Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Hoe haal je ‘m weg bij de uni? Of ga je daar klussen?
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
De eerste checks doe ik sowieso bij de uni, en als reparatie niet al te moeilijk is, de reparatie daar ook. Mocht dat niet gaan lukken, dan zie ik dan wel verder.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het Automotive lab zit 200 meter verder, de beheerder daarvan is volgens mij ook vaak op zaterdag aan het hobby’en, mocht het niet lukken kan je daar misschien nog langsgaan. Succes in ieder geval!
Kijk ook eens naar de stekker van de ontstekingsmodule. Deze was bij mijn oude 16V een keer losgeschoten. Dan start ie ook niet meer.
Mijn 16v (toevallig ook een zwarte 16v mk1) had precies dezelfde symptoon. Toen was helaas de d-riem geknapt. En dat is zeker een ernstig probleem. Hoe lang geleden is de d-riem bij jou gedaan? Sterkte morgen en ik hoop voor je dat het iets kleins is.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Even een kleine update. Vanwege het pisweer heb ik het klussen gestaakt, ik ben in ieder geval wel een paar stapjes verder:
- De D-riem is in orde.
- De verdelerkap hing er half los aan. Kennelijk ooit “vast” gedraaid met 1 bout . Binnenin zag ik 2 contacten die zo goed als vergaan waren. Grote kans dat het daaraan ligt, en sowieso het vervangen waard. Alleen vind ik het wel raar dat ik op geen enkele bougie een vonk kreeg.
Ik kwam nog wel iets anders tegen, maar door het genoemde pisweer heb ik er niet meer verder naar kunnen kijken. Er hangt een los stekkertje, een eenpolig stekkertje aan een groene draad, die uit een kabelmantel komt ongeveer ter hoogte van de bobine. Ik kon met geen mogelijkheid ontdekken waar deze aan zou horen, is dit een uitleesstekker?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Hangt bij mij ook los en die van mij doet het nog .
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
En hoe staat het ermee? Ik zie de zwarte 16v nog elke dag staan bij de TU.
check vooral ook de BDP-sensor. Heb ik ooit gehad met een 16V. Sloeg af en niet meer aan te krijgen.
Alles vervangen behalve die sensor. Toen na advies van kenner die sensor losgehaald, bleek compleet verrot. Nwe erop en gelijk goed starten.
Zit op de bak (bovenkant)
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Vermond schreef:En hoe staat het ermee? Ik zie de zwarte 16v nog elke dag staan bij de TU.
Ik zit op dit moment in het buitenland, met erg weinig internettoegang dus ook geen kans gehad om een update te plaatsen. Maar vlak voordat ik ging heb ik de ontstekingsmodule doorgemeten, en daar lijkt het probleem te zitten.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ah ok, succes ermee in ieder geval .
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Ik ben weer terug in het land en ook weer terug aan de slag geweest. Helaas zonder succes, en nu weet ik het even niet meer. De ontstekingsmodule was toch goed, bobine ook, waarop ik de BDP-sensor vervangen heb. Deze gaf niet helemaal de goede waarde (zou 900 ohm moeten zijn, ik mat 500) en de mantel van de kabel was zo goed als weg, dus het leek me een geschikte verdachte en sowieso niet verkeerd om te vervangen. Maar nog steeds slaat de motor niet aan.
Even resumerend:
De startmotor draait rond, motor krjgt benzine en de distributieriem is goed. De verdelerkap, ontstekingsmodule, bobine en BDP-sensor zijn goed. Toch krijg ik op geen enkele bougie een vonk. Misschien zie ik iets stompzinnigs over het hoofd, maar volgens mij heb ik alle onderdelen nu wel gehad.
Misschien het kabeltje tussen de BDP-sensor en de ontstekingsmodule eens checken..?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gaat de BDP sensor niet meteen naar de ECU die daarna weer het ontstekingstijdstip bepaald? Ik zou het hierin zoeken in ieder geval.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Kijk eens welk nummer op je ECU staat?
Ik kan er nog wel een krijgen om te testen als je wilt, ik zal de komende paar weken een paar keer in eindhoven zijn (Fontys aan de overkant van de Uni) en kan wel eens langs komen rijden met een andere.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
@Vermond: Inderdaad gaat het signaal van de BDP-sensor naar de ECU, en vanaf daar gaat het signaal via de ontstekingsmodule naar de bobine. Deze kabels heb ik inmiddels allemaal gechecked, allemaal in orde. (Willem nog bedankt voor de foto!)
@Mecchuchio: De ECU heeft als nummer 0 261 200 119, ik heb er toevallig al 1 op de kop kunnen tikken, maar een ECU-wissel leverde ook niks op.
Wanneer werk en weer het toelaten ga ik deze week nog een keer kijken. Kom ik er dan niet uit, dan wordt het garagewerk. Op zich niet erg, maar ik zou het dan vooral jammer vinden dat het me niet zelf is gelukt.
In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken en de geboden hulp!