Nou beste mensen, ik zit nu toch een beetje met de vraag wat ik zal gaan doen. Het volgende is het geval:
afgelopen vrijdag is er een bestelauto bij mij rechts achter naar binnen gekomen. De deur kan niet meer open en het spatbord is beschadigd. De dorpel is overigens niet beschadigd en het lijkt erop dat de B-stijl ook niet krom is. Binnen kort ga ik met de auto naar een garage om de schade te laten bepalen. Ik zoek natuurlijk nog wel een goeie garage die de waarde van een ouwe bix nog enigszins weet in te schatten (tips zijn welkom!)..
De vraag is natuurlijk wat ik terug krijg van d verzekering, dat zal natuurlijk wel vrijwel niets zijn, aangezien mijn bx uit 1987 komt, bijna 2,5 ton heeft gedraaid en er uiterlijk niet extreem strak meer uit ziet…Dat wordt dus totall loss verklaard worden met een maximale opbrengst van 250,- euro, en dan mag ik in mn handen knijpen….
Maar nu?
Zal ik er een nieuwe deur inhangen, doorrijden met een andere kleur?
Zal ik er een nieuwe deur inhangen, eerst natuurlijk mooi spuiten?
Zal ik er niets in hangen en zo door rijden? Schaam
Zal ik de bx verkopen met alle onderdelen erbij voor een acceptabel bedrag en een XM of BX kopen?
Wat zou jij doen als je een oude bx had, die nog een verborgen schade bij de neus heeft, die nog best wat achterstallig onderhoud moet hebben maar verder wel heerlijk rijdt? Lekker luxe en comfortabel want dat doet ie dus nog wel!
Ik zit heel hard te twijfelen of ik nou gewoon lekker een andere bx moet kopen, of een andere weg inslaan en een XM (mooie auto’s hoor!, pff) aanschaffen (die dan weer niet meer dan 600euro mag kosten, met alle risico’s vandien) of doorrijden met deze wagen, en de schade wat wegwerken?
Wie helpt me denken????
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Hello!
Weet niet of er verzekeringtechnisch een verschil is ts België en Nederland, maar hier in België geldt de volgende regel voor dit soort wagens =>
Elke wagen die op de openbare weg rijdt met een geldige keuring is verzekeringtechnisch 750euro waard.
Zo van op afstand lijkt het dat je d’r missch met een occassie deur en wat prutswerk zelf nog wat van kan maken (zonder de wagen super-strak te krijgen)
Als je de wagen zelf wil opknappen kan je, in samenspraak met de expert, de voor de wagen een forfait perte-totale vragen. In dat geval blijft de wagen je eigendom en doe je d’r mee wat je wil. De waarde voor het “wrak” moet je dus wel aftrekken van deze 750euro en kan je zg. 500euro overhouden om de herstelling te (laten) doen.
Nu aan jou natuurlijk om te beslissen wat je gaat doen, maar onder de 750euro kan je gewoon geen wagen vinden die én door de technische keuring is gekomen én nog eens in staat is om (zonder veel mankementen) een jaar te kunnen rondbollen… Dat is in elk geval de gedachte achter deze verzekeringstechnische 750euro.
Mocht de expert dit bedrag niet willen geven, dan kan je via jou verzekering een tegenexpertise laten doen.
Succes met de deal!
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
bedankt voor je info! Ik heb net de verzekering gevraagd wat de regeling hier is:
eerst wordt de schade bepaald.Daarna de dagwaarde van de auto zonder schade en vervolgens de theoretische verkoopwaarde met schade. Je krijgt dan of de schade of het bedrag (DW-TVW) terug. Dus blijkbaar hebben ze die fijne regel niet in Nederland…hoe dan ook, ik heb net met de eigenaar van de andere auto een deal gesloten en hij stort mij 500,-. Dan weet ik zeker dat het meer is dan dat ik van de verzekering zou krijgen en is hij ook blij(niet dat dat belangrijk is, maar goed).
Dus al met al lekker snel afgehandeld en bovendien niet onredelijk vanaf gekomen. De vraag blijft nu wel, wat zal ik met de bx gaan doen?
Ik zit heel hard te twijfelen,
houden en repareren,
verkopen met alle onderdelen
verkopen als onderdelen
en een mooie bx of xm terug kopen…....
lastig hoor!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Verkopen: waarde: min 200.
Verkopen in onderdelen: waarde plus 400 ( geschat) en een heletijd een wrak voor de deur.
2de hands deur kopen: kosten 50 euro…
Nieuwe XM kopen: kosten 1500 euro minimaal
andere BX kopen: 200 euro… ( heb je 300 euro voor eventueel onderhoud en een heleboel onderdelen over!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
heb je een foto vd schade? dan kunnen we denk ik wat beter bepalen of het makkelijk te herstellen is of niet.
:photo
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
bogaard77 schreef:
Nieuwe XM kopen: kosten 1500 euro minimaal
Hee das gek, laat ik die van mij nou voor €325 hebben gekocht en die verkeert in heel prima staat…
Ik zou zeggen; zoek op onderdelenzoeker.nl een bx deur in de juiste kleur -de kosten hiervoor zullen ± €35 a €40 zijn- -monterenen- en hang ‘m daarna in de verkoop, lekker doorrijden tot ie weg is en vervolgens een leuke XM zoeken voor €500. Houd je nog €200 a 300 (afhankelijk van wat je bx opleverd) over om aan je XM te verspijkeren. Je aanrijder een blije haas, de bx koper een blije haas en jij een blije haas. Wat wil je nog meer!?
Succes en plezier!
Animal triste post coitum
hahaha, nou dat klinkt wel heel optimistich…
alleen vraag ik me serieus af of mn bx nog 200 opbrengt maar goed…
en volgens mij heb je inderdaad als je een beetje goed zoekt best een leuke xm voor onder de 750,-
een andere deur erin gooie kan natuurlijk ook, maar de schade op het spatbord dat gelijmd zit krijg ik er niet zo snel uit. Ik zal trouwens eens proberen een foto te maken. totale reparatiekosten zijn denk ik maximaal 50 euro, maar wel weer een dag werk. DAarna kan ik er weliswaar wel weer mee doorrijden totdat ik een mooie xm gevonden heb….Begin toch wel weer zin te krijgen in een mooie chique xm!!! Niet dat ik er al eens een gehad heb, maar ik wil weer een mooie schadevrije auto hebben!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!