1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
PBO: XM 2.1 TD
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 19 oktober 2009 10:22 PM

Niet nieuw op het forum, wel nieuw als XM-bezitter. Vanaf komende woensdag ben ik na dik 7 jaar Xantia-rijder af en haal ik m’n ‘99-er XM 2.1 TD op, 244k op ‘t klokje en zo op het oog in goeie staat.

Afgelopen zaterdag proefgereden, weinig mis mee. Alleen de hoogteregelaar hapert (waarschijnlijk het beruchte plastic stangetje); verder laat de 5e versnelling zich soms stroef inleggen.

De Xantia, die ik destijds met 162k kocht en inmiddels bij 415k is aanbeland, gaat voor de export, naar alle waarschijnlijkheid richting Oost-Europa. Terugkijkend op de Xantia-periode kan ik niet anders dan concluderen dat ik, behoudens een paar onregelmatigheden, een dijk van een auto heb gereden voor een (relatief) prikkie.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 19 oktober 2009 11:03 PM
  [ # 1 ]

Tja, de Xantia wordt niet voor niets de Toyota van Citroen genoemd.
Alvast gefeliciteerd met je aanwinst en welkom bij de XM’ers. Ik hoop dat je vele aangename kilometers zult maken.
Oh ja, je bent hier niet zomaar welkom: We willen foto’s, foto’s, foto’s Mr. Green
En die hoogteregelaar? Ik denk eerder vervuiling. Dat beruchte plastic stangetje is eerder iets voor de Xant. De XM heeft meer last van messing lagerbusjes; dat woord is langer dan die dingen duur zijn Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
stooftaker
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 18-01-2006

Gepost: 20 oktober 2009 08:18 AM
  [ # 2 ]

ja foto’s willen we wel!
en een hartelijk welkom als XM-er

XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 20 oktober 2009 10:59 AM
  [ # 3 ]

Ha PBO,

Welkom!, al lid van de club ?

We zijn benieuwd Wink

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 20 oktober 2009 02:54 PM
  [ # 4 ]

Hoi PBO, leuk dat je ook aan een XM begint. Wordt je ook lid van de XM club?

Succes met je XM.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 oktober 2009 05:55 PM
  [ # 5 ]

Van harte met je XM, en welkom bij de Diesel rijders Smile

Met gas heb ik je nooit kunnen helpen/adviseren, mocht je ooit wat hebben met je dieseltje, klop gerust bij me aan.

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 20 oktober 2009 10:24 PM
  [ # 6 ]

Dank voor de reacties.

Clublidmaatschap regel ik binnenkort en van ‘t weekend probeer ik een paar fotootjes te knippen. Donderdag eerst APK.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 21 oktober 2009 10:14 AM
  [ # 7 ]

Gefeliciteerd met de aankoop!

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 01 november 2009 06:53 PM
  [ # 8 ]

Goed, de XM is inmiddels in gebruik, na een week vertraging door een lekkage in het stuurhuis die een APK goedkeuring in de weg stond (auto gekocht met verlopen APK). De eerste 500 km zitten erop; de goede indrukken uit de proefrit worden in de dagelijkse praktijk bevestigd: een langeafstandscruiser pur sang en komend vanuit een 16V benzine/LPG-bak schakellui te rijden. Alleen beneden 2000 toeren gebeurt er niet bijster veel, maar dat was bekend dus geen kritiek op dat vlak.

Wat dat langeafstandscruisen betreft: De zitting is de nodige centimeters te kort voor m’n lange stelten, wat zich na pakweg anderhalf tot 2 uur laat voelen in de knie-sectie. Remedie om dit enigszins te verlichten is de stoel in de hoogste en achterste stand, alleen zit dan het stuur net buiten de prettige armreikwijdte. Wellicht biedt cruise-controle hier uitkomst?

Verder merk je aan de hoeveelheid bijgeluiden in het interieur dat de XM een generatie ouder is dan de Xantia. Vooral de hoedenplank en het bestuurdersportier rammelen er op klinkerwegen/dwarsrichels lustig op los. Hoedenplank is met enig knutselwerk te verhelpen, van het portier heb ik de indruk dat de ophanging enigszins losjes is geschied.

Daarnaast merk ik dat de auto, hoewel voorzien van de standaard 195/65 15-banden, een redelijke tellerafwijking kent. Rijdend op de provinciale weg met exact 80 km/h doet matrixborden met “U rijdt te snel” oplichten en als ik in een treintje rijd zit ik steevast op hooguit 70-75 daar waar de voorste waarschijnlijk exact 80 op het klokje heeft. Ook op de snelweg viel het me op dat ik, hoewel ik netjes 120 reed, hele ritsen auto’s inhaalde. Overigens ligt het in de planning het huidige schoeisel op termijn te vervangen door een maatje breder en voorzien van Monte Carlo velgen.

Oplossing van genoemde punten zou de XM bijna perfect maken, de pret bederven doen ze absoluut niet. Ruimte bij de vleet, een HP die z’n werk goed doet en een dieselmotor die zich qua geluid en (voorlopig) verbruik redelijk terughoudend opstelt, dus al met al dik tevreden.

Plaatjes

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 01 november 2009 07:37 PM
  [ # 9 ]

Gewoon mooi en geen HA. Cool

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 01 november 2009 09:22 PM
  [ # 10 ]

Fraaie dame PBO, congrats!
En idd geen HA dus vrij van gezeur met VC, VN’s, diodes, kleppen en de hele rambam. Heerlijk… tongue rolleye

De teller geeft zo’n 10% te weinig aan? Vreemd want meestal geven ze iets te veel aan. Als je niet oppast ga je een hoop geld naar Leeuwarden brengen… Mr. Green
Maar als je op MC’s gaat rijden met 205/60 dan zal dat weinig verschil maken denk ik…

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 november 2009 09:30 PM
  [ # 11 ]

Wellicht een overbodige opmerking, maar je weet dat je je stuur kunt verstellen?
Zit een handle onder die je opzij kunt trekken en dan kun je je stuur naar boven en beneden en naar je toe en van je af verstellen.
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 01 november 2009 09:57 PM
  [ # 12 ]

HA stond idd niet hoog op de prioriteitenlijst.

Wat die post uit Leeuwarden betreft: donderdag auto afgehaald, ritje gemaakt en op een 80 km stuk direct gelaserd, had strak 80 op de klok. Niet staande gehouden, dus….

Dirk, stuurverstelling is idd bekend, vond de axiale verstelling aanvankelijk vrij beperkt. Net nog even geprobeerd: met iets meer kracht nu alsnog binnen acceptabele afstand te krijgen.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 november 2009 11:00 PM
  [ # 13 ]

Ga er maar vanuit dat jouw teller (met correcte bandenmaat) vrijwel exact de gereden snelheid aangeeft. 1 -2 procent te weinig, meer zal het niet zijn. (122 op de teller, voor zover je dat al kan aflezen, is 120 in het echt). De tellers van die andere auto’s geven hoogstwaarschijnlijk veel meer te hoog aan. Goede kans dat die vent (m/v) voorop in dat treintje denkt 80 te rijden terwijl dat aanzienlijk minder is.

Ik rijd regelmatig in andere auto’s en ik blijf me er over verbazen hoe slecht de snelheidsmeters van andere auto’s zijn. Volkswagens, Fords, Opels: allemaal worden ze nu nog verkocht met zo een procent of 8 afwijking. Rijd ik 120 op de GPS, dan geeft het klokje bijna 130 aan, en dat in een auto uit 2009!

En van die stoelen, van mij hadden ze ook wel iets grotere stoelen in zo’n grote auto mogen zetten. Ik ben met mijn 1,90m niet bijzonder lang, maar de rugleuning komt tot halverwege mijn schouderblad, hoofdsteunen in de hoogste stand maar net tot aan mijn oor. Blijft ontworpen voor die kleine Fransmannetjes.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 02 november 2009 12:41 AM
  [ # 14 ]

Gefeliciteerd met je XM mét APK, PBO!

Ik heb weleens gelezen dat autofabrikanten tegenwoordig verplicht zijn de teller zo’n 5% naar boven af te laten wijken. Da’s nog geen 8% natuurlijk, maar toch.

Tja, de stoelen. Ik ben dan niet zo groot met zo’n 1 m 74, en vind de stoelen ook heerlijk zitten, ben nog niets beters tegengekomen, maar die hoofdsteunen zijn echt waardeloos, mede dankzij de korte rugleuning. Laag en te ver naar achteren, hoe je dat ding ook kantelt.

Rammelende hoedenplanken is nieuw voor mij. Ben nu aan m’n 3e XM, wat wel opgevallen is is dat er vaak wat gekraak uit het dashboard komt, geloof dat ik daar nu van verlost ben, en m’n eerste XM met 299.994 km op de teller had ook last van een lawaaierig portier. De deuken stonden dan ook in de carroserie van het harde dichtgooien. Wat wellicht kan helpen, het ‘oog’ waar het deurslot in valt, is verstelbaar. Als je de 2 torxen een stukje lost, kun je dat ding een aantal mm heen en weer bewegen. Wellicht kun je dat oog in zo’n positie krijgen dat de deur spelingsvrij dichtvalt. Wel opletten dat je deur dan niet ineens een cm boven het dak uitsteekt! Wink
Ik heb wel bij alle XM’s gemerkt dat er nogal veel windgeluid bij de kleine voorste raampjes vandaan komt, ergens bovenaan.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 02 november 2009 08:32 AM
  [ # 15 ]

Nogmaals gefeliciteerd. En natuurlijk fijn dat je door de Appie Kaa bent.

Hiero nog eentje die de stoelen van de XM de beste vind die hij ooit is tegengekomen. Ik, ukkie van 1,73 heb geen problemen met de lengte van de rugleuning. Maar inderdaad, die hoofdsteunen dienen volgens mij maar 2 doelen:
- zicht ontnemen,
- bevestigingspunt voor kledinghanger.
Ze lijken wel een ‘afterthought’.

p.s. Persoonlijk vind ik de achterbank nog beter zitten dan de stoelen. Smile Maar iemand moet de dame rijden en ik ben de enige thuis met een rijbewijs. Het leven is niet (h)eerlijk Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook