De kvs-temp.meter doet vreemd sinds een paar dagen, tijdens stadsverkeer loopt de temp. op naar 100 en zakt weer. Nu is het mij opgevallen dat wanneer ik de auto parkeer en de lampen uitzet de temp.meter een stukje zakt. Vanmiddag getest met 90 graden op de teller, koplampen aan, hup naar de 95, achterruit verwarming aan en hij schiet naar de 100. Lampen en achterruitverwarming uit en de teller zakt meteen naar de 90.
Lijkt mij een elektrisch probleem, iemand enig idee wat dit is of waar ik het beste kan beginnen met zoeken?
De fans werken goed, draaien langzaam als de airco aanstaat en snel wanneer de temp. te hoog oploopt.
Hey TS je bent helemaal vergeten te melden in dit topic dat we met je Xant naar Eurocitro zijn gegaan…
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat heb ik al gemeld in het topic bij evenementen
Vanavond of morgen ga ik ermee aan de slag, had al 10L SP14 gehaald en een nieuwe thermostaat.
Marco en Lucas gaan me helpen, gewapend met een Lexia, IR-Thermometer en een multimeter.
Is wel weer een primeur, de eerste echte elektrische storing aan mijn eigen auto
Imiddels is het tellerpaneel voorzien van nieuwe lampjes en door Lucas doorgesoldeerd, maar het probleem blijft
De temp.meter schiet 10 graden omhoog als je een zware stroomverbruiker zoals achterruit verwarming of blower vol aan inschakelt.
Marco heeft de auto uitgelezen met zijn Lexia, de temp. die de Lexia aangeeft komt niet overeen met wat het tellerpaneel aangeeft. De temp. verspringt ook niet op de Lexia als ik een zware stroomverbruiker inschakel. Ook de IR-Thermometer geeft een normale temp. aan, ipv de 100 graden op het tellerpaneel.
Iemand enig idee waar ik het nog meer in zou kunnen zoeken, of heb je een goed paneel voor een type-2 TD liggen?
Hoi
De temperatuur meter bij een Xantia is een voltmeter waar de temp sensor mee in serie staat, als de watertemperatuur hoger wordt wordt de weerstand minder en gaat je temp meter meer aan geven, dus als de voedingsspanning minder wordt zal de meter ook minder aan gaan geven. Ik heb het zelf meegemaakt toen de koolborstels van mijn dynamo kapot waren gegaan, mijn watertemp werd steeds lager en dan denk je niet aan je dynamo. Dus op een gegeven moment starte hij niet meer, andere koolborstels erin en accu opgeladen en lopen maar met als bijkomend effekt dat mijn watertemp weer ok was.
Waarschijnlijk heb je ergens een massa die geen goed kontakt maakt, in de motorruimte aan de rechterkant tegen de zijkant zit een plaat met allemaal massa kontakten, maar die maar eens schoon kan een hoop problemen voorkomen.
Goede raad is voorraad
Vandaag de laadspanning gemeten, is c.a. 14,4V, als ik een zware stroomverbruiker inschakel, zakt deze naar 13,8V. Is dit normaal, of moet ik nu de accu gaan verdenken? de auto start verder prima.
Massa heb ik niet doorgemeten, in de loop van de week maar even doen.
Bij een 1.8 16v is de sensor die de meter op het dash van input voorziet een andere dan de sensor die de ECU van input voorziet. Het kan dus heel goed dat je sensor gewoon naar het hiernamaals is vertrokken mits er op een diesel dus ook verschillende sensoren voor ECU en meter zijn. Bij de 1.8 16v zitten ze beiden op het thermostaathuis.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Een tijdje stil geweest, waarbij de TD, stilletjes ruim 30K heeft gereden.
Afgelopen zaterdag in de file samen met Lucas, de motor was goed op temperatuur, begint het opeens te ploffen, soort doffe klappen onder de motorkap, leek wel pingelen. Ik voelde geen zware schokken en de motor bleef op normaal toerental stationair lopen. Meteen de vluchtstook op en de motor uit, maar het ploffen ging nog een paar seconden door, meteen weer gestart en weer ploffen, weer uit en ook nu weer een paar seconden naploffen. Niets bijzonders onder de motorkap te zien, na c.a. 2 minuten weer gestart en er was niets aan de hand. Even later gebeurde het weer, en ook nu weer de motor even uit en opnieuw startten en het was over.
Vandaag samen met Marco de Xantia uitgelezen, er zijn geen storingen.
Ik vermoed dat de turbo mogelijk olie lekt en dit voor het nadieselen/ploffen zorgt.
De slang van de intercooler naar het inlaatspruitstuk gedemonteerd, nou is deze niet doorweekt van de olie, maar toch wel enigzins nat van de olie.
Iemand enige idee wat het precies kan zijn, of klopt mijn vermoeden dat de turbo olie in het inlaat traject lekt, de auto heeft nu c.a. 270K erop zitten.
Heb je nog een oorzaak kunnen vinden? Mij klinkt het niet heel logisch in de oren, omdat je dan eerder verwacht dat ie op die olie gaat lopen -> in de toeren wordt gejaagd.
Heb de oorzaak niet kunnen achterhalen, inmiddels alweer ruim 3000km verder en het is niet nog een keer gebeurd. Ik vraag me af of het aan de Diesel gelegen kan hebben, een Shell tankstation van de snelweg af. Op hol slaan als de Turbo lekt, is iets dat zou moeten gebeuren, maar vraag me af of dat in de vrieskou ook zou gebeuren?
Volgens 2 dieselspecialisten kan ik de turbo uitsluiten, want dan zou ik grotere problemen hebben, het zou mogelijk in de brandstof hebben gezeten (vlokken). De volgende dag heb ik 4L benzine en vervolgens volgegooid met diesel. De dag erop het brandstoffilter afgetapt en een reiniger in de brandstof gegooid, om de pomp te smeren en verstuivers schoon te maken.
Kwam het geluid uit de motor, gecombineerd aan geluid/trillingen/wat dan ook gelijk met het ploffen? Wellicht rare suggestie, maar geen brandlucht onder de kap?
Ja, de motor bleef netjes stationair op toeren draaien, het ploffen kwam erbij.
Heb geen brandlucht onder de motorkap geroken.
Volgens de dieselspecialist is het motormanagment vrij summier en slaat nauwelijks motorstoringen op.
Het bovenstaande probleem heeft zich gelukkig niet meer voorgedaan.
Volgens een Citroen dealer zou het kunnen dat de carterventilatie slangen verstopt zijn, die vervang ik binnenkort. Een dieselspecialist gaf me de tip om het slangetje van het inlaatspruitstuk naar de pomp te controleren. Dit komt uit op een vierkant onderdeel op de pomp, waar een membraan onder zit, mogelijk lekt deze waardoor er ongecontroleerd diesel in het spruitstuk komt.
Word een druk jaar voor de Xantia, komend weekend de kachelradiateur, gelukkig geen ernstige lekkage, maar ruik af en toe een KVS luchtje. Voordat de bijrijderskant volloopt, en een eventuele lekke kop, ga ik dit maar ruim op tijd aanpakken.
Iemand nog tips voor het kachelradiateur klusje bij een type-2?
Ik heb dit al eens bij een type-1 gedaan (mijn ex-Xantia), heb een werkplan en foto’s van alles.
Ook nu zal ik 2 uitvoeringen, de Valeo en Behr bij de hand houden, de Behr heb ik nog over van vorige keer, de Valeo ga ik morgen bestellen. Uiteraard niet de originele, maar imitatie van AVA, heb daar goede ervaring mee in mijn vorige Xantia.
Zo de kachelradiateur is ook gefixt samen met Lucas, wat een schijtklus zeg, bij een type-1 is het makkelijker. Ik krijg nu een veel warmere lucht, blijkbaar was de oude kachelradiator niet zo best meer, ondanks een miniscuul lekje.
Special thanks aan Lucas voor zijn hulp, hij heeft het meeste werk gedaan
Effe dit draadje afstoffen
Ik krijg 1 probleem niet opgelost, en het lijkt wel of het erger word.
In de winter bij een koude motor, zeer moeilijk in zijn 1 te krijgen, eerst in zijn 2 en dan de 1, gaat wel goed. Uit zijn 1 bij stilstand, om in zijn vrij te zetten lukt soms niet, af en toe zelfs uit zijn 2 problemen. 2 weken geleden voelde ik zelfs een lichte schok door de auto bij het in zijn 1 zetten. Bakolie diverse keren ververst, schakelstangen vervangen, niets helpt.
Aangezien ik voolopig nog wil rijden met deze auto, en niet van verassingen houd, heb ik besloten om de bak te vervangen. Vandaag een bak gekocht met 100K aan kilometers, bij De Vos. Eind van de maand gaat deze bak eronder, ik vervang dan meteen de koppeling en krukaskeerring.
Weet iemand wat voor een bak er in de Xantia TD uit 98 zit, is dat een BE4?
Op het koppelingshuis staat BE3, maar op het bakhuis BE4, ik kan verder geen codes ontdekken.
Het zal wel de goede bak zijn, De Vos heeft het op chassisnr. uitgezocht.