1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Klapperdeklap pokkestangetjes
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 30 oktober 2009 09:50 PM

Inmiddels 240K op de klok en op de klinkerwegen meer geklapper dan gewenst. Maar eens begonnen met de stabilisator verbindings stangetjes te vervangen. Zat veel speling op de “gewrichten” Hielp bij mijn oude bx-en altijd meteen. Bij de Xm ook wel wat maar ik ben nog niet klappervrij. Zelfs op asfalt met butsen hoor ik onaangename geluiden. In welke volgorde en waar naar te kijken om het euvel op te sporen en te elimineren? Binnenkort de winterbanden weer uit de stal dus alle gelegenheid om eens diep in de wielkasten te turen….

Mitch

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 30 oktober 2009 10:03 PM
  [ # 1 ]

Ik zou niet alleen turen, maar ook flink aan de wielen sjorren in alle richtingen (met de wieltjes van de grond). Wellicht zit er speling op je draagarmen.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 30 oktober 2009 11:05 PM
  [ # 2 ]

Onderste fuseekogels, stuurkogels, draagarmlagers….in die volgorde.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 31 oktober 2009 09:42 AM
  [ # 3 ]

Hmmm,

Wellicht dat ik nu eindelijk ook eens ga achterhalen waarom er altijd wel een kleine trilling in het stuur zit, ondanks perfect gebalanceerde wielen. Maakt niet uit hoe snel je rijdt. Bij 180 lijkt het zelfs minder dan bij 120…...Volgend weekend maar eens wrikken…

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 31 oktober 2009 01:14 PM
  [ # 4 ]

Ik moet die stangetjes ook maar eens vervangen, maar dat van die trilling herken ik ook. Bij 120-130 zit er meer trilling in dan 140. Vandaag worden m’n wielen opnieuw gebalanceerd, ik zal eens zien of het bij mij alleen die stangetjes is.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 31 oktober 2009 06:53 PM
  [ # 5 ]

Bij mij is na het balanceren dezelfde trilling ook nog aanwezig.  Welke motor heb jij er in liggen?

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 31 oktober 2009 10:34 PM
  [ # 6 ]

De 2.0 16 klepper op gas

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 november 2009 03:22 AM
  [ # 7 ]

Na het uitbalanceren heb ik die trilling ook nog.
Denk bij mij aan een licht kromme aandrijfstang .
Lichte trilling bij 90,125 en 160.( dus om de 35 km.er bij)
Daartussen rrrrrrrustig!Dus lamaarzitten. angry blue

Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 01 november 2009 01:35 PM
  [ # 8 ]

mijn stuur trilt ook door een brakke aandrijfas.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 01 november 2009 02:15 PM
  [ # 9 ]

En hoe stel je dat “wetenschappelijk” vast zonder de as er uit te halen om ‘m op kromheid of zoiets te controleren? Lijkt me dat een “slingerende” as ook problemen gaat geven in de zin van lekkage op je keerringen of niet?

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 november 2009 03:12 PM
  [ # 10 ]
Mitch schreef:

En hoe stel je dat “wetenschappelijk” vast zonder de as er uit te halen om ‘m op kromheid of zoiets te controleren? Lijkt me dat een “slingerende” as ook problemen gaat geven in de zin van lekkage op je keerringen of niet?

Op de 2 kolomsbrug.
Draaien aan `t wiel en kijken , meestal zie je `t wel.
Bij mij heel licht .
`t Gaat goed zolang het goed gaat (en dat kan lang duren )
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 02 november 2009 12:52 AM
  [ # 11 ]

En waarom denken jullie aan een kromme as voordat er aan een kromme velg gedacht wordt? Voor zover ik weet kunnen kromme velgen aan een apparaat prima gebalanceerd worden, echter is daar op de auto niets van te merken.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 02 november 2009 01:35 AM
  [ # 12 ]

Vreemd verhaal van die kromme velgen.
Gaan toch mee op het balanceerapparaat , dus moet goed uit te balanceren zijn .
Een as niet .
Maar ja , ik verbaas me nergens meer over tegenwoordig , wellicht klopt je verhaal.
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 02 november 2009 10:32 AM
  [ # 13 ]

Als je een vlakke plek op je rubber hebt, kan je (ook) gaan hobbelen/ trillen zonder dat je balanceerapparaat er wat aan kan doen. Oplossing: ff testen met een andere set velgen

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 02 november 2009 07:26 PM
  [ # 14 ]

Als je het trillen duidelijk bij één wiel vandaan voelt komen zou je ook de voor- en achterwielen om kunnen wisselen. Als het trillen dan meeverhuist…

Sorry voor mijn botte opmerking overigens ... red face ... maar toch, stel: je velg is krom, of beter gezegd, er zit een flauwe deuk in de velg. Het balanceerapparaat balanceert het wiel op de as, en qua gewichtsverdeling is dat is prima uit te balanceren. Echter je band zal zoals Matthijs309 zegt geen mooi rond loopvlak meer hebben. Kortom: apparaat geeft keurig 0, maar als je erop gaat rijden zal het toch hobbelen. Een oplettende monteur zou dit kunnen zien, helaas let niet iedere monteur op.

Tja ik weet niet… het zal best zijn dat een as weleens krom gaat, maar zou toch eerst het wiel checken.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 02 november 2009 09:16 PM
  [ # 15 ]

Maar dan zou het toch bij elke snelheid op moeten treden?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook