Hee Hallo,
Ik heb zojuist een nieuwe radiator gemonteerd in een AX 1.4 TGE (de oude was lek).
Echter de temperatuur meter loopt (voor heen ook overigens) standaard op naar de 100 graden (op de schaal van de meter). Daar blijft hij stabiel, heel af en toe loopt hij nog iets verder op. Maar komt niet lager. kachel aan heeft geen effect (behalve dat ik peentjes ga zweten van de warmte! )
Kan het zijn dat de meter/sender/boordspanning hier invloed op heeft?
of is de hoofd verdachte in deze toch de thermostaat?
Ik ben van plan de thermostaat nog wel te vervangen (deze werkt wel, maar mogelijk niet optimaal (half open/langzaam open etc.))
Wat is het effect van het monteren van een lagere temperatuur? (nu zit er een 89 Graden gemonteerd)
Ander puntje:
Op het onder blok zit aan de voorkant van de motor een olie sensor geschroefd (boven het filter) deze lekt.. Hij lijkt intern te lekken (de olie lijkt er door heen te komen, oa via de stekker aansluiting). Is het verstandig deze op de sloop te halen, of is dit een goedkoop “Brezan” onderdeel?
alvast bedankt!
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Het plaatsen van een andere thermostaat heeft weinig zin: uiteindelijk komt het hele systeem toch op temperatuur.
Vroeger werd er nog wel eens gewisseld in een ‘zomer’- en ‘winter’-thermostaat, maar dat was bedoeld om het blok sneller op temperatuur te krijgen.
Gewoon een nieuwe thermostaat monteren, kost iets van 8-10 euri.
Oliedruksensors gaan inderdaad nog wel eens lekken, ook een nieuwe monteren: ik geloof 8 euro.
Ben je voor twee tientjes klaar Theo…
‘Spirit of avant-garde’
Thanks! straks gelijk even langs de brezan (DIE overigens ernstig in mijn achting gedaald zijn, nu ze niet meer instaat zijn om hulpeloze meisjes (eigenaaresse auto) te helpen wanneer ze is vergeten haar koelwater dop terug te plaatsen en is gaan rijden!!! die hebben ze namelijk niet meer op voorraad! uiteindelijk 5 automaterialen zaken (incl. 2 dealers van PSA) gebeld om er 1 te vinden.
zo jammer
Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Sloop?
‘Spirit of avant-garde’
Nee uiteindelijk had er eentje toch op voorraad maar het kostte even moeite.
Zaterdag ochtend gaan we op jacht naar een oliedruk sensor (nieuw) en thermostaat (nieuw)
Overigens ontdekte ik bij een dubbel check vandaag dat ik de ventilator stekker niet had vast gemaakt.. mogelijk draagt dat ook nog even bij.