Ik vind het altijd maar raar dat de sterkste 4 cylinder diesel motor 138 pk heeft want het gat tussen de V6 HDi 208 pk en de 2.0 HDi 138pk is wel erg groot , moeten ze niet eens een 150pk en een 180 pk sterke motor maken (bijvoorbeeld door de 2.2 eens wat meer vermogen te geven…) want die kan je in de C4, C5, C6, C8 kwijt en bij peugeot ook in de 307, 407, 607, 807 .
Iemand een idee of ze daar al mee bezig zijn ( samen met ford want die heeft volgens mij hetzelfde probleem ) :
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
tja zo hebben we nog wel meer vragen….
waarom ligt de 2.7 V6 HDI niet in de C5?
waarom ligt er geen 2.0 Turbo of een 3.0 V6.24 in de C4.
C3 kan misschien ook nog wel een dikkere motor gebruiken of de picasso?
maar op je vraag terug te komen, denk dat het gewoon erg veel geld kost om zo’n motor te ontwikkelen.
misschien dat een volgende generatie 2.2 HDI wel meer vermogen moet kunnen leveren.
het zal wel een overweging van het kostenplaatje en de verwachten van hoeveel ze er kunnen verkopen zijn lijkt me.
denk dat Citroënen met dikke motoren op dit moment niet erg goed in de markt liggen.
Ford heeft al een tijdje de 2.2TDCi in hun Mondeo zitten. 155 PK en 360nM, met overboost 400nM koppel…Maar of die in een Citroen komt…
Ja, en waarom zijn de bananen krom???
Mijn god….........
Weefje schreef:Ja, en waarom zijn de bananen krom???
Mijn god….........
Omdat god dat zo gewild heeft
Het probleem zit hem niet in onwikkelingsgeld, een 180pk variant van de 2.2 16v is relatief simpel te maken. Het is meer een kwestie van marketing, door belastingen is een grotere Diesel in belangrijke markten als Frankrijk en Engeland (maar ook Nederland, hier kost een 2.2 16vHDi net zoveel als een benzine V6) niet bijster interessant, zoiets komt dan alleen als imago bouwer op de weg. De V6 HDi moest er wel komen voor de C6, p607, jag S-type en XJ. De V6 komt ook in de p407 coupé.
Mocht de V6 ook in de C5 komen (al dan niet in afgeslankte “LaRo Discovery” uitvoering) dan maakt dat een 2.2 HDi nog minder nuttig. Maar als er genoeg vraag naar is, dan zal er vast een sterkere 4cilinder HDi komen. De 160pk benzine 2.2 is er bijvoorbeeld wel voor de p407, niet voor de C5.
Een ander probleem is overduidelijk productie capaciteit, de V6 HDi komt uit Dagenham UK, en daar is nog wel wat ruimte, maar de 2.0 HDi productie (in Trémery, de grootste Diesel fabriek ter wereld!) zit al aan het maximum, daarnaast blijft ook de levering van Partikel Filters een probleem (in NL is de 2.0 16v HDi er niet met FaP, de “oude” 2.2 16v wel!)
N.B. De Ford 2.2TDCi is geen PSA blok, maar is ouwe troep van Ford. Zie ook het draadje over de PSA Diesels. -> http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1512
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Citroen C2 Hdi vtr sensodrive
Nou in mijn boekje van de C2 staat het pompje vermeld…...
Maar als ik dat dan allemaal zit te lezen…. Denk ik waarom gewoon niet bij een vierde tank even tanken???????
Kan me voorstellen dat dat gebeurd in noord afrika met gebrek aan pompen .... Maar we hebben hier genoeg pompen….. We zijn toch niet krenterig?????
beter oud en frans dan nieuw en japans
verkeerd gepost, Robbe :
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
eviltwin schreef:verkeerd gepost, Robbe :
ik snap hem ook niet geloof ik
Hijzelf misschien ook wel niet…
Test
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
eviltwin schreef:
N.B. De Ford 2.2TDCi is geen PSA blok, maar is ouwe troep van Ford. Zie ook het draadje over de PSA Diesels. -> http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1512
Oh… is die 2.2 een doorontwikkeling van wat ooit de 1.8 TD was uit de Sierra/ Mondeo? Dat is namelijk ook weer een doorontwikkeling van de oude 1.6 die ooit debuteerde in de Fiesta/Escort/Orion, voorzover ik weet. Wat zijn ze daar dan lang mee doorgegaan zeg, kan het bijna niet geloven…
Het is een oud zeer bij alle - nog bestaande - Franse constructeurs : ze beschikken niet over prestigieuze motoren, terwijl de andere constructeurs (lees : groepen) ze wel in het schap hebben liggen ten behoeve van de merken van de groep.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
je kan wel 10 verschilende diesels of benzine motoren maken maar is het dan wel winstgevend voor het automerk
Quote
c5breakhdi schreef:Het is een oud zeer bij alle - nog bestaande - Franse constructeurs : ze beschikken niet over prestigieuze motoren, terwijl de andere constructeurs (lees : groepen) ze wel in het schap hebben liggen ten behoeve van de merken van de groep.
Wat een onzin, twee voorbeelden:
de V6 (ES9J4) is weliswaar ~8jaar oud maar is nog steeds de top in z’n segment,
de 2.0 HDi 16v, de PSA Diesels zijn al jaren top, maar deze is absolute wereldklasse.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
eviltwin schreef:c5breakhdi schreef:Het is een oud zeer bij alle - nog bestaande - Franse constructeurs : ze beschikken niet over prestigieuze motoren, terwijl de andere constructeurs (lees : groepen) ze wel in het schap hebben liggen ten behoeve van de merken van de groep.
Wat een onzin, twee voorbeelden:
de V6 (ES9J4) is weliswaar ~8jaar oud maar is nog steeds de top in z’n segment,
de 2.0 HDi 16v, de PSA Diesels zijn al jaren top, maar deze is absolute wereldklasse.
ben ik het mee eens.
volgens mij de 1.4 8V en 1.6 8V die in veel modellen ligt zijn ook betrouwbare motoren.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Vandaag zijn meer details over de nieuwe 2.2 HDi motor bekendgemaakt.
Er komt een 2.2 HDi (in 5 verschillende configuraties, varierend van 85 tot 130 pk) voor de (nieuwe) bestellers, ontwikkeld door Ford.
Daarnaast komt er een 2.2 HDi voor de hoge middenklasse en daarboven (met vermogens tussen 156 en 170 pk). De ontwikkeling hiervan was voor rekening van PSA.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)