Hallo allemaal,
Dit is een topic om de antwoorden en resultaten van de door de crash verloren topic met dezelfde naam toch nog even te melden t.b.v. van diegenen, die daar in geïnteresseerd zijn.
Het probleem was als volgt :
Na het starten van de motor bleek af en toe (later van regelmatig naar elke keer) dat de airco het niet meer deed en de hydrauliek continue in “harde stand” bleef staan. Later bleken ook de meeste dashboardlampjes het ook niet meer deden en het richtingaanwijzerrelais begon te klapperen. Op het eind, als ik de boel uiteindelijk aan de praat had, storte de hele boel weer in als ik mijn lichten aandeed.
Zoekend in de schema’s vond ik dat er een relais 848 was dat wordt geactiveerd “als de motor draait”.
Ik ben zelfs zover gegaan dat ik de zekeringen-“plank” met daarachter een aantal relais verborgen, links naast de stuurkolom, heb losgehaald om te kijken of dat relais 848 nog goed was.
Uiteindelijk kreeg ik een tip van JanSR dat dit zo goed als zeker werd veroorzaakt door een rotte dynamo. Daarvoor nog mijn diepe dank Jan…
En dat was inderdaad zo.
Achteraf ook wel logisch als je bedenkt dat ik al een hoop corrosieproblemen in de elektra onder de motorkap heb gehad.
Dynamo vervangen door een gereviseerde dynamo, waarna bleek dat de accu ook te lang aan een slechte dynamo had gehangen. Die dus ook vernieuwd.
En geloof het of niet…. die auto heeft sindsdien nog nooit zo soepel gelopen….
Alle elektra/electronica heeft natuurlijk een tijd op “het randje” gedraaid….
Of ... ‘t is gewoon verbeelding en ben ik blij dat dit is opgelost….<grijns>.....
Nu moet ik nog over de financiële klap heen zien te komen. Ik heb namelijk een 120Amp dynamo (airco, stoelverwarming etc…) en die kostte me zo’n 275 euro….. en toen kwam de accu nog…
In ieder geval je weet ‘t nu, als je auto rare dingen gaat doen.. kijk dan eens naar de dynamo.
groet
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4158.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Tsja, die 848 heeft mij ook heel wat tijd gekost.
Een uurtje of wat staren op het schema en proberen door te dringen tot wat de functie van dat relais eigenlijk was bracht mij jaren terug bij een Ford Mercury Sable met precies hetzelfde probleem: Niet altijd werkende airco en achterruitverwarming en sigarenaansteker, etc, veroorzaakt door de zgn Death Valley beveiliging. Zodra de koelwatertemperatuur iets hoger steeg dan normaal (maar nog geen rood lampje) ging als eerste de airco af, vooral ‘s zomers bij warm weer.
Grote auto’s met grote motoren en veel verbruikers hebben allemaal een list om er voor te zorgen dat al die grote verbruikers pas inkomen als de dynamo power levert. Het 848 relais staat geschakeld zoals het aloude vertrouwde laadstroomcontrolelampje. Pas als de dynamo de volle boordspanning levert gaat dat lampje uit, of de 848 in de ruststand, = stroom leveren.
Hedendaagse dynamo’s in forse auto’s leveren heel wat energie. Zoveel zelfs dat er types rondrijden met waterkoeling (bij de Renault Espace leidt het na snelle ritten wel eens tot uitbranden van de hele auto).
Als één van de drie veldwikkelingen niet meer meedoet door uitgefikte diodes dan levert de dynamo bij stationnair en weinig gebruikers nog wel normale boordspanning,maar niet meer als de grote verbruikers meedoen. Daarom kom je er ook zo moeilijk achter.
Door het uitvallen van zo’n wikkeling kan ook de spanningsregelaar ontsporen of andersom.
Als je met zo’n dynamo naar een servicestation voor dynamo’s en brandstofpompen gaat (in elke stad is er wel één) dan heb je voor een goeie € 100 tot € 120 na een dag weer een werkende dynamo. Voor minder ook bij de sloop, waarvan je niet weet of die ook…. XM V6 en Peugeot 607 doen het met dezelfde types.
De verschijnselen voor het 848 spook zijn zeer divers. Bij mij begon het met een regelmatig terugkerend geritsel van een trillend relais ergens linksonder. Klopt, boven de zekeringenkast zit een hele zooi relais. Zo nu en dan geen airco, dan ook geen sigarenaansteker, zodat je Tom Tom niet werkt.
Kortom, alles heeft met alles te maken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Tsja, die 848 heeft mij ook heel wat tijd gekost.
Niet altijd werkende airco en achterruitverwarming en sigarenaansteker, etc, veroorzaakt door de zgn Een uurtje of wat staren op het schema en proberen door te dringen tot wat de functie van dat relais eigenlijk was bracht mij jaren terug bij een Ford Mercury Sable met precies hetzelfde probleem:....... etc. ................De verschijnselen voor het 848 spook zijn zeer divers. Bij mij begon het met een regelmatig terugkerend geritsel van een trillend relais ergens linksonder. Klopt, boven de zekeringenkast zit een hele zooi relais. Zo nu en dan geen airco, dan ook geen sigarenaansteker, zodat je Tom Tom niet werkt.Kortom, alles heeft met alles te maken.
Ha die Jan,
Ik weet niet of je dat al gezien had, maar kijk ‘s bij de volgende thread…
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/201833/
Ik heb het probleem inmiddels opgelost, alles werkt nu helemaal OK..
Ik denk dat mijn probleem voor het grootste deel werd veroorzaakt door de activiteiten van een knurftige inbouwer van het alarm… Man, man wat een zootje had ie er van gemaakt.. En de ergste was hij de startonderbreking had gerealiseerd met een draadje van 1 mm doorsnee en 1,5 mtr lengte, ingesoldeerd in een van de 4 mm dikke leidingen naar het startslot. Dat, samen met de daardoor (door verhoogde temperaturen) resulterende aanslag op en inbranden van de startslotcontacten, veroorzaakte zoveel spanningsverlies, dat er niks meer bijkon.
De rotte dynamo en de accu hielpen daar natuurlijk ook niet bij…
Maar goed… hij doet ‘t nu… gelukkig…
Heb wel een week rondgelopen met een gekreukeld lichaam…
groet
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.