Bedankt voor het aanbod hoor . Maar heb al een digitale Haynes (maar vind het makkelijk om iets te lezen op papier dan op scherm).
Straks nog maar eens proberen om die remnippel open te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
In ieder geval, als je geprinte pagina’s meeneemt in de werkplaats hoef je je ‘echte’ Haynes niet goor te maken
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die ontluchtingsnippels zijn bij mij blijkbaar niet los te krijgen. Mijn engelse sleutels krijgen er geen grip op en zouden dol draaien als ik zou willen. Zo verroest is dat boutje.
Is er een trukje voor of zou ik het maar beter zo laten? Ik denk er nu ook aan om hem maar binnen te doen bij een garage zodat zij de remblokken kunnen vervangen en ontluchten, wie weet hebben zij trukjes?
PS: dat van die Haynes had ik ook bedacht
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
De onluchtingsnippels verroesten vaak. Het enige dat helpt is veel kruipolie laten inwerken en voorzichtig draaien. Kleine stukjes en weer terug. Indien je kop van de nippel rond is kun het eerst proberen met een tang met veel grip en een grote hefboom anders uitboren. Even nieuwe nippels bij de dealer halen en met kopervet vastzetten. Het onluchten doen met draaiende motor en net zo lang remmen totdat alle erwtensoep uit je de betreffende remleiding is en je schone LHM ziet. Ik hoop dat je opweg helpt.
Groet,
Peter
Peter
Een ‘lastang’ zou dus kunnen helpen?
Ik ga beginnen met eerst een paar keer wat kruipolie te laten inwerken (better safe than sorry). En als ik zou uitboren dan moet ik toch nieuwe remklauwen steken? Want dan boor je de schroefdraad mee weg? Of ben ik nu compleet het noorden kwijt?
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Dat boren moet je idd wel met veel beleid doen. Ik zou het eerst proberen met veel kruipolie en een goede tang. Wanneer de kop van de nippel is rondgedraaid kun je het beste met een vijl 2 platte kanten vijlen voor meer grip. Met lastangen heb ik weinig ervaring. Je kan ook een goede waterpomp tang gebruiken.
Peter
Griptang is de tang die je nodig hebt, en een gasbrander om de omgeving goed warm te stoken kan helpen de eerste slag op gang te helpen. Wel zorgen dat je al nieuwe nippels paraat hebt, en kopervet! Succes!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Om te beginnen zou ik 4 nieuwe nippels (tientje bij de dealer) en een pot kopervet halen. Dan kruipolie op de nippels en in laten trekken. Vervolgens met een loodgietersbrandertje de klauw rondom de nippel verwarmen zodat de klauw rondom de nippel uitzet en de nippel makkelijker losgaat met een griptang (zie afbeelding hierboven). Af en toe wat kruipolie erop spuiten en eventueel nog een beetje verwarmen. Dan is uitboren niet nodig, en als je kopervet op de nieuwe nippels smeert voor montage, dan krijg je die later los zonder trukendoos.
/edit: ik lees zojuist dat oudelut eigenlijk precies hetzelfde heeft geschreven Nou ja, ten ocvervloede dan maar.
Eveneens ben ik tevens ook.
Heb hem net gewassen, uitgestofzuigd en ramen gekuisd en hij ziet er weer prachtig uit. Even terzijde.
Maar ik denk dat ik dit ga overlaten aan mijn garagist. Onder andere omdat ik het risico dat ik iets kapot doe te groot vind + omdat ik het benodigde gereedschap niet heb (geen brander en geen griptang -wat ik een lastang noemde dus).
Zal ik hem meteen ook de achterste remblokken laten vervangen en naar dat olielekje laten kijken. Zodat ik weer veilig kan rondrijden en volgend jaar probleemloos door de keuring raak (allé, dat dit olielek me toch al geen parten kan spelen).
Bedankt voor het advies in elk geval, maar ik ga mij kunnen niet overschatten
En net het nieuw gekregen dat Grafspee een verzekering heeft. Dus morgen platen gaan halen en dan kan ik beginnen rijden (nadat ik ben gaan tanken, want hij staat klinkleeg)
Na wat omzwervingen en doorverwijzingen uiteindelijk toch platen gekregen vandaag . Ben ermee in de wolken
Toch mooi En had aan de pomp meteen weer succes (en een lege portemonnée). Erg leuk zo’n Citroën rijden.
Trouwens, viel me vandaag op, dat paar keer olie wisselen heeft er voor gezorgd dat hij zachter en zachter schakelt en ook als hij koud is gewoon naar 2e wil .
Edit: sorry voor de slechte foto’s maar het is donker en met mac heb ik nog niet ontdekt hoe ik de foto’s kan draaien
Daar gaan we weer. Auto start niet meer. Na 70 probleemloze kilometers is het laatste onderdeel (als ik het goed heb) dat nog niet vervangen is nu ook kapot.
Papa komt straks met een auto-ambulance de BX halen. Hopelijk staat hij dan nog hoog op zijn poten.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het gaat om de startmotor neem ik aan? Ik heb er daar nog wel een paar van liggen voor je.
Jep… Startmotor waarschijnlijk. Ga straks nog even proberen met de aanhanger via mijn garagist te gaan om een ‘exacte’ diagnose te krijgen maar alles wijst in die richting.
En je aanbod mag altijd via PM. Want heb er 1 ‘op het oog’ maar weet niet of die er nog is ...
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Jij moet straks wel erg genieten als je éíndelijk kan rijden in dat ding. Stuur míj maar gewoon een pm als je die startmotor nog nodig hebt, ze liggen niet in de weg.