Omdat de problemen met mijn BX TRD Turbo (lucas pomp) nou toch wel ernstig worden open ik maar even een apart topic.
Mijn auto heeft de vreemde eigenschap om spontaan te accelereren als ik keurig 100 of 120 probeer te rijden. Zo ineens wordt je in de stoel gedrukt, en accelereert de auto ongeveer 10 kmh. Ik moet het gas bijna halveren om te voorkomen dat hij echt doortrekt…
Het gekke is, dat als ik 120 rijdt en plots vol gas geef, er vrij weinig gebeurt. De auto versnelt wel, maar niet zoals je van een turbo zou verwachten. Als ik gewoon 120 rijdt, en de auto accelereert uit zichzelf, gaat het wel snel!
Ook twijfelt de auto wel eens als ik goed gas geef. hij accelereert, twijfelt even, en accelereert dan door. Het is net alsof hij niet goed weet wanneer er extra diesel ingespoten moet worden? Ik heb ook het idee dat ik de turbo soms wel ‘voel’, maar soms ook niet.
Bij de garage hebben ze alle rubbers van het filterhuis vervangen, en de slangen gecontroleerd op lekkage. Dat bood geen uitkomst. De pomp lekt verder nergens, deksel is kurkdroog.
Help!
Bijkomend probleem is dat de auto vaak afslaat na flink doortrekken. Ontkoppel je dan om terug te schakelen oid, slaat de motor af. Start je hem dan weer, geen enkel probleem…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 15697
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Met mijn CX diesel had ik indertijd een vergelijkbaar probleem. Dit bleek te komen door valse lucht in het brandstofsysteem, met name veroorzaakt door de voorverwarmer aan de zijkant van de kop. Geen idee hoe een en ander bij een BX diesel loopt, maar de symptomen klinken in elk geval gelijkaardig.
Heb ik een diesel voorverwarmer? ops: Erg dat ik dit moet vragen eigenlijk.
Vandaag ben ik wel dichter bij het probleem gekomen, vanochtend startte hij zeer slecht, en sloeg om de paar minuten af. haperen als een grote.
Vanavond toch het systeem maar eens ontlucht, en ik moest 4x ontluchten voordat er weer diesel uit het ontluchtingsventiel kwam. Dan is het volgens mij niet zo heel vreemd dat de auto ruk loopt.
Na het ontluchten liep de auto ongeveer 30km beter/goed, daarna weer het zelfde, afslaan, vreemde acceleratie… Ik zal morgen even kijken of de boel weer vol met lucht zit.
Gaat het membraan van de opvoerpomp snel stuk bij een bx? (type plastic drukknop)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ik heb er geen ervaring mee maar ik heb gehoord van wel.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
En de dieselvoorverwarming zit, als ‘ie überhaupt nog aangesloten zit, van voor de auto gezien linksachterop het blok, in de buurt van de slangen naar je kachelradiateur. Vaak is dat ding al gebypasst, maar misschien moet dat bij jou nog gebeuren.
Eveneens ben ik tevens ook.
Valse lucht kan heel goed de oorzaak zijn, heb ik ook gehad met mijn Xantia 1.9D.
Daar was de afdichtingsring van het brandstoffilter die niet goed afsloot.
Wat heb jij opeens voor een vage avatar???
vanochtend zat alles weer vol met lucht, en ontluchten hielp weer maar een paar kilometer.
Ik ga vrijdag een nieuw filter monteren, (inclusief nieuwe rubbers voor de zekerheid) en ik vervang meteen de opvoerpomp voor eentje van de TZD turbo die ik nog heb staan.
Is een opvoerpomp te reviseren?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:
Is een opvoerpomp te reviseren?
Ja , er zijn losse membranen te koop.
Even de lipjes van het deksel waar de
plastic knop op zit wegbuigen ,nieuw
membraan er in , aanknijpen , klaar
En waar kan je die dingen kopen? Dealer?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ik koop ze bij carfix ~ 12EUR ex
Mocht je ze niet kunnen vinden , ik heb nog een paar setjes liggen ( geloof ik)