Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Nou ja, ten opzichte van mijn BX dan.
waar vind ik ergens informatie - schema’s, uitleg, en dergelijke - van het veersysteem van de Xantia?
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007
- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
kijk eens bij www. xantiaclub.net,daar is genoeg te vinden.
nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Het veersysteem wat jij in de Xantia hebt is exact gelijk aan dat wat je van de BX’en gewend bent. Die ene extra bol houdt alleen druk op je anti-sink systeem zodat je auto niet zo snel inzakt.
Niks geen bijzonders….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Mocht je een activa hebben dan is dat normaal, zit een knopje om je vering wat stugger/soepeler te maken.. daarvoor is die extra bol
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Hanno schreef:Mocht je een activa hebben dan is dat normaal, zit een knopje om je vering wat stugger/soepeler te maken.. daarvoor is die extra bol
Dan heb je al twee bollen meer als normaal in een BX
Eén voor de antisink zoals hierboven al vermeld en nog één (of twee?) voor het Activa systeem.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 29-10-2008
- Xantia Xantia Activa V6
Hanno schreef:Mocht je een activa hebben dan is dat normaal, zit een knopje om je vering wat stugger/soepeler te maken.. daarvoor is die extra bol
De extra bol is ook bij de activa een anti zink bol.
Daarnaast heeft de Activa er nog 3 of 4 bij. Deze zijn voor het anti boddy-roll effect (dus de verstelbare stabilisatie stangen).
Het knopje daar in tegen is niet om je vering stugger te maken, maar om de veercomputer een boost te geven zodat hij ong. 1,5 keer zo snel reageert en je dus een sportievere auto hebt.
Sorry dat ik je zo afkraak, maar er zaten gewoon een paar fouten in je verhaal en ik kon niet laten om er niet tegen in te gaan.
Gaaf zo’n Xantia Activa 3.0i V6 24v.
Tijdens het rijden in de Activa kan ik niet anders dan genieten !!!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Nou gilbert-rmu, jouw verhaal klopt ook nog niet helemaal hoor.
Hydractive heeft tov hydrpneumatisch 2 extra (hydractive)veerbollen, 1 per as in het midden. Daar komt inderdaad 1 anti-inzak bol bij, in totaal 8 bollen. Een activa heeft hier bovenop nog 2 extra anti-rol veerbollen, dus een activa heeft 10 bollen in totaal.
Het sportknopje dat genoemd wordt is inderdaad om handmatig het veersysteem in de sportstand te zetten, waarbij de overgangen van de normale stand naar de sportstand eerder worden bereikt bij hydractive 2 en 3. Bij hydractive 1 (XM serie 1) is de sportstand een open loop systeem, dus niet geregeld en continue stug.
Dit knopje hebben alle hydractive veersystemen dus ook zonder het SC CAR: System Citroën de Contrôle Actif de Roulis (Activa) systeem.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 29-10-2008
- Xantia Xantia Activa V6
sorry, ik had inderdaad een paar dingen nog over het hoofd gezien.
Maar nu is alles in orde en hopelijk duidelijk. Niet iedereen is perfect.
Gaaf zo’n Xantia Activa 3.0i V6 24v.
Tijdens het rijden in de Activa kan ik niet anders dan genieten !!!