Beste mensen,
Het electrische voorraam rechts van mijn BX werkt niet meer. Komt doordat het motortje nog maar een kant op draait! Gaat dus wel dicht maar niet open.
Wie weet hoe ik dit kan maken of wie heeft er nog een motortje liggen?
M.vr.gr.
Laurensz
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978
Ik vermoed dat dat een kwestie is van opnieuw afstellen, het motortje ‘weet’ op een gegeven moment dat het raam dicht of open is en stopt daarna. Alleen die van jou is de kluts blijkbaar een beetje kwijt en denk waarschijnlijk dat het raam nog openstaat zodat je hem wel dicht kan doen.
Deurpaneel er even af halen en kijken hoe de boel zit. Desnoods even begin en eindpunt vd motor ontdekken en het raam er in die positie in zetten.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Ik vermoed dat dat een kwestie is van opnieuw afstellen, het motortje ‘weet’ op een gegeven moment dat het raam dicht of open is en stopt daarna. Alleen die van jou is de kluts blijkbaar een beetje kwijt en denk waarschijnlijk dat het raam nog openstaat zodat je hem wel dicht kan doen.
Deurpaneel er even af halen en kijken hoe de boel zit. Desnoods even begin en eindpunt vd motor ontdekken en het raam er in die positie in zetten.
Ik had dat probleem, bij mij was de knop kapot.
Totaal aantal Berichten: 651
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
schakelaar
volgens mij is het ook de schakelaar. probeer het eens door de schakelaars te wisselen.(gaat alleen als je geen “automaat"hebt)
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Re: schakelaar
Kan je toch eigenlijk best makkelijk testen? het gaat om het rechter raam, die heeft doorgaans 2 knoppen, op het bestuurders- en passagiersportier.
dennis van der ven schreef:volgens mij is het ook de schakelaar. probeer het eens door de schakelaars te wisselen.(gaat alleen als je geen “automaat"hebt)
Ik had hetzelfde op vakantie toen het 30+ graden was in de brandende zon en het raam aan de zonkant niet meer dicht wilde (alleen maar verder open)... niet grappig!
Het was bij mij geen schakelaar. Ik heb een flinke rotklap gegeven op het portier en toen deed ie het weer.
Ik denk dat het stop-contactje in de motor bij mij vastzat; hij kon nog wel verder open maar helemaal niet meer dicht. Na die klap - met de vlakke hand, op het deurpaneel waar ong. de raamzwengel zou moeten zitten - dus weer als vanouds.
Er is *nix* aan af te stellen dus daarvoor hoef je ‘m niet open te maken!
Ich bin ein Breaker
Re: Elektrisch raam! Hellup!
ikkelaurensz schreef:Beste mensen,
Het electrische voorraam rechts van mijn BX werkt niet meer. Komt doordat het motortje nog maar een kant op draait! Gaat dus wel dicht maar niet open.
M.vr.gr.
Laurensz
Waarschijnlijk de schakelaar in het deurpaneel. Probeer eens een andere schakelaar. Wissel bijvoorbeeld de schakelaars van links en rechts eens uit. Is het probleem dan opgelost, dan ligt het dus aan de schakelaar.
Re: Elektrisch raam! Hellup!
Eric Vertogen schreef:ikkelaurensz schreef:Beste mensen,
M.vr.gr.
Laurensz
Waarschijnlijk de schakelaar in het deurpaneel. Probeer eens een andere schakelaar. Wissel bijvoorbeeld de schakelaars van links en rechts eens uit. Is het probleem dan opgelost, dan ligt het dus aan de schakelaar.
Dat is voor de rechterkant wel érg simpel uit te proberen: er zit een bediening voor op het rechter én linker portier.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:dennis van der ven schreef:volgens mij is het ook de schakelaar. probeer het eens door de schakelaars te wisselen.(gaat alleen als je geen “automaat"hebt)
Ik had hetzelfde op vakantie toen het 30+ graden was in de brandende zon en het raam aan de zonkant niet meer dicht wilde (alleen maar verder open)... niet grappig!
Ik kan er nochthans de humor wel van inzien.
Mocht het onverhoopt toch aan het motortje liggen dan is er nog geen nood aan de man. Die dingen worden vrij regelmatig via dit forum aangeboden. En anders wel via marktplaats ofzo. Bovendien staan er op bepaalde sloperijen nog best wel BX’en waarop zo’n motortje zit. Succes ermee.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
motortje
Is idd het motortje, heb alles ff opengemaakt. Schakelaars werken, maar hij wil maar een kant op draaien.
Nieuw motortje is 35 euro bij de sloop, is dat een beetje redelijk?
Groeten
Laurensz
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978
Re: motortje
ikkelaurensz schreef:Is idd het motortje, heb alles ff opengemaakt. Schakelaars werken, maar hij wil maar een kant op draaien.
Groeten
Laurensz
krijg je de deur er dan bij?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
ikkelaurensz schreef:Is idd het motortje, heb alles ff opengemaakt. Schakelaars werken, maar hij wil maar een kant op draaien.
Groeten
Laurensz
Ik heb ze wel eens goedkoper aangeboden gezien. Waarom struin je niet even hier op het Te Koop topic?
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Groeten
Laurensz
Apart. Als het motortje werkt dan zou het beide kanten op moeten draaien aangezien dit werkt doordat de plus en de min omgedraaid worden. Hier zorgt dus de schakelaar voor.
Controleer het motortje dus nog maar eens.
Eric Vertogen schreef:ikkelaurensz schreef:Is idd het motortje, heb alles ff opengemaakt. Schakelaars werken, maar hij wil maar een kant op draaien.
Groeten
Laurensz
Apart. Als het motortje werkt dan zou het beide kanten op moeten draaien aangezien dit werkt doordat de plus en de min omgedraaid worden. Hier zorgt dus de schakelaar voor.
Controleer het motortje dus nog maar eens.
Dat is volgens mij net niet helemaal waar. Er zit een soort “afslag” schakelaar in, ik denk met een frictie. Als die blijft steken in de uit-stand dan ga je ‘m niet meer op gang krijgen.
Druk maar eens op een knopje, de motor trekt op een gegeven moment geen stroom meer. Dat is dus die afslag, als die hapert krijg je je raam niet meer dicht.
Ik heb dat op vakantie dus aan allebei de voorramen gehad….
In beide gevallen: flinke klap erop en het doet het weer als vanouds. Moet ik wel zeggen dat het er behoorlijk heet was, dus die motortjes werden gewoon onwel oid.
Lag echt niet aan een schakelaar (had het ook rechts dus); en de ene kant op ging nog wel (verder open) maar dicht ging niet meer: even knorren en dan uit. Het ompool-verhaal is dus niet het hele verhaal.
Ich bin ein Breaker