Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Men heeft mijn een mooie BX 1400 aangeboden voor weinig .
Alleen heeft hij een rode kaart voor de achterste draagarmen .......
Nu in het slechtste geval stel dat de bouten van de draagarmen uitgelopen zijn in het frame , is dit te vervangen ???
Even gaan kijken is nu geen optie , auto staat op anderhalf uur rijden van hier en kan allleen overdag , en ik moet nog wat gaan werken ook ....
Suggesties , ervaringen ???
Dank , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik heb nog nooit gezien dat de gaten uitgeslagen zijn .
Maar dat zou denk ik te repareren zijn door een flinke
ring op de juiste plek te lassen.
Gelukkig zal het buitenste gat het eerst gaan ,en daar
heb je en zee van ruimte
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Lassen aan een achterbrug is niet toegestaan hier in België .
Dus ALS ze slecht is is vervangen de enige optie .
Ik ben een beetje bevreesd omdat de verkoper nogal stellig verklaard dat hij de herstelling NIET wil uitvoeren ...
ofwel kent hij niets van een BX
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
wbogaerts schreef:
ofwel kent hij niets van een BX
Walter
Weet hij dan wel zeker van het probleem? Klinkt mij ook niet goed toe.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Hij is afgekeurd op de belgische keuring ( APK ) voor speling op de lagers van de achterste draagarmen , dus dat is wel juist .
Daarvoor heeft hij ook een rode kaart gekregen ( afgekeurd dus )
Walter
Meten is weten , gissen is missen
het vervangen van de komplete achterbrug is goed te doen.
Reken op 3-4 uur werk
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat was het antwoord waarop ik zat te wachten ,
heb al genoeg achterbruggen van een CX vervangen , maar nog nooit een BX gedaan .
dus ik wist niet of dit (goed ) te doen was .
Dank , Walter
Meten is weten , gissen is missen
De tijd die het gaat kosten hangt voor een belangrijk deel af
van de gangbaarheid van de wartels v/d hydrauliek leidingen.
Van te voren even in de kruip olie zetten dus
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
wbogaerts schreef:Hij is afgekeurd op de belgische keuring ( APK ) voor speling op de lagers van de achterste draagarmen , dus dat is wel juist .
Walter
Ik begrijp: ADALs. Daar heeft hier volgens mij nog nooit iemand tegenop gezien. Niet omdat het wisselen van een achterbrug zo’n drama zou moeten zijn, maar is het niet nuttig om op zijn minst eerst te kijken of er niet gewoon nieuwe ADALs onder kunnen? En omdat niemand tegen ADALs wisselen op ziet: komt het vaak voor dat daarbij delen van de achterbrug uitgeleuterd blijken die slechts met het vervangen van het subframe te herstellen zijn (heb ik nog niet in het bijzonder van gehoord, zelf ook nog niet gezien)?
Maar whatever, eigenlijk. Een achterbrug wisselen kán, en dat is vaak al genoeg reden om het te doen .
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Klopt , zie ik ook helemaal niet tegen op ,
mar door de rare reactie van de verkoper dacht ik dat het mischien wel erger ZOU kunnen zijn .
Ik ga die wagen halen , en dan zien we wel verder .
Ik had aleen bevestiging nodig dat het vervangen van een achterbrug een haalbare kaart is voor een wagen van 21 jaar oud .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou ja, is ook! Maar veel succes & ik duim dat het bij ADALs blijft
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De bouten in de achterbrug slaan nooit uit, of ze moeten wel los zitten. de draagarmen kunnen wel beschadigd zijn als de lagers te ver zijn uitgesleten.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Bij de GTI van Harm hebben ze laatste ook een andere achterbrug geplaatst (Hegru), dus het kan.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Zo wagen is gekocht langs de telefoon ,
nu nog wachten tot het weekend om hem op te halen en zekerheid te hebben van de problemen
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Het blijkt hier met jouw bx weer eens dat mensen gewoon de moeite niet nemen om een BX op te knappen.
Ik was vandaag nog even bij mijn garagemannetje , die zei dat hij alle BX zooi weg gegooid had omdat er toch nooit iemand bij hem kwam om het te laten repareren… Jammer voor mij en de andere bxrijders
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Zo eindelijk een update :
Aankoop is vrij vlot verlopen , op donderdagavond richting Aubel .
Enige minpuntje batterij volledig plat , en natuurlijk geen startkabels bij : dus deze even geleend van de garage en na het betalen van de aankoopsom , volle 150 Euro , op weg .
Onderweg nog even tanken , gelukkig heeft deze wagen een andere sleutel voor het contact , zodat ze kan blijven draaien tijdens het bijvullen .
Na even een klein oponthoud : plastiche chirurgie aan de neus van de BX van mijn neef .
Deze was op een rotonde onzacht in aanraking gekomen met de deur van een VW .....
Dus twee weken geleden aan de BX begonnen : achterbrug is OK , adals gewoon weg , maar er zijn wel enige roestgaten in de achterkant en binnenkant achtervleugels .
vandaar de rare reactie van de verkopende garage
Bij verdere demontage blijkt deze wagen ooit een aanvaring achteraan gehad te hebben , koffervloer is niet echt strak meer ; dus vandaar al die roestchade .
Na twee dagen lassen , draagarmen reanimeren , twee nieuwe bandjes ,rechter spiegeltje monteren , slang van de koeling , de o-ring achter de verdeler en de kleppendekselpakking vervangen is ze klaar voor de Belgische autokeuring .
Alleen blijkt op het laatste moment dat de stoplichten het niet doen , na enig meetwerk maar gelijk een nieuwe draad getrokken van aan de remschakelaar tot aan de achterlichten .
Na veel geklop op de bodem , opmerkingen dat er laswerk is uitgevoerd aan bodem en achterkant , er een olie of koelvloeistoflek is en het feit dat ik twee verschillende merken banden voer , toch geslaagd voor het examen .
Dus nu staat deze (oude ) dame te schitteren op nieuwe nummerplaatjes :
juist op tijd want de versnellingsbvak van de XM heeft het vorige week begeven , 2 en 3 liggen er uit !
Uit het invoeren van het chassisnummer bij mijn garage ( Snoeckx in Merksem ) blijkt dat deze wagen een van de eerst geleverde met de K1G motor te zijn , en heeft ze de eerste negen maanden van haar bestaan bij de invoerder in Brusel als demowagen heeft gedient .
Walter
Meten is weten , gissen is missen