metro2005 schreef:erwt schreef:JIPPIE!!! weer een record gevestigd! 1 op 13,5 met onze 1.9 GTi!! is wel netjes volgens mij. Gemiddeld rijd hij nu 1 op 12,1!!
Hoe doe jij dat
Met een opoerijstijl haal ik dat nog niet eens. (in de bx gti dan)
Wat is je geheim wat is het ideale toerental vd gti om bv door te schakelen?Laatste tankbeurt had ik 1 op 11,5 (het wordt al steeds beter, eerst 1 op 10, daarna 1 op 10,5 en nu dus 1 op 11,5) Moet overigens wel erbij zeggen dat ik bijna constant de airco aan heb gehad, dat scheelt ook in je verbruik natuurlijk
De xantia is een stuk zuiniger wat dat betreft, daar haal ik gemiddeld 1 op 12 1op 13 mee en die is een stuk zwaarder dan de bx
Olieverbruik vd bx zit momenteel op 1 op 1200km ongeveer.
Eens kijken of die high milage olie nog wat doet voor het olieverbruik.
ik leer me zelf aan om met 2500 toeren te schakelen. Het schijnt dat je dan het zuinigst rijdt. Maar die 1 op 13,5 is meer te danken aan de snelweg kilometers. De auto heeft toen alleen maar in de 5 gestaan en 130 gereden ongeveer. Maar voor de rest rijd ik ongeveer 1 op 12 ook met kleine ritjes!
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
goed anticiperen en proberen op een constante snelheid te rijden scheelt ook. wist je trouwens dat het verbruik bij 130 in vergelijking met 100 met bijna 25% stijgt??
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
ZXfurore schreef:goed anticiperen en proberen op een constante snelheid te rijden scheelt ook. wist je trouwens dat het verbruik bij 130 in vergelijking met 100 met bijna 25% stijgt??
bij de meeste wagens wel maar er zijn echt uitzonderingen, mijn vorige een VW Passat 1900tdi deed net geen 5 liter bij 90 en bij 130 deed hij 5.3, bij 180 geladen pakte hij 5.6 (paar jaar geleden toen ze in Frankrijk nog niet zo streng waren ops: )
het was een fantastische wagen, (vooral de motor), als hij niet in de garage moest zijn (peperduur), maar ik reed er echt niet graag mee
denkelijk licht dit aan de drukvulling bij Turbo’s, ik heb er ook geen andere verklaring voor
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
een heel andere vraag over verbruik.
Ik hoor 2 verhalen over wanneer hij het meest verbruikt. de een zegt dat als je gas los laat in de versnelling, dat hij dan géén brandstof verbruikt. terwijl als je hem laat uitrollen in zn vrij hij wel brandstof verbruikt om de motor stationair te laten draaien.
Maar nou hoorde ik dus, dat de nieuwere auto’s géén brandstof verbruiken in versnelling bij gas los, en oudere auto’s wel
Kan iemand hier duidelijkheid over geven? ik snap het zelf namelijk niet zo meer.
Groeten,
janneman schreef:een heel andere vraag over verbruik.
Ik hoor 2 verhalen over wanneer hij het meest verbruikt. de een zegt dat als je gas los laat in de versnelling, dat hij dan géén brandstof verbruikt. terwijl als je hem laat uitrollen in zn vrij hij wel brandstof verbruikt om de motor stationair te laten draaien.Maar nou hoorde ik dus, dat de nieuwere auto’s géén brandstof verbruiken in versnelling bij gas los, en oudere auto’s wel
Kan iemand hier duidelijkheid over geven? ik snap het zelf namelijk niet zo meer.Groeten,
Sterk versimpeld: een carburateur-auto “spuit” altijd wat in; een injectiesysteem doet dat alleen als het nodig is en dus niet per se in gas-los-met-vaart situaties.
In ieder gevak doen “ouderwetse” diesels daar niet aan mee; hoe slim de moderne diesels met motormanagement zijn weet ik niet.
Ich bin ein Breaker
Bij men 19trd doe ik met bv 30l een kleine 300kms, maar soms wel eens met moeite 200, bij heeel stevig doorgassen en vooral snelwegkms.
Olieverbruik val heel goed mee, ze blijft trouwens nog lang goed ook.
(men trd = 133000kms)
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
paso schreef:ZXfurore schreef:goed anticiperen en proberen op een constante snelheid te rijden scheelt ook. wist je trouwens dat het verbruik bij 130 in vergelijking met 100 met bijna 25% stijgt??
bij de meeste wagens wel maar er zijn echt uitzonderingen, mijn vorige een VW Passat 1900tdi deed net geen 5 liter bij 90 en bij 130 deed hij 5.3, bij 180 geladen pakte hij 5.6 (paar jaar geleden toen ze in Frankrijk nog niet zo streng waren ops: )
het was een fantastische wagen, (vooral de motor), als hij niet in de garage moest zijn (peperduur), maar ik reed er echt niet graag meedenkelijk licht dit aan de drukvulling bij Turbo’s, ik heb er ook geen andere verklaring voor
Bij de vag-tdi-s is het vooral de pompinjectoren die de tdi-motoren zo “beroemd” maakten + een hogere turbodruk, goede prestaties en weinig verbruik, maar vooral vrij luidruchtig en rauwklinkende motor. Bij de nieuwere tdi-s valt dit al beter mee, dankzij betere isolatie en een extra balansas (weet niet meer zeker bij het laatste). Maar toch, het is nog steeds een goed systeem maar andere merken met hun common rail hebben dat al allemaal goed bijgebeend Toch heeft vag nog steeds de krachtigste diesel
valt het op dat ik naast de citz ook beetje “duitse liefhebber” ben
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
slukje van groene dop van oliepeilstok was afgebroken -verduurd zoals ze zeggen- en een hele tijd zo gereden, oliepeil steeds ok…
...tot ik een oliewissel deed en opmerkte dat ik nog geen 2liter afgedraaide olie in mijn opvangbak had!
moest er 3.5l bijvullen, dus op ong 50% van de vereiste hoeveelheid olie gereden gedurende enkele 1000en kms
zonder volledig intacte groene dop zakt de peilstok ong 2cm dieper in het carter
sterke moteurkes die 14tjes!!!
Mehari ‘78
2cv6 Charleston ‘86
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
bij 80% woonwerk-verkeer tussen Alphen aan den Rijn en Capelle a/d Ijssel rijdt m’n 1.9 rd break uit januari 94. 1 op 17,5.
Toen ik laatst een rit had van 200km heen naar Reuver en 200km weer naar huis met vrijwel enkel snelweg werd hij zelfs nog zuiniger rond de 1 op 19
Voor zo’n oud beestje vind ik dit echt goed.
M’n olie verbruik valt me nog wel mee..ik heb nu ruim 10.000 km gereden en heb ca. 1 liter olie bijgevuld.
Rien
ik heb +- 1 liter op 20000km
en het verbruik is verschilend van 1 op 5 tot 1 op 12
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
1 op 5 ??? whoa… en dan gaat er ook zeker euro98 in
Rien
KuikenXXL schreef:1 op 5 ??? whoa… en dan gaat er ook zeker euro98 in
Rien
nee gewoon euro 95 in de xantia
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Xm v6 24 v automaat: verbruik tussen de 1 op 7 en 1 op 12, olie 1 liter op 5000 km.
SM 3.0: verbruik tussen de 1 op 3,5 en 1 op 8, olie 1 liter op 700 km.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
citroenc2 schreef:KuikenXXL schreef:1 op 5 ??? whoa… en dan gaat er ook zeker euro98 in
Rien
nee gewoon euro 95 in de xantia
ehhh ik dacht dat je de cx bedoelde
Rien
cx ongeveer 1 op 10 en olie weet ik niet maar denk 1 op 10000km