Inmiddels 240K op de klok en op de klinkerwegen meer geklapper dan gewenst. Maar eens begonnen met de stabilisator verbindings stangetjes te vervangen. Zat veel speling op de “gewrichten” Hielp bij mijn oude bx-en altijd meteen. Bij de Xm ook wel wat maar ik ben nog niet klappervrij. Zelfs op asfalt met butsen hoor ik onaangename geluiden. In welke volgorde en waar naar te kijken om het euvel op te sporen en te elimineren? Binnenkort de winterbanden weer uit de stal dus alle gelegenheid om eens diep in de wielkasten te turen….
Mitch
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik zou niet alleen turen, maar ook flink aan de wielen sjorren in alle richtingen (met de wieltjes van de grond). Wellicht zit er speling op je draagarmen.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Onderste fuseekogels, stuurkogels, draagarmlagers….in die volgorde.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Hmmm,
Wellicht dat ik nu eindelijk ook eens ga achterhalen waarom er altijd wel een kleine trilling in het stuur zit, ondanks perfect gebalanceerde wielen. Maakt niet uit hoe snel je rijdt. Bij 180 lijkt het zelfs minder dan bij 120…...Volgend weekend maar eens wrikken…
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik moet die stangetjes ook maar eens vervangen, maar dat van die trilling herken ik ook. Bij 120-130 zit er meer trilling in dan 140. Vandaag worden m’n wielen opnieuw gebalanceerd, ik zal eens zien of het bij mij alleen die stangetjes is.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Bij mij is na het balanceren dezelfde trilling ook nog aanwezig. Welke motor heb jij er in liggen?
De 2.0 16 klepper op gas
Na het uitbalanceren heb ik die trilling ook nog.
Denk bij mij aan een licht kromme aandrijfstang .
Lichte trilling bij 90,125 en 160.( dus om de 35 km.er bij)
Daartussen rrrrrrrustig!Dus lamaarzitten.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
mijn stuur trilt ook door een brakke aandrijfas.
Ouwe mopperkont
En hoe stel je dat “wetenschappelijk” vast zonder de as er uit te halen om ‘m op kromheid of zoiets te controleren? Lijkt me dat een “slingerende” as ook problemen gaat geven in de zin van lekkage op je keerringen of niet?
Mitch schreef:En hoe stel je dat “wetenschappelijk” vast zonder de as er uit te halen om ‘m op kromheid of zoiets te controleren? Lijkt me dat een “slingerende” as ook problemen gaat geven in de zin van lekkage op je keerringen of niet?
Op de 2 kolomsbrug.
Draaien aan `t wiel en kijken , meestal zie je `t wel.
Bij mij heel licht .
`t Gaat goed zolang het goed gaat (en dat kan lang duren )
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
En waarom denken jullie aan een kromme as voordat er aan een kromme velg gedacht wordt? Voor zover ik weet kunnen kromme velgen aan een apparaat prima gebalanceerd worden, echter is daar op de auto niets van te merken.
Groetjes Erik!
Vreemd verhaal van die kromme velgen.
Gaan toch mee op het balanceerapparaat , dus moet goed uit te balanceren zijn .
Een as niet .
Maar ja , ik verbaas me nergens meer over tegenwoordig , wellicht klopt je verhaal.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Als je een vlakke plek op je rubber hebt, kan je (ook) gaan hobbelen/ trillen zonder dat je balanceerapparaat er wat aan kan doen. Oplossing: ff testen met een andere set velgen
Ouwe mopperkont
Als je het trillen duidelijk bij één wiel vandaan voelt komen zou je ook de voor- en achterwielen om kunnen wisselen. Als het trillen dan meeverhuist…
Sorry voor mijn botte opmerking overigens ... ... maar toch, stel: je velg is krom, of beter gezegd, er zit een flauwe deuk in de velg. Het balanceerapparaat balanceert het wiel op de as, en qua gewichtsverdeling is dat is prima uit te balanceren. Echter je band zal zoals Matthijs309 zegt geen mooi rond loopvlak meer hebben. Kortom: apparaat geeft keurig 0, maar als je erop gaat rijden zal het toch hobbelen. Een oplettende monteur zou dit kunnen zien, helaas let niet iedere monteur op.
Tja ik weet niet… het zal best zijn dat een as weleens krom gaat, maar zou toch eerst het wiel checken.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Maar dan zou het toch bij elke snelheid op moeten treden?