1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Auto slaat niet aan bij starten (was eerst koppeling vervangen)
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 29 oktober 2009 09:38 AM

Ik ben op dit moment bezig met het vervangen van de koppeling van mijn 1.9 TZI uit 1990.

Vrijwel alle onderdelen die aan de bak zitten zijn al verwijderd, maar ik kan 1 ding niet vinden.
De Haynes en de Vraagbaak spreken beiden over een aantal schakelstangen (genoemd A, B en C).
Nu heb ik A en B al losgemaakt, maar schakelstang C kan ik met geen mogelijkheid vinden.
Weet iemand of het zo kan zijn dat ik een schakelstang minder heb dan andere type BX-en?
Of heeft iemand een duidelijke foto van schakelstang C?

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 29 oktober 2009 12:39 PM
  [ # 1 ]

Bij dit type zitten er maar 2 stangetjes. Ik heb zaterdag zo’n motor eruit gehaald, en ik heb maar 2 stangen losgemaakt. En tijdens het takelen kwam de auto niet mee omhoog dus volgens mij zijn het er echt maar 2 Smile.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 29 oktober 2009 06:37 PM
  [ # 2 ]

Klopt. De BE1-bak (achteruit naast de 1) heeft 3 schakelstangen, en de BE3 (achteruit achter de 5) heeft er 2. Een TZi heeft altijd een BE3, dus 2 stangen.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 01 november 2009 02:46 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor jullie antwoorden.

De versnellingsbak is er inmiddels onderuit. Zaterdag nog geprobeerd onderdelen te scoren, maar de automaterialenzaken waren of dicht, of hadden het niet op voorraad.

Nog een vraag:
-Zit er bij een nieuwe koppelingsset ook een centreerbusje? Of moet je die los kopen, of zelf maken?

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 01 november 2009 02:48 PM
  [ # 4 ]

Bij mijn koppelingsset zat alleen een drukgroep, druklager en koppelingsplaat.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 01 november 2009 02:52 PM
  [ # 5 ]

Volgens mij zitten die er meestal wel bij. In ieder geval bij die koppelingssets die ik altijd gezien had zaten die er wel bij.

Profiel  
 
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 01 november 2009 02:59 PM
  [ # 6 ]
Timo1990 schreef:

Bij mijn koppelingsset zat alleen een drukgroep, druklager en koppelingsplaat.

Hoe heb je bij jouw koppeling de uitlijning van de koppelingsplaat gedaan?

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 01 november 2009 03:20 PM
  [ # 7 ]

Kan je op het oog doen. Dat moest ik vroeger op het VMBO altijd doen.

Profiel  
 
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 01 november 2009 04:47 PM
  [ # 8 ]

Nu zag ik tijdens het verwijderen van de versnellingsbak een slang lopen waar wat beginnende scheurtjes in zaten. Het betreft de slang die op de foto aangegeven is met een rode pijl.

De slang zit aan de linkerkant van de auto tegen het schutbord. Hij komt onderuit de remservo lijkt het. Is dit de retour van de remservo?

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 01 november 2009 06:06 PM
  [ # 9 ]

Yep, is inderdaad retour van de remservo.
Overigens is die harmonica hoes van het stuurhuis ook niet meer APK waardig,zitten aardig wat gaten in.

Profiel  
 
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 01 november 2009 08:18 PM
  [ # 10 ]
bx16vert schreef:

Yep, is inderdaad retour van de remservo.
Overigens is die harmonica hoes van het stuurhuis ook niet meer APK waardig,zitten aardig wat gaten in.

Dat klopt ja. Die moet ik ook nog vervangen.

Iemand hier nog tips voor? Kwestie van stuurstang loshalen en nieuwe hoes eromheen schuiven lijkt mij…

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 01 november 2009 08:28 PM
  [ # 11 ]
Janwillem schreef:
Timo1990 schreef:

Bij mijn koppelingsset zat alleen een drukgroep, druklager en koppelingsplaat.

Hoe heb je bij jouw koppeling de uitlijning van de koppelingsplaat gedaan?

Bij mijn BX is een zelfgemaakt stalen pijpje gebruikt.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 01 november 2009 08:47 PM
  [ # 12 ]

Ik heb het laatste half jaar drie koppelinegen vervangen. Nooit een centreerding erbij gehad.
Het 1/2 verlengstuk uit je doppendoos doet het ook prima. Als je die er insteek en als ie dan op het oog recht en haaks staat t.o.v. het vliegwiel, dan is het goed.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 01 november 2009 08:59 PM
  [ # 13 ]
Janwillem schreef:
bx16vert schreef:

Yep, is inderdaad retour van de remservo.
Overigens is die harmonica hoes van het stuurhuis ook niet meer APK waardig,zitten aardig wat gaten in.

Dat klopt ja. Die moet ik ook nog vervangen.

Iemand hier nog tips voor? Kwestie van stuurstang loshalen en nieuwe hoes eromheen schuiven lijkt mij…

Dit is de makelijke linker zijde. Dus, inderdaad stuurkogel los halen van de draagarm en contramoer oplossen aan de binnenste stuurkogel zijde. En dan de stuurstang er af draaien, let er wel even op dat je de aantal omwentelingen telt bij het er af draaien +/- 21 slagen. En niet de binnenste stuurkogel verdraaien, anders kloppen de aantal omwentelingen niet meer, Bij het monteren weer exact het zelfde aantal omwentelingen met het erop draaien. Oude hoes is een kwestie van eraf snijden en nieuwe eroverheen schuiven, gebruik wel wat glijmiddel (WD 40 of siliconen spray) om de hoes over het schroefdraad te krijgen van de binnenste stuurkogel.
Niet vergeten natuurlijk om de klemmen los te halen van de oude hoes.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 01 november 2009 11:06 PM
  [ # 14 ]
Timo1990 schreef:
Janwillem schreef:

Hoe heb je bij jouw koppeling de uitlijning van de koppelingsplaat gedaan?

Bij mijn BX is een zelfgemaakt stalen pijpje gebruikt.

LINK

Dat was overigens een prise-as die ik uit een oude BX versnellingsbak gezaagd heb. Ik heb dat asje heel vaak gebruikt en pas bij mijn laatste koppelingsset eindelijk eens een centreer-pen gekregen Very Happy

Maar op het oog en met de vinger lukt het centreren ook wel, zo’n asje of pen is wel handig om de plaat op zijn plek te houden tijdens het terugschroeven van de drukgroep, scheelt toch weer een hand die je anders nodig hebt om de plaat op zijn plek te houden.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 03 november 2009 08:09 PM
  [ # 15 ]

Ik las op het forum dat je voor de stofhoes van het stuurhuis het beste een originele van de dealer kan kopen. Bij de Brezan is dit onderdeel net iets meer dan 10 euro (merk Gomet) en bij de dealer meer dan 40 euro.
Is er iemand bekend met die Gomet hoezen?

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook