Aangezien mijn audio een hoop stroom weg vreet moet er een backup geplaatst worden!
2 manieren: tweede accu of condensator.
Ik ga in eerste instantie voor een tweede accu.
Aangezien een condensator prijzig is en ik heb nog een accu staan dus dat is goedkoper.
Raden jullie mij ook een tweede accu aan of toch een condensator?
Hoe sluit ik een tweede accu aan?
Gewoon direct +en- van de 2de accu verbinden met +en- van de 1ste accu?
Of moet dit op de dynamo aangesloten worden? ivm met het opladen.
Of moet deze in serie geschakeld worden?
tips zijn welkom.
Ik zou eerst eens uitrekenen hoeveel stroom je audio-installatie verbruikt. Vaak zijn het alleen de pieken die opgevangen moeten worden.
Gewoon even een accu aansluiten zal niet werken.
Als je een 2e accu nodig zou moeten hebben, neem dan een goede accu die langdurig hoge amperes kan leveren en niet een ‘gewone’ accu uit een auto die niet berekent is op hoge amperes afnames voor langere tijd.
ZX-Cruiser schreef:Niet in serie, dan heb je 24V
Jij hebt een relais nodig dat ervoor zorgt dat beide accu’s opladen, en dat bij contact uit alleen de extra accu wordt aangesproken. Zo kan je nooit blijven staan. Zo’n relais kan je kopen bij een goeie ICE specialist lijkt mij.
Condensator helpt puur alleen bij snelle stroompieken zoals een heel diepe bas op je subwoofer(s).
Als je ze toch paralell zou aansluiten (dus 12V) zonder relais, krijg je dan niet hetzelfde effect van een accu met een hogere Ah?
Daar loopt ergens een draadje van, dan zou je startmotor kunnen verbranden als je de startmotor te lang laat draaien.
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja en nee.
Het Ah getal wordt hoger, maar je startmotor gaat daar niet van verbranden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ja en nee.
Het Ah getal wordt hoger, maar je startmotor gaat daar niet van verbranden.
Lijkt me ook stug, die neemt alleen de hoeveelheid op die hij nodig heeft toch?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:bogaard77 schreef:Ja en nee.
Het Ah getal wordt hoger, maar je startmotor gaat daar niet van verbranden.Lijkt me ook stug, die neemt alleen de hoeveelheid op die hij nodig heeft toch?
Dat lijkt mij wel ja.
Anders zouden _alle_ stroomverbruikers acuut in rook opgaan
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep. Hoe makkelijker hij draait hoe minder stroom hij trekt….Dus meer stroom in het begin zorgt even later voor minder stroomverbruik en dan wordt ie minder warm….. Mooi he? elektro..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En gewoon eens proberen met een zwaardere accu ofzo? Ik heb 66 Ah in mn diesel, k weet niet wat er in een 1400tje ligt….. k neem aan een kleinere
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Ik neem aan dat je die extra stroombuffer nodig heb bij een draaiende motor ?
Persoonlijk zou ik dan gaan voor een zwaardere dynamo..
Heb je extra stroom nodig bij een stilstaande motor ?
Dan zou ik voor de theorie gaan van ZX-CRUISER,en uiteraard een
goed scheidingsrelais er bij aansluiten !
Zomaar een 2e accu erbij aansluiten is zowiezo al uit den boze !!!
Je dynamo moet dan 2 accu’s opladen + je geluidsinstalatie van stroom voorzien.(en dan al je andere elektrische prulletjes natuurlijk)
Zie dan je accu’s maar als 2 emmertjes water met een groot gat erin,de kraan staat open maar die emmers zullen nooit volraken !
Groetjes
Je kunt om je accucapaciteit te vergroten wel een 2e accu plaatsen, maar als je ze gewoon parallel aansluit en beide accu’s zijn niet volledig identiek (qua constructie en staat van dienst), dan zullen ze in rust elkaar geleidelijk ontladen.
Ik denk dat je het beste een zwaardere accu kunt plaatsen. Dat is het zelfde als twee identieke lichtere accu’s parallel zetten.
Een hulpaccu voor bijvoorbeeld uitsluitend je geluidsinstallatie of als Ah-tjes achter de hand moet je via een scheidingsblok of op zijn minst via een diode aansluiten op je andere accu. Zo kun je voorkomen dat de ene accu de andere ontlaadt en omgekeerd.
`verum ipsum factum’
ZX-Cruiser schreef:Iets zoals de bekende yellowtop:
Hee die heb ik ook in mijn Xantia zitten en David.tb in zijn AX1.1i, had er 2 over die niet geschikt waren voor een elektrische rolstoel.
Zwaar overkill natuurlijk voor die AX, met deze accu hobbel je wel een eind door op de startmotor
wat voor install heb je zitten ...
want eigenlijk moet je al redelijk zwaar gaan eer 1 batterij niet meer goed is, mits alle kabels juist en dik genoeg zijn ...
<=Proud Black C2 16V owner =>