Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
tja, eens een gedachte hier polsen.
olie toevoeging voor beter smering, bescherming.
zie bv MP linkje (ken Prolong, de aanbieder niet !)
er zijn vast voor en tegenstanders. maar is verder onschadelijk ?
iets voor in een CX, of specifiek in mijn GTi Turbo 2?
of zullen we het maar laten bij goede (synthetische?) olie ?
ik zie jullie reactie graag tegemoet
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ik heb TSL in de motorolie, en in de versnellingsbakolie. Op de peilstok heb ik een controlechip van Levelplus. Google maar eens. Die mensen hebben allebei een goed verhaal. Ik ververs sindsdien ook geen motorolie meer. En als de motor toch in de soep draait, wat ik niet verwacht, dan heb ik nog een blokje op reserve liggen…
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten
al even wat zitten lezen over TSL. er zijn dus voorstanders en tegen standers, das duidelijk.
maar ook een verhaal over iemand die met een (wat zwaardere) Turbo motor er toch wat problemen mee had. daarom neig ik nu naar toch maar niet (in mijn GTi Turbo 2), en verder goede olie en op tijd.
maar ik ga er zeker nog eens wat meer over lezen.
Die controle chip heb ik nog niet gevonden…...
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
http://www.niveauplus.nl Ik heb de man erachter een paar keer gesproken, en hij wist zijn verhaal goed te onderbouwen. Een vertegenwoordiger van TSL heeft eens een demonstratie gegeven bij mij. Best overtuigend. Ze hebben ook een indrukwekkende lijst met referenties, ook al is hun website wat knullig opgebouwd.
höe “werkt” die chip dan? ik zie alleen een klein stukje metaal van 40 euro en een lachende verkoper.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Die chip soldeer je aan de peilstok. Vervolgens schuur je ‘m mooi blank. Bij het oliepeilen controleer je af en toe de chip. Zodra er schadelijke zuren in de olie zitten corrodeert de chip en moet de olie ververst worden. Gezien het geld dat je uitspaart valt die 40 euro nog wel mee, en je moet niet vergeten dat er nogal wat ontwikkelingskosten achter het concept zitten. Tot nu toe heb ik alleen maar positieve ervaringen met de verkoper en het product. Ik zal proberen op langere termijn mijn ervaringen hier te posten. Op dit moment rijd ik er in ieder geval al een jaar mee rond, ik denk zo’n 40.000 kilometer.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog even over dat TSL: in een versnellingsbak moet je daar toch een beetje mee uitkijken. Ik heb het eens als test in een alfa bak gedaan. Na 2 weken ging ie vreselijk bark schakelen en janken. Bij het openmaken van de bak bleken er enkele onderdelen behoorlijk te zijn gaan corroderen. We hebben die bak gereviseerd, en als test een aantal bakonderdelen in TSL gedoopt en 14 dagen zitten. Alles begon te roesten…
Later heb ik die test nog eens herhaald met onderdelen uit een ds bak. Zelfde resultaat, maar minder erg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Van wat voor materiaal waren die onderdelen die begonnen te roesten ? Zelf heb ik ookeen flesje TSL liggen en dat wil ik in het hydraulisch systeem van mijn BX kiepperen (wel na een spoelbeurt en verse LHM in het systeem natuurlijk).
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
C15GrandVolume schreef:
It’s amazing, Mike!
Maar ach, ieder zijn ding. Ik geloof dat er, ondanks dat de chip nog geen kick geeft, wel veranderingen in de olie plaatsvinden waardoor de olie niet meer aan de gestelde specificaties voldoet.
In welke mate dat slecht voor de motor is, is discutabel, en ook nog eens afhankelijk van het type motor en het soort gebruik. Ik denk dat ik blijf wisselen, op tijd en met goede olie.
het e.a.hangt natuurlijk nauw samen met de staat van de motor /bak en het gebruik
ooit ergens gelezen dat [ik meende de anwb] iemand 240.000 km met dezelfde olie had gedaan
daarna het spul uitelkaar gehaald en geen overmatige slijtage had ontdekt
maar ja wel zo’n beetje non-stop gedraaid
vrachtwagens draaien met gemak 1 miljoen km , draaid eigenlijk ook continu
volgens mij zit em daar de kneep
dat ‘spul’van ‘ons’wordt te weinig gebruikt en te vaak niet op temp. gebracht
met als gevolg , condens gehalte en benz./diesel gehalte te hoog door de koude start
zelf ben ik van mening dat tsl goed spul is en de motor daadwerkelijk soepeler gaat lopen
helaas heb je hiervoor nooit geen bewijs
je kunt niet vergelijken met een ander waar het niet is in gedaan,er is geen motor hetzelfde
misschien als je 2 dezelfde motoren laat reviseren door 1 persoon en dan door 1persoon laat gebruiken
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Het is voor mij ook maar een experiment hoor, die chip. Maar als je een monster wilt nemen van mijn olie, be my guest. Ik heb in ieder geval geen zin om daar geld aan uit te geven.
Inderdaad blijft het voor de eindgebruiker een beetje koffiedik kijken al dit soort middeltjes, omdat we niet meerdere motoren onder dezelfde omstandigheden gelijk belasten.
in deze industriemotoren uit de jaren zeventig en eerder, gewoon 20/50 minerale olie
geen syntheten of extra toevoegingen
en gewoon olie verversen zoals gebruikelijk
kosten zijn daarvoor verreweg goedkoper dan al het andere!
bovendien doe je het dan zoals is voorgeschreven
Pas syntheten en toevoegingen gebruiken in de daarvoor geeigende motoren van latere generaties
groetend
jelle