Gisteren en vandaag een startprobleem met de 2.1TD.
Start alleen nog maar als ik de startmotor een paar flinke tikken op z’n kop geeft.
Ik heb een 2.5TD staan en nu is mijn vraag of het de moeite is om de startmotor uit de 2.5 over te bouwen naar de 2.1. Standaard zijn ze niet hetzelfde maar dat zegt natuurlijk niet alles.
Is een startmotor zelf te reviseren? En zo ja, hoe?
Als je het niet probeerd, weet je het niet ook!
Hans.
Als ‘ie met een paar tikken wel aanslaat, zit er iets los. Ik zou ‘ns beginnen met de koolborstels te controleren.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik zat er eigenlijk aan te denken om morgen de startmotor om te wisselen en vervolgens te kijken of de starmotor uit de 2.1 te maken is. Ik ga jou suggestie in ieder geval uitvoeren.
Ik wil de 2.5 tenslotte niet als sloopauto gebruiken. Wel af en toe lenen
Hans.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Ik heb een paar weken geleden de startmotor uit groeneSweef vervangen door een revisie exemplaar. De oude die eruitkwam heb ik zelf “gereviseerd”: nieuwe koolborstels, alles schoon gemaakt, doorgemeten, gangbaar gemaakt. Die ligt nu op de plank. Het viel me mee om een startmotor zo te behandelen. Als er echter in de windingen iets mis is dan kan je het niet zelf denk.
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Joost , waar koop je die koolborstels en wat kosten ze ?
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Als er iets mis is met de wikkelingen doet ‘ie het niet meer (goed): dan helpt een klap ook niet.
Koolborstels haal je bij de koolborstelboer: bedrijfjes die zich bezighouden met revisie van dynamo’s en startmotoren. Er zat er vroeger eentje op de Veelaan in Amsterdam, die had de meest exotische maten en uitvoeringen gewoon op de plank.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Die startmotor uit een 2.5 gaat zeker passen. Is iets groter, maar ook sterker. Start een stuk beter als het koud is. Ik heb er voor weinig eentje op de sloop gehaald, werkt prima.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Juist, en als ie het wel doet met een klap op zijn kop, heeft dat niets met koolborstels te maken, maar is je bendixkoppeling gaar of ernstig vervuild.
Dat is het gedeelte wat je rondsel in de vliegwielvertanding schuift om te kunnen starten. Als je de startmotor gaat schoonmaken/reviseren ga je uiteraard wel die koolborstels controleren en zonodig vervangen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Startmotor is inderdaad uitwisselbaar. Trekt wel veel meer stroom en daar is mijn accu dan weer niet op voorbereid. De startmotor draaide wel maar pakte niet.
Heb er laatst een andere accu in gehangen die ik nog had staan.
Dus dat wordt een andere accu kopen.
De oude startmotor heb ik gedeeltelijk uit elkaar gahaald. De koolborstels waren nog goed.
Het voorste gedeelte heb ik bespoten met een smeermiddel en de boel weer terug geplaatst.
Om op zaterdagavond achter een accu aan te gaan is ook weer zo wat.
De auto starte wel direct maar ik ga toch die van de 2.5 er in zetten.
En als je ooit denkt dat een 2.1 vol gebouwd is, kom dan maar eens in de 2.5 kijken ..............
Dan ben je blij als je weer aan je 2.1 mag sleutelen
Een ieder bedankt voor het meedenken.
Hans.
wimb schreef:Als ‘ie met een paar tikken wel aanslaat, zit er iets los. Ik zou ‘ns beginnen met de koolborstels te controleren.
als ie met een tik wel werkt is je startrelais /bendix gaar.
2.5 lijkt me ook helemaal niets. T lijkt me een geweldige motor, maar voller dan een 2.1TD wil ik echt niet meer.
Ouwe mopperkont