1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Tips en ervaringen gevraagd van ervaren BX rijders.
Roadmaster 7
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008

- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Gepost: 29 oktober 2009 01:36 PM

We zijn alweer een jaar verder sinds ik mij hier voor het eerst aan meldde.
Ik ben inmiddels al weer eventjes 17. En ik kijk met veel opwinding uit naar mijn eerste karretje.

Je raad het al. Dat moet dus een BX gaan worden!
Een beetje extra ruimte nodig, dus een Break.

En voor zover ik het er al met Tjerk over hebt gehad, Welke velen hier van jullie wel zullen kennen.
Is een TZi Break met GTI motor een hele lekkere uitvoering.

Nu wil ik graag van ervaren BX rijders horen waar je snel tegenaan loopt met zo’n wagen en wat na de aanschaf de voornaamste kosten zijn.

Ik ben met ParExample en Tjerk meestal mee naar XM tour ritten. maar ik zou ook wel een keer mee naar een BX meeting gaan. Dus wie weet treffen jullie me binnenkort ook eens tussen de BX jes.

( Planning aanschaf is pas eind 2010. dus spoedig zal ik nog niet met mn eigen karretje meerijden)

Grtz. Vince

———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 oktober 2009 03:01 PM
  [ # 1 ]

Blader vooral veel rond in de diverse draadjes hier op het forum zou ik zeggen: leesvoer genoeg van z’e'er ervaren BX-rijders. Check de tiplijst BX kopen in de Wiki, daar staan de zwakke plekken van de BX duidelijk beschreven.

Ik heb een tijd met een BX19TGD Break gereden. De reparaties die ik trof waren (hoogte- cq. dieptepunten) een gesprongen HD-leiding achter (ook de gecoate leidingen worden nu zo oud dat ze echt wel gaan!), motorsteun distributiezijde eraf gelazerd, HD-pomp werd oud (386K op de klok), HD-regelaar begon te lekken, stuurkogels & stabistokjes niet meer fris…

Verder zijn ADALs berucht maar vrij gemakkelijk wisselbaar, en worden diverse electronica onderdelen minder (nooit berekend op 20 jaar dienst): TPS-sensoren, lambdasondes en diverse types ECU’s zijn dingen die ik hier alngs heb zien komen.

Kleinigheden zoals ingezakte stoelen en uitgeleuterde ruitenwissemechanieken komen ook best vaak voor.

That said, is een BX net een meccanodoos. Als je een beetje zelf kunt sleutelen is alles fixbaar!!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 29 oktober 2009 04:18 PM
  [ # 2 ]

Meegaan naar een BXclub meeting is wel erg leerzaam denk ik, veel mensen daar kunnen je er veel over vertellen, en wat contacten leggen is nooit weg. Had je beter eerder kunnen bedenken, er zijn net 2 evenementen geweest, waar Tjerk ook bij was Wink

Kijk eens op http://www.bxclub.nl voor de komende meetings zou ik zeggen.

Profiel  
 
Sjon1991
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009

- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Gepost: 29 oktober 2009 05:36 PM
  [ # 3 ]

Hé.. nog een 17-jarige met BX plannen Very Happy
Helaas ben ik ook ‘pas’ 17, dus ik heb nog geen ervaringen met het Bx rijden.
Maarja.. de zoektocht is een van de leukste dingen;-),
dus veel succes met het vinden van een Break!

Mijn Citroën BX 15 RE


Joie de Vivre ..avec Citroën!

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 29 oktober 2009 06:24 PM
  [ # 4 ]

Een tzi break met gti blok was ook de bx waarin ik de eerste week van mijn rijbewijs mocht rijden, wat een geweldig feest! (was de auto van mijn moeder)
Daarna toch maar een 14RE gekocht vanwege de kosten Mr. Green i

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 29 oktober 2009 08:25 PM
  [ # 5 ]

Als je een goede wilt, zonder al te veel narigheid, is het ‘t allerbelangrijkst dat je wat geduld hebt en niet meteen op de allereerste aanbieding afgaat. Check er een paar en koop dan de allerbeste die je kunt vinden en nog bij jouw portemonnee past. GTi motor is inderdaad een erg prettig beest, maar hou er wel rekening mee dat hij wat meer slokjes lust dan een 1400 en echt bloedsnel is. Als beginnende rijder loop je het risico dat je in een razend tempo strafpunten verzamelt voor je rijbewijs of een tikkie te overmoedig wordt en merkt dat ook een BX niet alles tolereert.

Waar je in elk geval rekening mee moet houden is dat alle rubberleidingen van je koelsysteem na zo’n jaartje of 18 echt moe beginnen te worden en op de meest lullige momenten scheuren. Als een BX lang stil heeft gestaan, is het in elk geval verstandig om alle sapjes te vervangen en bougies en luchtfilter meteen mee te nemen, dan weet je wanneer alles vervangen is en kun je later hier rekening mee houden. Waarschijnlijk zul je dan ook merken dat elektronisch spul er ook niet van houdt om lang in het vocht te staan en dat sommige meters opeens uitvallen. Merkwaardig genoeg kunnen ze soms later gewoon weer beginnen alsof er niks aan de hand is geweest.

Maar als je een goede weet te vinden, zul je nog jaren met heel veel plezier rondkarren. Succes ermee!

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 29 oktober 2009 10:17 PM
  [ # 6 ]
GoofBlikscha schreef:

Een tzi break met gti blok was ook de bx waarin ik de eerste week van mijn rijbewijs mocht rijden, wat een geweldig feest! (was de auto van mijn moeder)
Daarna toch maar een 14RE gekocht vanwege de kosten Mr. Green i

Ja die 14RE heb ik ook gehad. En daarmee een hoop beleefd en aan gesleuteld. 14re is lekker simpel in het onderhoud. Verder moet je echt over een brug beschikken (of iemand die je kent) als je goed bx wil rijden, moet je meestal de handen uit de mouwen steken. Heb dramatische bx-en gezien, een draaikolk in je portomonnee krijg je daarvan Razz

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 29 oktober 2009 10:24 PM
  [ # 7 ]
Visa Ventje schreef:

Verder moet je echt over een brug beschikken (of iemand die je kent)

Dat is natuurlijk wel een beetje onzin.  Rolling Eyes

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 29 oktober 2009 10:53 PM
  [ # 8 ]
BasisBIX schreef:
Visa Ventje schreef:

Verder moet je echt over een brug beschikken (of iemand die je kent)

Dat is natuurlijk wel een beetje onzin.  Rolling Eyes


Vooruit, je bent net 18 en je brengt je bx weg voor iedere kwaal naar de garage dan is lol er gauw af. Misschien lees je het als het zelf hebben van een brug, maar ik bedoel het in de context van een mogelijkheid hebben om een brug te gebruiken via vrienden, familie, e.d.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 29 oktober 2009 11:15 PM
  [ # 9 ]

Koop er 1 met zo min mogelijk opties en luxe. Wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 30 oktober 2009 01:04 AM
  [ # 10 ]
Visa Ventje schreef:
BasisBIX schreef:
Visa Ventje schreef:

Verder moet je echt over een brug beschikken (of iemand die je kent)

Dat is natuurlijk wel een beetje onzin.  Rolling Eyes


Vooruit, je bent net 18 en je brengt je bx weg voor iedere kwaal naar de garage dan is lol er gauw af. Misschien lees je het als het zelf hebben van een brug, maar ik bedoel het in de context van een mogelijkheid hebben om een brug te gebruiken via vrienden, familie, e.d.

Ik doe alles zelf aan m’n BX’en, en heb nog nooit een brug nodig gehad Smile.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 30 oktober 2009 07:18 AM
  [ # 11 ]

Koop er 1 met zo min mogelijk opties en luxe. Wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan.

Onzin, je moet juist een zo luxe mogelijke BX kopen, een spartaans hok is niet fijn voor dagelijks gebruik. Al die dingen die er dan op zitten gaan nou juist bijna nooit stuk.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 30 oktober 2009 09:54 AM
  [ # 12 ]
Visa Ventje schreef:
BasisBIX schreef:
Visa Ventje schreef:

Verder moet je echt over een brug beschikken (of iemand die je kent)

Dat is natuurlijk wel een beetje onzin.  Rolling Eyes

Vooruit, je bent net 18 en je brengt je bx weg voor iedere kwaal naar de garage dan is lol er gauw af. Misschien lees je het als het zelf hebben van een brug, maar ik bedoel het in de context van een mogelijkheid hebben om een brug te gebruiken via vrienden, familie, e.d.

Ik denk dat BasisBIX bedoelt dat je ook zonder brug alles aan je eigen auto kunt doen. Een brug is niet per definitie de succesformule voor een geslaagde reparatie, goed technisch inzicht is veel belangrijker.

Ik denk dat jij dat ook bedoelt: je moet wel bereid en in de gelegenheid zijn zelf wat te doen, anders kan je op een slecht exemplaar snel leeglopen.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 oktober 2009 10:17 PM
  [ # 13 ]
Harm schreef:

Onzin, je moet juist een zo luxe mogelijke BX kopen, een spartaans hok is niet fijn voor dagelijks gebruik. Al die dingen die er dan op zitten gaan nou juist bijna nooit stuk.

Check. Het enige luxe-probleem dat ik heb gehad was een draadbreukje naar een CV-motor (linksvoor niet mee op slot). Even met de multimeter gespeeld, nieuw draadje getrokken & klaar. O ja, een portieren-open-vignet is ook vaak lawaaie, meestal lampjes stuk. Dan gaan er in het hele dash ook meteen een stuk of 30… Maar over het algemeen geldt dat luxe op een BX niet echt vaak stuk gaat.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Roadmaster 7
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008

- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Gepost: 31 oktober 2009 01:29 AM
  [ # 14 ]

Dank voor alle reacties al.

Ik zal zo spoedig mogelijk eens langswaaien op een meeting!

En ja ik garrandeer niet dat het een TZi Break word…
Een Break wordt het sowieso. maar ik hou wel van een beetje rap. maar ik wil ook mijn rug niet breken bij elke drempel! Er moet gewoon veel inpassen en ik moet ook de indruk geven dat een BX niet een oudevrouwtjes auto is die alleen maar als verkeershinder doelt.

Van de meeste die ik ken, hoor ik er geen goed woordje over. en ik wil dus een beetje een rappe uitvoering.
Ook omdat ik wel wil genieten van een lekker geluidje en een goed gevoel op de snelweg!

Dus als ik weer wat gespaard heb na de aanschaf ook even een open luchtfilter erin. Betere koeling en een tikkie meer vermogen!

Maar stel nu dat alles dramatisch misloopt en er geen geld is rond mijn 18e… zal ik toch een langzamer exemplaar moeten aanschaffen. want rijden zal ik! en een BX zal het worden!

( Denk nu niet dat ik me dan een barrel laat aansmeren met een slechte bodem hoor! alleen iets wat dan in het dagelijkse gebruik wat minder kost)

Vince.

———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 31 oktober 2009 02:41 AM
  [ # 15 ]

Het idee van trage BX’en die alleen door oude vrouwtjes of mannetjes over straat gesukkeld worden, is zacht gezegd vrij idioot en dus afkomstig van lieden die de auto alleen van zwamverhalen kennen. Zelfs een 1.6 is al behoorlijk rap, vooral ook door het relatief lage gewicht van de BX. Mijn vorige BX was een 1.6 automaat met 94 pk op net 1.000 kilo en dat was echt genoeg om petjes in Golfjes heel erg lullig te laten kijken na een stoplichtsprintje. En alle 1.9’s zijn gewoon knap snel met toch altijd minimaal een pk’tje of 109 onder de kap. Maar hou er wel rekening mee dat je, wanneer je ze vaak en helemaal wilt gebruiken, dit ook vertaald ziet in een even enthousiaste inname van van het drankje dat ze lusten. En ik weet niet hoe goed gevuld de portemonnee van een 18-jarige is. Smile

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook