Hoi,
Ik ben sinds vanmiddag bezitter van een BX 1.4 uit 1985 met 93.000 op ‘t klokje. Wel een ietwat roestig, verweerd en gedeukt beestje maar hij (of is het zij?) loopt en veert. Ik had al maanden verschillende fora zitten bestuderen en zag er in Delft uiteindelijk een staan.
Dus, afgelopen zaterdag ff stukje met dat karretje gereden. Vriend van me meegenomen die wel eens sleutelt (helaas niet aan Citroens) en maandag besloten de voiture te kopen.
Tja, beetje (te) impulsief, maar voor een type I uit ‘85 zag ie er niet slecht uit. Lang niet zoveel roest als ik dacht en bij het omhoog komen geen gekraak of andere vage geluiden. Echt vaak ‘tikt’ ie ook niet. Dus ‘k heb de gok maar gewaagd.
Vandaag dus vanuit Delft naar Enschede gereden. Lekker rustig aan met max 110 op ‘t klokje/tonnetje(helemaal gerust was ik er natuurlijk niet op). Immers garantie tot aan de poort . Wel leuk da’k onderweg nog werd ingehaald door een paar enthousiastelingen in een witte BX break met gele koplampies (wil ik ook!). Meteen ff groeten
Na het wegpoetsen van het ergste vuil vanavond wel meteen een vet probleem. De achteruit doet ‘t niet
Die gaat er met geen mogelijkheid ‘in’. De rest gaat gewoon zonder morren kraken of wat dan ook. Vanmiddag bij het wegrestaurant deed ie het nog . . . echt k*t man. Iemand toevallig tips?
Verder heb ik links een nieuwe spiegel nodig, althans is het stel handeltje afgebroken. Tips?
Waar vind ik op termijn een rechter voordeur? Daar zit namelijk links onder een behoorlijk gat in. Tips?
O ja, plaatje:
Grt. Ari
Mooie BX
Schakelstangetje los van de achteruit? Schakelstangetjes zitten vastgeklikt met van die kogelscharniertjes. Kan gaan slijten, krijg je je heup uit de kom zeg maar.
Er komen vast nog wel reacties van type 1 specialisten
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10250.gif)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ook al is ze wat gedeukt en roestig… toch zuinig op zijn. Die eerste types beginnen behoorlijk zeldzaam te worden.
Ik neem aan dat je weet dat je soms voor het in de achteruitschakelen de koppeling een klein beetje moet laten komen om ‘m er in te laten schieten? En anders idd schakelstangetje. Geen grote klus.
En misschien is het voor jou handig om lid te worden van de BX-club. Die hebben vast nog wel ergens een mooi spiegeltje mét afstelpootje en een deurtje liggen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7117.jpg)
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
AX spieges zijn hetzelfde, maar dan moet je die montagedriehoek (op de deur, weetjewel?) wel even omwisselen moet die van je BX. AX spiegels liggen nog wel eens op de sloop. Ook weet ik, dat Franse Auto in Groningen nog NOS BX type I spiegels heeft, maar dat kost, nouja, wat meer.
Maar een leuke BX met meteen ‘karakter’! Lief voor d’r zijn, dan komt het helemaal goed!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_14035.jpg)
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Gefeliciteerd met je BX!
Erg leuk ding!
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Ik heb hetzelfde probleem met de achteruit. Inderdaad even met de koppeling spelen. Als ik het forceer schiet een scharnierpunt van de schakelstangen los.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_14123.jpg)
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Gefeliciteerd!!
Bij mijn BX uit ‘85 waren 3 deuren rot.
Hiervoor heb ik gave deuren van een BX uit ‘92 gehaald.
Kleur was hetzelfde, alleen de binnenbekleding moest ik omzetten.
Jouw kleur is waarschijnlijk moeilijker te vinden, maar aan goede deuren is op de sloop makkelijk te komen.
Veel plezier met de nieuwe aanwinst.
Grt, Chris
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5351.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Nee toch , ik ben niet meer de enige blauwe série 1 bezitter in Enschede,krijgen we van die reacties van wat moest jouw auto daar en daar…
v.w.b die rechterdeur , gewoon fijn verder laten rotten en op zoek gaan naar een strakke, dat zelfde probleem heb ik ook met mijn rechterdeur.
Het vervangen van die driehoek leek mij op het eerste gezicht best lastig, ik heb nu een AX spiegel en een originele BX spiegel waarvan ook het knopje is afgebroken, maar heb wel al een andere stelknop.
Aleen, hoe krijg je het uit elkaar…
Minimeet ?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Bedankt voor de tips en felicitaties. Ik vond het zelf ook wel een mooi kleurtje. Nu alleen nog een jaartje lopend houden en dan denk ik dat ie wel een laagje lak heeft verdiend. Tegen de tijd dat ie belastingvrij is gaat ie gewoon van de straat en wil ‘m langzaam maar zeker opknappen. Concours zal ie niet worden. Vind ik niet belangrijk. Als ie d’r maar netjes uitziet en het doet
Ik zal vanmiddag eens kijken hoe het zit met die stangetjes en of het provisorisch te verhelpen is. Heb hier als iets gelezen over tie rips en ijzerdraad Waar moet ik precies kijken? Bij het blok of onder versnellingspook. Betreft zo’n gekanteld 1.4 150 A blokje.
Deuren ga ik naar op zoek. Eens bellen met de lokale slopers. De spiegel heb ik inmiddels van de binnekant eens open gehaald en bekeken. Lijkt inderdaad kwestie van nieuw binnenwerk? Heb zojuist ff snel gekeken op de parkeerplaats bij mij voor de deur en oude ax spiegelstjes lijken inderdaad als twee druppels water. Gaat lukken dat van die spiegel.
Wat betreft roest. Dat ga ik de komende weken wel even aanpakken. Geen laswerk of zo hoor. Ik denk dat ik het eerst maar eens tot stilstand ga brengen (lees: partij owatrol d’r op smeren en dan vet houden met mike sanders of zoiets)
@ Maurice: maak je maar niet druk hoor. De wagen zal ook regelmatig bij m’n ouders staan of in een nog te vinden stalling dus de reacties zulen wel beperkt blijven - hoop ik voor je
Grt’n
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_13367.jpg)
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Weer een BX erbij in Enschede. Gefeliciteerd!
Ik zal eens kijken in mijn eigen vooraad, volgens mij heb ik nog ergens een paar nieuwe spiegels van een AX, misschien dat je daar iets mee kan. Ik laat het nog ffe weten.
Dank je Oops. Ik ben benieuwd wat je hebt liggen.
Vandaag trouwens niets meer gedaan met de BX. Wel nog even vanmiddag het laatste beduimelde exemplaar van een vraagbaak voor de BX gescoord bij de Slechte. Kennelijk zijn d’r meer liefhebbers dan ik dacht want met zoveel verkochte exemplaren had ik verwacht meer vraagbaken aan te treffen
Grt’n
Alleen de achterruitversnelling doet het niet?
Dan is het niet echt logisch dat er een schakelstang los hangt.
Dan zouden er namelijk meer versnellingen moeten zijn, die het niet doen.
Als je schakelstangen wilt bekijken moet je onderop het blok zijn.
Ongeveer tussen het blok en het subframe zie je dan 2 dwarse stangetjes die een de versnellingsbakhevel zitten, die dwarse stangetjes zijn dan weer haaks gekoppeld zijn aan 2 lange stangen die richting de pook gaan.
De meeste problemen zitten altijd in de koppelingen tussen het blok en de korte stangetjes, en in de koppelingen tussen de korte en lange stangen.
* Edit:
Het is een vierbak, dus je kan niet testen of de 5e versnelling lekker gaat.
Hoe gaan de 1e en de 2e?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Hoi basisbx, bedankt voor de reactie. Het is idd een 4bak en de 1 en de 2 krijg ik er gewoon in. Niets aan de hand. 3 en 4 trouwens ook alhoewel de wagen dan wel afslaat als ik de koppeling laat opkomen Misschien moet ik er nog even bij zeggen dat het een 1/2 automaat betreft. Er zit een knop in waarmee de bak kan worden ontkoppeld. Werkt op vacuüm van de motor of zo. Wagen is van iemand geweest die wat aan zijn been had. Ook wanneer ik daar gebruik van maak - dus schakelen zonder koppeling - doet de achteruit het niet. Ik hoop toch echt dat t een stangetje is en niet meer
Wat zeg je nou; is het een half-automaat?
Dat is dan sowieso niet origineel Citroën.
Kun je daarvan wat foto’s plaatsen?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het is ‘gewoon’ een bak met een koppeling, maar dan met een paar extra onderdelen erop geschroefd.
Eveneens ben ik tevens ook.
Yep, het is inderdaad een gewone bak maar dan met wat extra’s. Zit een klein knopje onder/naast het stuurhuis en wanner je die omhaalt dan verdwijnt het koppelingspedaaltje naar de motorwand (heet dat zo?).
D’r zit wel een boekje bij waarin het een en ander over die techniek of de service staat . . . denk ik . . . is namelijk allemaal in ‘t Frans. Wel weer door een of andere firma in Nederland ingebouwd. Heb het boekje niet bij de hand want ligt in de auto. Ook geen foto’s van gemaakt trouwens toen ie op de brug stond bij de garage.
Maakt verder denk ik ook niet veel uit. Hij schakelt ook gewoon. Tijdens de testrit en onderweg van Delft daarom ook niet de 1/2 automaat uitgeprobeerd.
Ik denk dat ik straks nog eens systematisch e.e.a. ga uitproberen (met stationair draaien, zonder stationair draaien, met koppeling helemaal ‘in’ en ‘een beetje’ in.
Als ie dan nog niets doet moet ik eens kijken waar ik de auto van het weekend op een brug kan krijgen. Het is nu immers donker en heb niet zoveel zin om onder de auto te kruipen in het donker aan een drukke straat