En de hogedrukspuit had je ook al afgeleerd he
Ach als het schoon WAS dan heb je deze LHM er ook weer zo uit… het wordt pas echt vies als er al zwarte koek of ander vuil zat waar het nog eens bijkomt.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:En de hogedrukspuit had je ook al afgeleerd he
Ach als het schoon WAS dan heb je deze LHM er ook weer zo uit… het wordt pas echt vies als er al zwarte koek of ander vuil zat waar het nog eens bijkomt.
Hogedrukspuit blijft mooi in de schuur
Ik heb gewoon alles losgehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Lekker vet laten joh!! Is ‘ie gelijk tegen roest behandeld!
winnetou schreef:Lekker vet laten joh!! Is ‘ie gelijk tegen roest behandeld!
Ik zag wel een roestplekje op het subframe gister, maar direct even tectyleren als ik de auto weer terug heb,
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:winnetou schreef:Lekker vet laten joh!! Is ‘ie gelijk tegen roest behandeld!
Ik zag wel een roestplekje op het subframe gister, maar direct even tectyleren als ik de auto weer terug heb,
Zinloze actie, tectyl.
Spuit het in met vet, kettingspray oid, dat beschermt wel tegen al aanwezig roest. Een test in Duitsland heeft aangetoond dat spul als tectyl zelfs niet werkt om roest te voorkomen, om het te bestrijden is het al helemaal nutteloos. Het beste uit die test kwam een of ander vetspul. Ik spuit al jaren de roestgevoelige punten van mijn BX-en in met spuitvaseline, white grease of kettingspray en dat houdt zich perfect, zelfs al is het al roestig. Ik krab gewoon de blaren open en dan ruim vet erop.
Vooral nuttig voor bijv. naden boven het portierscharnier waar teveel beweging in zit om het met verf goed blijvend dicht te krijgen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Zinloze actie, tectyl.
Spuit het in met vet, kettingspray oid, dat beschermt wel tegen al aanwezig roest. Een test in Duitsland heeft aangetoond dat spul als tectyl zelfs niet werkt om roest te voorkomen, om het te bestrijden is het al helemaal nutteloos. Het beste uit die test kwam een of ander vetspul. Ik spuit al jaren de roestgevoelige punten van mijn BX-en in met spuitvaseline, white grease of kettingspray en dat houdt zich perfect, zelfs al is het al roestig. Ik krab gewoon de blaren open en dan ruim vet erop.
Helemaal mee eens!!
Tectyl heeft m.i. alleen zin op een brandnieuwe auto. Tectyl sluit alles hermetisch af. Aanwezig vocht kan onder het tectyl onopgemerkt zijn vernietigende gang gaan. Een oude auto tectyleren is m.i. echt vragen om moeilijkheden. Zelf gebruik ik gekookte lijnolie.
Jeroen
Kijk eens aan, gelukkig hebben inmiddels heel wat mensen door dat tectyl niet alles is, en al helemaal niet over roest.
Tectyl ziet er keurig uit totdat er brokken tectyl naar beneden komen vallen, maar dan komt wel meteen de halve auto mee… eronder gaat het namelijk gewoon verder, alleen je ziet het niet doordat tectyl soortvan flexibel is. De barsten springen er pas in als het echt te laat is, dan zit er vaak al een flink gat onder.
Ik moet die taaie troep nog altijd eens van de bodem van mijn ‘77 celica af zien te krijgen, ik zal die vraag eens apart posten (zonder erbij te zetten dat het niet om een citroën gaat )
Zelf haal ik roestplekjes liever weg en spuit er hammerite op (hoogglans zwart doet het prima voor subframes). Eventueel als dat droog is nog een vetje erop, maar ik weet dat ik toch niet elke paar maanden al die plekjes na wil lopen om opnieuw in te vetten (en het verzamelt trouwens ook vuil) dus bij niet al te erge roest mag de hammerite het (na schuren) alleen doen, en dat gaat ook prima eigelijk. En gaat het toch weer mis, dan zie je het tenminste.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:Kijk eens aan, gelukkig hebben inmiddels heel wat mensen door dat tectyl niet alles is, en al helemaal niet over roest.
Tectyl ziet er keurig uit totdat er brokken tectyl naar beneden komen vallen, maar dan komt wel meteen de halve auto mee… eronder gaat het namelijk gewoon verder, alleen je ziet het niet doordat tectyl soortvan flexibel is. De barsten springen er pas in als het echt te laat is, dan zit er vaak al een flink gat onder.
Ik moet die taaie troep nog altijd eens van de bodem van mijn ‘77 celica af zien te krijgen, ik zal die vraag eens apart posten (zonder erbij te zetten dat het niet om een citroën gaat )
Zelf haal ik roestplekjes liever weg en spuit er hammerite op (hoogglans zwart doet het prima voor subframes). Eventueel als dat droog is nog een vetje erop, maar ik weet dat ik toch niet elke paar maanden al die plekjes na wil lopen om opnieuw in te vetten (en het verzamelt trouwens ook vuil) dus bij niet al te erge roest mag de hammerite het (na schuren) alleen doen, en dat gaat ook prima eigelijk. En gaat het toch weer mis, dan zie je het tenminste.
Volgens mij een beetje eenzijdig toch omdat je verschillende soorten van tectyl heb. De harder varianten zijn idd alleen zinvol als bodycoating op iets dat al goed beschermd is. Je hebt ook zachte varianten voor holle delen die nat en plakkerig blijven.
Je doelt op dat gelige kleefspul… bruine tectyl zegmaar, ipv zwart. Is niet veel beter hoor, al kun je er wel een klein beetje doorheen kijken.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:Je doelt op dat gelige kleefspul… bruine tectyl zegmaar, ipv zwart. Is niet veel beter hoor, al kun je er wel een klein beetje doorheen kijken.
Nee, je hebt idd de doorzichtige en harde varianten. Je hebt ook ML hetgeen wel redelijk kleverig blijft. zijn dus 3 producten. Of ik over de laatste zo enthausiast ben valt ook te bezien. Ik wilde wel even aangeven dat het echt een ander spulletje is.
Ik ben nu zelf aan het experimenteren met owatrol. Enige roestgaten aan de achterzijde ermee beschermd. ALs mijn uitlaat na de winter nog goed vastzit achteraan dan wil ik wel concluderen dat owatrol goed werkt
Het blijft lastig om iets te vinden dat daadwerkelijk goed en mooi werkt op roest. Als je dikke korsten hebt en je hebt geen zin om het mooi te maken, dan is spuitvet niet eens zo’n gekke keus. Voor plekken die onderhevig zijn aan klimaat (bijv. in de wielkast bij de uitlaathaak) vind ik dat spuitvet niet zo’n goed idee. Ik heb daar nu bij mij eerst dikke lagen owatrol gesmeerd en dat afgewerkt met RLS. Grappig was dat die plek in de herfst was gelast. Plaatje in gelast. Buitenkant was door de spuiter afgewerkt me zwarte verf, binnenkant had ik gedaan met owatrol.
Na de winter kwam de zwarte verf er weer vanaf en de roest er doorheen. us de staalborstel eroverheen en de rest(anten) van de zwarte verf met roest eraf krabben. Dat vervolgens met owatrol behandeld.
Aan de binnenkant was de roestvorming gestabiliseerd midddels owatrol. Het zag er nog precies hetzelfde uit. Het blanke metaal was voorzien van wat vliegroest maar niet verder gaan rotten.
Nu maar in de gaten houden of de RLS (= menie met owatrol) het roesten daadwerkelijk voorkomt. Probleem is dat owatrol ook weer uitdroogt. Nu zou die menie ervoor moeten zorgen samen met de owatrol dat de bestaande roest tot staan wordt gebracht.
Gr,
MArten
uit de scheepswereld:
owatrol werkt prima, ik weet alleen niet hoe het werkt als er grote hitte bij komt.
en gekookte lijnolie, eventueel met wat seccatief (of siccatief) heeft zich al eeuwenlang bewezen. de seccatief is om de olie “op te laten drogen” er vormt zich dan een hard laagje dat niet meer plakt.
het grote voordeel: je kan de konstruktie blijven zien, en dus in de gaten houden of die goed blijft.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Nou vandaag de bx weer bij de dealer opgehaald, alles piepte en stonk verschrikkelijk doordat de lhm olie overal overheen gespoten had maar dat het gepiep verdween gelukkig na een ritje maar de stank :kots zum kotzen.
Vandaag nog wel de remschijven en remblokken aan de voorkant vervangen voor nieuwe exemplaren.
Tevens vandaag nog een flink stuk mee gereden (met 5 man in de bx )
Autootje eenzaam op de parkeerplaats bij campoworld
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Autootje eenzaam op de parkeerplaats bij campoworld
Blijft een wonderschoon exemplaar! Misschien ooit de oranje richtingaanwijzers vervangen voor witten.
Jeroen
web schreef:Zelf haal ik roestplekjes liever weg en spuit er hammerite op (hoogglans zwart doet het prima voor subframes). Eventueel als dat droog is nog een vetje erop, maar ik weet dat ik toch niet elke paar maanden al die plekjes na wil lopen om opnieuw in te vetten (en het verzamelt trouwens ook vuil) dus bij niet al te erge roest mag de hammerite het (na schuren) alleen doen, en dat gaat ook prima eigelijk. En gaat het toch weer mis, dan zie je het tenminste.
Kettingspray heeft een voordeel, zeker de witte (maar peperdure) die ik laatst kocht: het is wél vet en flexibel maar is amper plakkerig en verzamelt dus niet zoveel vuil. Zoals een ketting dus ook nodig heeft; met vuil loopt dat niet echt.
Ik heb het voornamelijk op de A en B stijlen gebruikt, bij de naden boven en bij de scharnieren en daar is het nog schoon, komt toch wel wat vuil tussendoor waaien op de route die ik rijd.
Ich bin ein Breaker