3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Het was een BX… Maar waarom eigenlijk? RIP 16-4-2010
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 oktober 2009 08:49 PM
  [ # 31 ]

tongue rolleye Ja, dat heb ik weer: mijn eigen vragen beantwoorden. Dat is net zoiets als dat ik wel vaker dingen uitleg zodat alleen ik ze begrijp, haha

Blijft wel staan: mag dat op die manier?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 25 oktober 2009 04:03 PM
  [ # 32 ]
Penny Lane schreef:

Applaus, Marcules, je hebt zojuist iets waarvan ik de factor ‘dubieus’ te serieus begon te nemen in een leuk daglicht geplaatst: een rat-BX… Ik zeg, doen!

Wie heeft voor TS een goed advies om binnen het rat-BX gebeuren de vulpijp van de tank weer aan de auto vast te krijgen? Anders is het project vlot gedoemd door regelgevingen ben ik bang… oh oh Gewoon ‘n plaatje (conservenblik Wink) erop poppen en de pijp daaraan vastschroeven dan maar? Mag dat eigenlijk?

Derk

Gewoon een trechter van de juiste maat erin proppen en eventueel vastlijmen. Of is dat te duur?

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 03 november 2009 10:54 AM
  [ # 33 ]

Ik wou in de herfstvakantie de schoonouders op gaan halen op Schiphol, dus ik reed met mijn BX vol goede moed bij huis weg, richting de snelweg. Nou moet je weten dat ik dan eerst een paar honderd meter over 30 km/h-straten moet, dan een kilometer of twee, drie over een 70 km/h weg, dan een stukkie 80 en daarna vol erop om snelheid te maken en netjes in te voegen op de snelweg met 120 km/h. Op de invoegstrook begon de motor te bokken. Na enkele sputteringen, zaten mijn vrouw en ik bijna headbangend in de auto, zo geweldadig haperde de motor. Mijn vrouw zat zich met een wit gezicht en slecht doorbloedde knokkels vast te grijpen aan het dashboard; ik zat met een brede grijns te wachten op de verlossende plof en de bijbehorende zwarte rookpluim van een definitief vastgelopen motorblok.
De plof bleef uit en door wat gas terug te nemen en 100 te gaan rijden, stopte ook het bokken min of meer. In ieder geval zijn we bij de volgende afrit van de snelweg afgegaan, om als een speer ergens een andere auto te gaan regelen.

Waarom nu dit verhaal? Om eens te kijken of er mensen zijn die een rat-oplossing hebben voor een lekkende koppakking en de bijbehorende vol-geroette katalysator. Mijn voornemen is namelijk om de tank leeg te rijden en dan deze BX naar de sloop te brengen. Maar als er no-budget solutions zijn om deze klassieker te redden, hoor ik het graag.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 03 november 2009 02:03 PM
  [ # 34 ]

De katalysator is niet zo moeilijk, gewoon de pijp los schroeven en met een bezemsteel de steen aan gort meppen en er uit laten blazen met gedemonteerde dempers (dat is overigens slechts een legitieme oplossing wanneer je auto van vóór 1-1-1993 is!)
De koppakking is niet zo heel veel werk bij de 1.4i en qua kosten (distributieriem, spanrol, waterpomp, koppakking, kopbouten) zul je zo’n 150 euro kwijt zijn en een middagje sleutelen.
Maar die 1.4tjes staan er wel om bekend dat ze bij een hoekje gaan lekken bij de kop. Dat kan nog jaren goed gaan zolang je maar je oliepeil en kvs niveau in de gaten houdt.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 03 november 2009 06:55 PM
  [ # 35 ]
Marcules schreef:

Wederom een heerlijk stuk proza van de TS, het leest lekker weg en ik zie je al in de weer met de waslijn uit de tuin, terwijl je dochter gebiologeerd toekijkt en je vrouw zich vertwijfeld afvraagt waar ze de was nu moet ophangen… En dan de tape tegen de roestgaten en de gamma-sluitinkjes….

In de motorwereld is hier een term voor; “verratten”. De kunst is om met de middelen die je hebt of krijgt, en principieel niet koopt of in een uiterst geval met muntjes kan afrekenen, het voertuig op de straat te houden. Er vormt zich dan in de loop der jaren een bijna organisch gevormd geheel, waarbij de afkomst van de diverse delen niet meer te herleiden is. Overigens is het een hardnekkig misverstand dat het simpelweg matzwart kwasten van je voertuig voldoende is om de eretitel “Rat” te mogen dragen! Trap er niet in!

Hoewel de eigenaren vaak loners zijn is er ook zeker een soort van verenigingsdrang en valt er wel wat over te vinden op het internet. Dutch Hardly Rideables


@TS: Wij willen uiteraard wél foto’s zien van de BX. Ik ben heel benieuwd!

Wat een “gezellige” boxing mensen ook allemaal, ziet er fris uit daar…

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 03 november 2009 07:26 PM
  [ # 36 ]

Het bokken kan aan de katalysator liggen, daar is al een prima oplossing voor aangedragen.

Verder kan een auto best oud worden met een lekke koppakking,(kan, kan ook wel snel slechter worden maar dat merk je dan wel), kwestie van water blijven bijvullen en genoegen nemen met wat minder vermogen. In de winter zal je wat geld moeten uitgeven aan anti-vries, maar daar heeft de plaatselijke Action dan wel weer een budget oplossing voor.

Als het bokken blijft dan verdenk ik je ontsteking. Je kabels inspuiten met haarlak schijnt tijdelijk te kunnen helpen. Een complete ontsteking (bobine, verdeler, kabels en bougies) uit een sloper rossen zal je portemonnee ook niet meer pijn dan een tientje of 3 doen.

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 03 november 2009 07:29 PM
  [ # 37 ]
Maurice van Mourik schreef:

Wat een “gezellige” boxing mensen ook allemaal, ziet er fris uit daar…

Als ze zichzelf net zo onderhouden als hun “Ride’ dan zullen ze zeker niet zo fris zijn Laughing

Verder echt wel gezellige mensen hoor, het ‘onfrisse’ is slechts uiterlijk vertoon!

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 12 november 2009 05:05 PM
  [ # 38 ]

Nou, nog een halve tank te gaan… De sloop gloort aan de horizon, vrees ik. Want wie wil er na al mijn verhalen hier, nu nog mijn BX overkopen? Ik overweeg om een advertentie te plaatsen:

Te koop: Webasto Topslider 1 zonne/schuifdak. Handbediend. Nieuw frame met rubber, dus lekvrij. Kost 40 euro. En, ohja, er hangt nog een Citroën BX aan, die je er gratis bij krijgt…

Zou iemand er in trappen?

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 12 november 2009 05:09 PM
  [ # 39 ]

Zaag dan gewoon het dak eruit met een decoupeerzaag.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 12 november 2009 08:21 PM
  [ # 40 ]

Kom. kom, niet zo pessimistisch. Er zijn op dit forum types te vinden die met veel plezier aan nog grotere wrakken beginnen.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 12 november 2009 08:45 PM
  [ # 41 ]

Over het algemeen zijn dat wel uitvoeringen die wat boeiender zijn dan een Cannes(loos).

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 08 december 2009 04:17 PM
  [ # 42 ]
-niels- schreef:

heb je toevallig al foto’s?

Jahaa, nu wel: Blauwe BX
(Je zult misschien nog een keer op een linkje moeten klikken. Maar dan kom je in een google-album, waar ook uitleg bij de foto’s staat.)

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 08 december 2009 04:39 PM
  [ # 43 ]

Issie al gesloopt?

 

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 08 december 2009 04:45 PM
  [ # 44 ]

Nee, hij rijdt nog steeds. De foto’s zijn van vandaag. Er zit nog tot mei 2010 APK op en de tank is nog steeds niet leeg.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 08 december 2009 06:35 PM
  [ # 45 ]

De sluiting voor het dashboardkastje is dan wel weer grappig.

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook