Gister is de berlingo (maart2001, 105000 km)van mijn vader erg gaan trillen en inhouden. Van de garage ter plaatse en de ANWB mocht hij niet verder rijden dus op de ambulance naar onze dealer. Deze gaan hem uitlezen. We hebben al verschillende verhalen gehoord van water in de motor tot kapotte verstuivers of computer. Heeft iemand hier ervaring mee? Het schijnt veel vaker voor te komen bij deze km stand.
Ik heb een 306 1.9D, ook uit maart 2001 gehad, die begon ook na c.a 107.000km opeens vreselijk in te houden en een trillend geluid uit de motor. Echt zo een geluid of er een bak knikkers op de motor ligt.
Het enige dat hielp was, de motor helemaal uitzetten (contact helemaal uit), ca. 10 seconden wachten en opnieuw starten en het was voorbij.
De dealer heeft de storingen uitgelezen, met zo een mobiele PC waar je alle info van de auto op zag verschijnen. De enige storing die hij kon vinden was dat er een beveiliging van de brandstofpomp had ingegrepen. Verder mompelde hij iets over verstuivers afstellen, maar dat kon via die computer : . Hij heeft bij de volgende beurt het motor-management ge-update, motor kreeg iets meer power, zoals hij vooraf had verteld. Maar het probleem bleef terugkomen om de c.a. 5 a 10.000km.
Aha, dat klinkt bekend. Overigens vertelde een monteur dat hij het ook telkens had bij zijn xsara diesel. Schijnt toch iets niet helemaal lekker te zijn met de computer. Wel raar dat ze een vrij oude motor (bx, xantia geloof ik) nog niet storingsvrij hebben.
De Xsara 1.9D uit 1999 die ik had, heeft dit probleem nooit gehad, net als de Peugeot Partner 1.9D van mijn broertje uit 2000. Maar de 306 1.9D uit 2001 weer wel.
De garage noemde het geluid overigens een “nagelend geluid” : , dat wellicht wordt veroorzaakt door nadruppelen van een of meerdere verstuivers. Het schijnt inderdaad iets met de computer en/of het programma daarin te zijn bij 1.9D motoren vanaf 2001. Niet veel later is de 1.9D uit productie genomen, wel jammer het was een oerdegelijke en betrouwbare motor volgens diverse monteurs.
Is het bij jouw nu over, nu de motor een tijdje uit is geweest : : :
De auto staat nog steeds bij de garage, mijn vader zei dat ze niets konden vinden en dat ze alle bedrading aan het controleren zijn…wordt vervolgt
mvbbx schreef:Aha, dat klinkt bekend. Overigens vertelde een monteur dat hij het ook telkens had bij zijn xsara diesel. Schijnt toch iets niet helemaal lekker te zijn met de computer. Wel raar dat ze een vrij oude motor (bx, xantia geloof ik) nog niet storingsvrij hebben.
Nou….ik rijd zelf al 14 jaar met deze befaamde PSA 1.9 diesels….alleen wel de types tot 1994…..zowel turbo als ongeblazen….maar dit soort problemen ben ik nog nooit tegen gekomen.
Heeft ongetwijfeld te maken met de intrede van die z.g. computer-sturing bij deze motor.
En waarom :
Meer dan 20 jaar hebben deze motoren bewezen dat zij ZONDER dit soort *computer-fratsen* meer dan goed konden presteren…..net zoals de oudere Benzine-auto’s in het verleden zeer regelmatig (stationair) liepen…..ik herinner o.a. maar even aan de Renault 1100 motor die o.a. in de R-4 lag….....als een naaimachientje zo mooi liep die…..en sinds later de computer (en electr. insp.) zijn intrede deed, hoor je niks anders dan over storingen….
Zogenaamd voor het mileu….en brandstofgebruik…ja ja…..nou, zowel de laatste 1.9 D’s….als Benzinemotoren lopen nog vrijwel net zo *zuinig* als die van (pakweg) 20 jaar geleden.
Nou….ik rijd zelf al 14 jaar met deze befaamde PSA 1.9 diesels….alleen wel de types tot 1994…..zowel turbo als ongeblazen….maar dit soort problemen ben ik nog nooit tegen gekomen.
Mijn Xsara uit 1999 deed ook zonder problemen 2 ton, het moet inderdaad iets met de computer zijn. Zo zie je maar weer, laat iets dat goed loopt, lekker zo lopen ipv een computer erin te gooien. Ik blijf het jammer vinden dat de 1.9D uit productie is
tja, wat goed is voor ‘t milieu is dus niet altijd goed voor je humeur !
(zo stond m’n toenmalige P206 GTI in 2001 bij de dealer aan het internet vanwege spontaan op drie cilinders lopen bij ‘t starten)
en wat te denken van m’n Golfje 1.8i automaat in een grijs verleden (1992) : ‘t ding besloot spontaan volgas te houden bij een stoplichtsprintje… drive by wire is niet altijd prettig
je zou spontaan nieuwe batterijen nodig hebben in je pacemaker !!
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
XTR schreef:(...)je zou spontaan nieuwe batterijen nodig hebben in je pacemaker !!
Alleen als je er ook een pacemaker bij levert.
Tip voor allen met computerstoringen: neem een Eend. Het meest ingewikkelde wat er in een Eend kan zitten is een radio.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Tip voor allen met computerstoringen: neem een Eend.
Het meest ingewikkelde wat er in een Eend kan zitten is een radio.
(Even offtopic : )
Niet ingewikkeld opzich natuurlijk…..maar voor een leek, die nog nooit de contactpuntjes van een 2CV heeft vernieuwd kan het flink zoeken zijn….... ““waar zitten die ook alweer”“.
Ik was in 1967 (als 17-jarige) korte tijd beginnend monteur bij Citroen-dealer Hoogeveen in Haarlem….en 1 van de eerste opdrachten die ik kreeg was :
Ga jij maar even de bougie’s en puntjes vernieuwen, jongen.
Enfin….ik heb zeker een half uur gezocht naar de ontstekingskap, maar hoe ik ook zocht, niet te vinden dus. ops:
Toen kwam de chef-werkplaats naar me toe (de 2 bougie’s maar eerst gedaan)....en vroeg hem waar ze zaten…...”“achter de Koelvin, jongen”“.
Dat geloofde ik dus niet..(dacht dat hij me in de maling nam, je werdt toendertijd nogal eens *ontgroend*).....en ik was daarvoor monteur geweest bij Volkswagen en Ford….maar goed, die man werd nog aardig kwaad op me ook….Haal die VIN er nu maar af, daarachter zitten de puntjes !
En inderdaad…...het klopte.
Maar verder was het natuurlijk heerlijk sleutelen aan de Eendjes….een maand of 2 later mocht ik onder toeziend oog van de eerste monteur de bollen eraf halen van een DS-23 Pallas….en daarna een Proefrit meemaken met die monteur….dat was mijn eerst ervaring met een HP-geveerde auto.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Simpel?
ga maar eens van een oud type eend de remschoenen en handrem kabel voor vervangen . Met de motor in de auto dan he.
Of voorwiel lagers… ook leuk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Simpel?
ga maar eens van een oud type eend de remschoenen en handrem kabel voor vervangen . Met de motor in de auto dan he.
Of voorwiel lagers… ook leuk.
Das waar, maar je ziet wel wat er precies mis is en wat je moet doen, dat heb je niet zo gauw bij die moderne computerzooi (sorry, ik ben enigzins anti-computer, computers horen op een bureau, niet in je auto, hooguit een printplaatje).
Schijt aan originaliteit.
zx14i schreef:
Het schijnt inderdaad iets met de computer en/of het programma daarin te zijn bij 1.9D motoren vanaf 2001. Niet veel later is de 1.9D uit productie genomen, wel jammer het was een oerdegelijke en betrouwbare motor volgens diverse monteurs.
De 1.9D wordt in de Berlingo echter nog steeds geleverd, motor is een beetje aangepast heeft 37CC minder en 5 Nm meer bij het zelfde toerental dan de oorspronkelijke diesel verder is er niet veel aan veranderd.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Het busje is weer terug! Na 4 dagen zoeken is er een verstuiver vervangen omdat de sensor hiervan kapot is ofzoiets. Is dit normaal na 105000 km en 3 en half jaar? Persoonlijk lijkt het me nogal snel…
Vandaag is het busje weer per ambulance afgevoerd met dezelfde verschijnselen Lijkt er dus op dat die verstuiver voor niks is vervangen…Nu maar hopen dat er dit keer iets vlotter actie wordt ondernomen (4 dagen aan het zoeken geweest)
Hebben ze wel iets vervangen? of deed de auto weer opeens normaal, in dat geval moeten ze je toch iets wijs maken na 4 dagen zoeken en wellicht een vette rekening.
Ik kan me vergissen, maar de 1.9D is even simpel gezegd nog een ouderwetse dieselmotor. Deze is uitgerust met zo een brandstofpomp die bij het draaien druk opbouwt en de brandstof over de 4 cylinders verdeeld. Ik heb het op school gehad, maar kan er even niet op komen hoe zo een pomp ook alweer werd genoemd ops: Volgens mij hebben de verstuivers hiervan geen sensor, tenminste het is allemaal mechanisch, er valt (elektronisch) weinig aan te regelen. Dit in tegenstelling tot een HDI, waarbij de gemeenschappelijke leiding (common rail) onder druk staat en een elektrische klep de toegang tot de verstuiver op het juiste moment opent en sluit.