, auto’s zo ver computeriseren. Ik mis een vingerbeveiliging en zelfdenkende ramen helemaal niet hoor… een optie waar ik niet om vraag en me toch een flinke som geld kost als er iets aan stuk gaat… werkt me alleen maar tegen dus! Voor mij nog een reden om een Xantia wel best te vinden, en voorlopig niet naar een C5 te verlangen. Onnodig complex en het kost alleen maar geld als het stuk gaat. Ook weer zoiets waar elk merk momenteel naartoe holt. Leuk voor de marketing