Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Hallo.
Na een aantal weken stil gestaan te hebben, afgelopen zaterdag (prachtige dag voor een stukje toeren)de BX weer uit de schuur gehaald. Gezien er de laatste keer dat ik er mee gereden heb nieuwe veerbollen op gekomen zijn (voor) veert de auto een heel stuk soepeler. Het was weer heerlijk om plaats te nemen in de eigenzinnige cockpit.
Maar, af en toe hapert de auto een beetje (ene keer erger dan de andere keer) bij het gas geven. Vooral als ik net overgeschakeld heb van 2 naar 3. Ik trap het pedaal in, maar er gebeurd even weinig en dan ineens gaat ie weer. Ook bij het starten, choke uit, en dan rijden, lijkt het alsof de auto verzuipt, tegen het afslaan aan dus. Zou dit te maken kunnen hebben met een te ruime afstelling?
Voor de rest weer heerlijk door het Groningse landschap gereden.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, dat kan met je mengselafstelling te maken hebben. Ik weet niet of je al eens gewoon de basisafstelling van de carb opnieuw hebt gedaan (en dan daarna fijn afregelen vanzelf)...
En tja, het Groningerland is qua toeren natuurlijk per definitie geweldig
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
is er al brandstofreiniger toegepast? (auto rijdt weinig)
de citroen-liefhebber
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Het inhouden is een bekend euvel van de 16TRS.
Die van mij heeft hetzelfde.
In een testverslag van 1983 staat:
“Onze twijfels over een juiste carburateurafstelling werden ook nog eens versterkt door de koude start van de BX. Die is door de bank genomen beslist niet buitengewoon want de motor loopt niet direct mooi stationair, slaat een keertje af en houdt bij de eerste kilometers ook nog een beetje in bij plotseling gasgeven”.
Een testverslag uit 1985 meldt nog steeds hetzelfde.
Mijn laatste 16TRS had het ook. Alleen mijn TRS op LPG liep mooi soepel.
Ben daarom aan’t overwegen om LPG in te bouwen.
Grt, Chris
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Ok. Ik was niet er niet van op de hoogte dat het vaker voor komt bij de 16 TRS. Is het iets om me zorgen over te maken? Verder, vooral als de motor warm is, loopt ie prima. Na het starten en dan weg willen rijden met gas geven wil de motor inderdaad bijna afslaan.
Er is nog geen brandstofreiniger toegepast. Dat ga ik de eerst volgende keer doen. De auto rijdt niet elke dag, en zeker nu het weer slechter wordt een stuk minder.
Er zit een brandstoffilter vlak bij de carburateur, maar die is niet vies of zwart. Ik neem aan dat de filter ook één keer in de zoveel tijd vervangen moet worden.
Groeten Harm Jan.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, en er zit zeer waarschijnlijk ook nog een zeefje in de carburateur bij de aanvoerslang. Kun je ook even controleren/schoonmaken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
CBXtype1 schreef:Ok. Ik was niet er niet van op de hoogte dat het vaker voor komt bij de 16 TRS. Is het iets om me zorgen over te maken?
Nee, is niets om je zorgen over te maken. Zo kwamen ze 25 jaar geleden standaard uit de fabriek.
Soms kan een andere afstelling van de Carb het iets verbeteren, maar dat kan prijzig zijn en ook op niets uitlopen of zelfs de problemen verergeren.
Na verloop van tijd ga je op een andere manier gasgeven waardoor je het bijna niet meer merkt.
Meer rijden dus
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Bedankt voor de info tot dus ver!
Even heel wat anders. Mijn BX heeft TRX velgen. Nu heb ik begrepen dat nieuwe TRX banden schreeuwend duur zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet HJ
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Het is ook zo dat ze bij de APK altijd aan je carb. zitten te schroeven aan sproeiers waar ze gewoon vanaf moeten blijven.
Bij mijn vorige auto`s en bij die van mijn ouders moet ik altijd de mengselschroef weer een beetje uitdraaien, je kan dus ook een te arm mengsel hebben…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een herkenbaar verhaal Chrispy70!
Overigens heeft de warmelucht-toevoerslang vanaf de uitlaat ook een aardige invloed op de koud-loop. Zorg ervoor dat deze netjes dicht is!
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Door een keer goed gas te geven, helpt dat misschien?
Of blijft het sputteren dan terug komen?
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Flink gas geven kan helpen , net zoals het reinigen van de carburateur. Zeker bij auto’s die veel stil hebben gestaan.
Heb ik echter allemaal al geprobeerd, helaas zonder soelaas.
Maar proberen kan nooit kwaad.
(Ik zal nu ook nog eens kijken naar de warmeluchtslang vanaf de uitlaat.)
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
Chrispy70 schreef:Het inhouden is een bekend euvel van de 16TRS.
Die van mij heeft hetzelfde.
In een testverslag van 1983 staat:“Onze twijfels over een juiste carburateurafstelling werden ook nog eens versterkt door de koude start van de BX. Die is door de bank genomen beslist niet buitengewoon want de motor loopt niet direct mooi stationair, slaat een keertje af en houdt bij de eerste kilometers ook nog een beetje in bij plotseling gasgeven”.
Een testverslag uit 1985 meldt nog steeds hetzelfde.Mijn laatste 16TRS had het ook. Alleen mijn TRS op LPG liep mooi soepel.
Ben daarom aan’t overwegen om LPG in te bouwen.Grt, Chris
Kun je testverslagen als je ze nog hebt even op de site zetten of mailen naar diegene die er interesse hebben, ik heb er wel interesse in want ik heb er ook wel problemen mee, de garage heeft de co wat hoger afgesteld en gaat nu wat beter
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
http://www.ruecitroen.nl/Autotesten/BX/AV 28-01-19830108/AV 19830108.htm
Die uit 1985 heb ik op papier.
zal eens kijken of ik het kan scannen.
Grt, Chris
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
Chrispy70 schreef:
Die uit 1985 heb ik op papier.
zal eens kijken of ik het kan scannen.
Grt, Chris
Als ik hem openklik krijg ik dit;
Not Found
The requested document was not found on this server.
————————————————————————————————————————
Web Server at ruecitroen.nl
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Probeer dit eens:
Grt, Chris
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.