Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Sinds vorige week zaterdag ben ik in het bezit van een Xantia Break Hdi uit 2001.
Het is een fantastisch rijdende wagen maar tussen de 100 en 120km/h heeft ie een hinderlijke trilling.
Ik heb hem gekocht bij een handelaar in Leeuwarden met garantie tot aan de voordeur dus hij zei dat ik de wielen maar eens van voor naar achter moest zetten en kijken of het iets helpt. Kortom zoek het zelf maar uit!
Meteen vorige week daarom alle vier de wielen laten balanceren door de kwik-fit, maar dat heeft niet veel geholpen. Vervolgens nog eens terug gegaan en de heren hebben het keurig nog eens over gedaan. Wederom een kleine verbetering maar geen echte oplossing. Hij trilde nog steeds, ondanks dat de heren hun best hebben gedaan en een nieuw apparaat hebben waarop ook wielen met blinde velgen goed te balanceren zijn.
Volgens de mannen hebben ze de velgen goed bekeken en daar mankeerde niets aann. Ze dachten dan ook dat een nieuwe set voorwielen het probleem wel zal verhelpen. Vandaag de wagen opgehaald (met de nieuwe michelins er onder) en je raad het al…. nog steeds trilt ie tussen de 100 en 120 km/h.
Kortom ruim €200,- verder en de trilling is nog steeds niet opgelost. Heeft iemand hier een vergelijkbare ervaring? Enige sugesties wat de oorzaak dan kan zijn?
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
niemand???
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Ik heb dit ook gehad met mijn xantia.
Ik heb zelfs wielen van iemand geleend die onder zijn Xantia absoluut trillingsvrij waren.
Bij mij was het dus een drama. Maar het kan zoveel zijn. Silentblocks die uitgelubberd zijn veroorzaken ook trillingen. Je zou even de speling op je draagarmen kunnen laten bekijken.
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
bedankt voor je antwoord Rene.
Nu het kan vrijwel zeker is dat het niet aan de wielen ligt, was ik inderdaad al bang dat het van alles kan zijn. Vandaar dat ik ook hoop dat forumers met vergelijkbare klachten kunnen aangeven hoe zij het hebben opgelost.
Hoe heb je het uiteindelijk bij jou xantia op kunnen lossen?
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Nou, eigenlijk maar gedeeltelijk opgelost.
De veren in de koppeling waren ook slap, dus die hebben we vervangen.
Toen was het al een heel stuk beter, maar niet helemaal weg.
Ik stond voor een dilemma, nog verder zoeken of een andere wagen.
Heb een picasso gekocht
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Er zijn gebruikte remschijven en blokken ondergekomen dit kan ook een oorzaak zijn. Anders moet hij eens een keer op de brug staan ergens en moeten we eens gaan kijken over er ergens speling te vinden is. Het kan ook stuurkogels zijn. Dan moet de auto ook rammelen als je over een klinker weg gaat.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Hai, WaJo.
Kijk ook eens naar het tussenlager op de rechter aandrijf as.
Groet,
Kees.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
En misschien toch eens een keer een set wielen van een trillingsvrije auto eronder proberen. Misschien zit er toch een minimaal slingertje in.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
wielen en banden zijn soms lastige dingen. Ze zijn dan wel rond en maar soms toch niet zo rond als je denkt te kunnen zien! Banden en zoals al gezegd wielen kunnen door (kleine) schade soms echt trillingen en zelfs zwabberingen doen laten ontstaan zonder dat visueel, met het wiel er af dus, er iets aan te zien is.Ik spreek uit ervaring dus probeer de voor en achter wielen eens om te wisselen. Kun je gelijk eens goed kijken naar speling op de hele voortrein en de remmerij. Ik neem aan dat de wagen goed uitgelijnd is?
Heren er is ook een Xantia forum, wellicht kom je daar wat meer info tegen….Eerst goed lezen.
Succes.
Er moet niet zo zuur gekeken worden achter het stuur van een citroën!!
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Bedankt voor de reacties. Nu weet ik inderdaad een beetje meer waar ik het moet (laten) zoeken. De wagen is overigens goed uitgelijnd want de banden zijn gelijkmatig gesleten. Ik ga inderdaad nog eens proberen de wielen van voor naar achter te zetten. Helaas is het dat afgelopen dagen niet echt lekker weer geweest en ik hebt zelf geen garage/werkplaats ter beschikking.
Zelf heb ik het idee dat er misschien wel eens een beetje speling op de aandrijfas kan zitten. Dat zal ik ook binnenkort gaan onderzoeken.
@moonman: bedankt voor je tip van het Xantiaforum. Uiteraard ben ik daarmee bekend…
... dat betekend toch hopelijk niet dat ik niet hier mijn vraag/bevindingen met de Xantia mag posten ?
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Als de wielen goed gebalanceerd zijn kan het ook nog liggen aan vuile/geroeste wielnaven!
Als de voorwielen eraf zijn dan moet je de naven waar de wielen tegenaan liggen eens goed ontroesten en schoonmaken, wellicht helpt dat nog!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
@BX19Trs: Ha Emiel, dat is erg simpel zelf te controleren. Als het echt zo eenvoudig is zou ik dat wel heel verrassend vinden…. Maar ik ga het zeker proberen!!!
Bedankt voor de tip.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Na een lange tijd is het weer tijd voor een update. Inmiddels ben ik een bezoekje aan de citroen-specialist verder. Zij hebben de wagen eens goed nagekeken en kwamen (in tegensteling tot de kwik-fit boys) dat de triling van achter komt en dat er meerder oorzaken voor aan te wijzen konden zijn.
- De veerbollen worden minder
- de draagarmrubbers voor worden minder
- de rijhoogte voor en achter zou beter afgesteld kunnen worden (hij lijkt soms iest achterover te staan)
Maar het belangrijkste was wel dat ze vasthebben gesteld dat de linker achterband in ieder geval niet goed is en de rechter ook niet al te best.
Na dit bericht was ik toch enigszins teleurgesteld dat het niet verholpen was maar had wel een goed idee waar te beginnen: Bij de achterbanden.
Na eerste een tijdje met het reervewiel linksachter te hebben gereden, wat een hele verbetering was maar niet de oplossing, heb ik een set winterbanden op de kop kunnen tikken. Via marktplaats heb ik een 1 seizoen gebruikte set Goodyear Ultra Grip 7+ met velgen voor een schappelijke prijs kunnen kopen.
Na montage van alleen de winterbanden achter blijkt het trillen als sneeuw voor de zon verdwenen!! Het zit dus weldegelijk in de achterwielen! In het voorjaar maar eens kijken of het alleen aan de banden ligt of dat de velgen toch niet helemaal goed meer zijn. Maar goed ik ben erg blij dat het probleem minder verstopt blijkt te zitten dan ik in eerste instantie dacht.
Overigens zijn de winterbanden een welkome aanvulling deze dagen. Terwijl mijn collega’s zonder winterbaden de parkeerplaats van ons kantoor niet zonder duwen konden verlaten, reed de xantia zonder problemen weg. Erg prettig.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Sinds afgelopen weekend heb ik weer een klein probleempje met de xantia. Sinds zondag wil de kachel van de xantia alleen nog maar op standje 4. De schuif op stand auto of stand 1 zetten heeft hierop geen enkele invloed meer. Dat wel erg iritant, al die “wind” om je hoofd. Gelukkig houd ik wel van een stevig potje muziek want je moet de radio toch echt harder zetten om hem nog te kunnen horen.
Het blijkt een bekend probleem te zijn met de kachelmodule, waarvan de weerstandjes zijn opgebrand. Volgens de mannen van Renard kan ik het beste de hele kachelmotor incl. module vervangen want vaak gaat de motor het ook snel begeven. Hij heeft tenslotte ook 10 jaar en ruim 300.000km achter de rug.
Heeft iemand ervaring met dit probleem? Ik twijfel namelijk nog of ik de hele motor of alleen de module ga (laten) vervangen.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos