Totaal aantal Berichten: 106
- CX GTi Turbo VEMS
- ID/DS 23 IE M VEMS
de winter nadert en het wordt weer tijd voor winterbanden.
wie heeft er goede ervaring met welk merk.
welke maat past er op een stalen velg?
mrvgr
Kees
Willemvreeland
lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl
Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Vredestein Snowtrac 3 schijnt een testwinnaar te zijn en enorm verbeterd t.o.v. de Snowtrac 2. Deze heb ik zelf op de vooras van mijn Xantia en die bevallen goed. Michelin Alpin 3 is ook top en erg slijtvast. Bridgestone Blizzak LM20 is ook betaalbaar maar minder. Als je gewoon in je instructieboekje kijkt wat er op je stalen velgen af fabriek gemonteerd zit kun je die maat gewoon in winterbanden nemen. Op mijn XM had ik destijds gewoon 195/65 R15.
Zie hier: http://www.bandengids.nl/banden_zoeken_op_merk/Vredestein/snowtrac-3/1621/
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Inderdaad, Vredestein is testwinnaar wat betreft de winterband.
Voor het tweede achtereenvolgend jaar.
Wil je een goede winterband?
Vredestein Snowtrac 3 is DE band volgens de kenners.
En dan gewoon de 195/65R15
Deze of volgende week staat in Autoweek een test van winterbanden in de maat 205/5x/16…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb net gister 2e hands michelin alpin gekocht, 8-9 mm profiel voor incl montage 130 euro bij profile bandencentrum Heerenveen. Deze bedrijven hebben vaak zeer goede 2e hands winterbanden liggen en dat scheelt nogal in de portemonee. In eerste instantie bevallen de banden goed, stil en sturen prima. Ga in december richting Italie en zal dan eens zien hoe deze op de lange afstand bevallen.
Vorig jaar een test in Autoweek (kwam van autobild):
Winterbanden waren in iedere situatie (koud, warm, nat, droog) en bij ieder aspect (remweg, bochtsnelheid, tractie, enz) in het nadeel, behalve bij rijden op sneeuw en ijs. Dus zolang er geen sneeuw ligt (in NL ligt er altijd maar 5 minuten sneeuw, daarna is ‘t prut) en je niet naar Duitsland of op wintersport wil, zijn winterbanden complete onzin.
Komen volgende week weer snowtrack II onder mijn XM.
Heb deze ook 4 jaar onder mijn (e)Xantia gehad en bevielen prima.
Naar ‘t buitenland ga ik toch niet met de XM dus is type 2 prima goed genoeg, en blijven mijn zomerwielen in nette staat
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Totaal aantal Berichten: 15697
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Harm schreef:Vorig jaar een test in Autoweek (kwam van autobild):
Winterbanden waren in iedere situatie (koud, warm, nat, droog) en bij ieder aspect (remweg, bochtsnelheid, tractie, enz) in het nadeel, behalve bij rijden op sneeuw en ijs. Dus zolang er geen sneeuw ligt (in NL ligt er altijd maar 5 minuten sneeuw, daarna is ‘t prut) en je niet naar Duitsland of op wintersport wil, zijn winterbanden complete onzin.
Waarom moet er toch altijd iemand over het wel of niet nuttig zijn van winterbanden beginnen als er gewoon gevraagd wordt welke winterbanden goed zijn? Dat is een andere discussie en een andere mening. Just my two cents zeg maar.
idd Gradus, mee eens… HEt nut van die dingen is echt wel bewezen. Maar wil je het niet, doe het dan niet. Klaar.
In de Consumenten gids las ik gister een stukje. in de 16"maatvoering kwam de A3 van Michelin als beste koop naar voren.
Zelf ben ik daar ook erg tevreden over.
HEt nut van die dingen is echt wel bewezen. Maar wil je het niet, doe het dan niet. Klaar.
Dat is nou juist hetgeen ik probeer duidelijk te maken: het nut van winterbanden is in die test juist ontkracht. Hele volksstammen roepen nog steeds dat winterbanden onder de 7 graden nuttig zijn. Dat is dus onzin gebleken, en waarschijnlijk verzonnen door de bandenboeren om toch nog winterbanden te kunnen slijten in Nederland.
Winterbanden zijn nuttig als:
- je rijdt op sneeuw en ijs
- je in de winter naar Duitsland wil (veiliger idee, niet verplicht)
- je je velgen netjes wil houden. Voor mij de enige reden om ze destijds op mijn BX diesel te hebben, die verbloemkolen als een idioot door de pekel.
Ik had destijds een BX met Bridgestone Blizzak voorop, en een stel Fulda’s achterop. Bevielen allebei wel prima, hoewel bij een BX diesel de wegligging niet zo erg kritisch is. De zomerbanden waren Conti Ecocontacts, dus dan zijn andere banden al gauw veel fijner…
Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
We laten de winterbandendiscussie maar voor wat ie is. Komt volgend jaar ws weer terug…
Ik heb al jaren goede ervaringen met Goodyear Ultragrip 7, ook alweer 2 winters op de XM. Zeer goede winterband, en wegligging, geluid, verbruik en slijtage liggen bijna op zomerbanden niveau.
Absolute aanrader, scoort ook in tests hoog.
precies,
mensen die ze hebben zijn er zeer tevreden van, mensen die geen winterbanden hebben vinden het onzin..
ik zelf ben enorm tevreden van mijn michelin alpin.
en hier was ik heel gelukkig dat ik ze erop had…
en hier was ik heel gelukkig dat ik ze erop had…
In die gevallen is ‘t inderdaad erg nuttig, da’s wel bewezen.
Wat ook bewezen is (lees de autoweek van deze week maar) dat een zomerband in ALLE omstandigehden beter en veiliger is, behalve op sneeuw en ijs.
Vandaar dus, als je overweegt om winterbanden te kopen omdat hele volksstammen roepen dat ‘t ook in Nederland vreselijk nuttig is, en je er verder geen kijk op hebt, je je het geld kunt besparen.
ik lees helaas geen testen…
want anders zou ik geen c5 rijden maar toyota…
maar goed dat terzijde..
ik vind het rijden op winterbanden in de winter echt wel een plus..
diverse mensen die ik ken die ook op winterbanden rijden in de winter..
hebben dezelfde ervaring als ik ...
maar goed, als jij het onzin vind prima…
maar mij krijg je niet overtuigt , sorry daarvoor weet ik uit ervaring wat ik erwel aan heb…
sorry daarvoor weet ik uit ervaring wat ik erwel aan heb…
Heb je dan in de winter een remproef gedaan, eerst met zomerbanden, en daarna met winterbanden, om de remweg te vergelijken? En dat dan op nat wegdek, droog wegdek en sneeuw?
Over winterbanden op sneeuw zul je me niks horen zeggen, dan zijn ze heel nuttig. Voor wintersport en zo is ‘t dan ook onmisbaar. Om je velgen netjes te houden is ‘t ook heel nuttig.
Maar als een (duits!) autoblad letterlijk zegt dat winterbanden alleen op sneeuw nuttig zijn en dus geen nut hebben als je in Nederland rijdt, en dat onderbouwt met metingen op verschillende wegdekken, zou ik toch wel durven zeggen dat dat wat wil zeggen.
Ik wil ‘t alleen melden, zodat de TS niet winterbanden aanschaft vanwege de borrelpraat “al bij temperaturen onder de 7 graden zijn ze veiliger”, want da’s zonde van het geld.
tegen alle testen in, heb ik (en nog meerdere mensen waarmee ik spreek) toch echt wel het idee
dat winterbanden in de regen een hele goede grip hebben..
en in mijn dagelijks gebruik van de auto, heb ik niet gemerkt dat een remweg langer werd..
wegligging slechter werd etc etc..
maar je hebt gelijk als je zegt dat je ze niet moet kopen omdat iedereen dat opeens doet…