hoi ,ik ben de bezitter van een citroen c25,een busje van 1991,is ingericht als camper .Bij het optrekken in eerste ,tweede en derde, geeft ie hevige trillingen aan de bodemplaat ,heb al gemerkt dat er verschil is ,als ik de banden op druk zet .Mijn vermoeden is ergens speling op de aandrijfas ,maar zou graag ergens zekerheid hebben ,voor ik mij nieuwe investeer ,kan iemand daat mij mss meer over vertellen ?
Groetjes ,
trillingen kunnen goed veroorzaakt worden door een versleten aandrijfas.
Slecht gebalanceerde wielen veroorzaken ook trillingen. Hier kan je eerst naar laten kijken. Kost iets van 40euro en vermindert je brandstof verbruik.
Succes!
Die wielen dacht ik eerst ook maar dan heeft die het niet enkel met optrekken in 1-2-3.
Aandrijfassen klinkt logischer, eens kijken of er een hoes van de aandrijfassen stuk is want eens het vet eruit kun je al onbalans hebben.
En welkom natuurlijk.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
De wielen gaan het niet zijn vermoed ik ,de banden zijn vorige zomer nog vervangen en uitgebalanceerd,het geeft me meer het gevoel bij het optrekken,als er echt kracht komt tussen boite en wiel ,los ik het gaspedaal even ,dan verdwijnt die trilling ook ,tot ik weer gas geef.
Ik was eerst van mening dat het een versleten motorsteunrubber was ,onder aan de boite ,maar na een dure nieuwe te steken ,nog steeds geen resultaat,speling op de wielen is ook gecheckt,dus blijft er nog maar 1 zaak over ,de aandrijfassen.heeft er iemand een idee wat deze kosten?Of nog beter ,heeft er iemand mss nog goede tweedehands liggen ?
groet ,
Het ontbreken van vet in de as zal geen trillingen opleveren, de slijtage die ontstaat zal wel een trilling veroorzaken.
Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb toen de linker en rechter as van plek gewisseld, bij een c35 zijn linker en rechter as identiek. Door de omgekeerde draairichting hebben de koppelingen een nieuw loopvlak en zijn de trillingen verdwenen.
Dit is een niet al te lastige klus en je kan direct je assen controleren op onregelmatigheden.
Ergens op dit forum is er al flink wat geschreven over dit onderwerp.
Een C25 heeft wel 2 verschillende assen.
Wat je kunt doen is op een groot parkeerterrein grote bochten draaien, telkens met optrekken.
Trilt hij als je links bocht dan is het de rechtse aandrijfas en omgekeerd….
Je kunt het ook testen aan de oprit autostrade, daar kun je goed doortrekken keren aan de eerste afrit en daar de andere kant testen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Probleem met de aandrijfassen opgelost,(hoop ik)kheb het probleem gevonden,en het blijkt niet meer te zijn dan het metalen ringetje dat zit op het uiteinde van de aandrijfas aan de kant van de boite .
Dit ringetje moet de steekas blokkeren aan de boite,van de moment dit niet goed gemonteerd,of door slijtage niet meer vergrendeld,komt de aandrijving uit de boite ,en draait de aandrijving uit het center met trillingen als gevolg .
Ik heb zopas een twee camionette hersteld die het zelfde probleem had ,vandaar dat ik het hier wou melden,en zo heeft mss er iemand ook nog iets aan ,het kan je enkele euro’s besparen ,door dit eerst is na te kijken ,je kan het heel simpel controleren ,heb je trillingen,check dan of je de steekassen uit de boite kan trekken of niet ,zoja ,demonteren ,en ringetjes nazien ,
Groetjes,
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goeie tip!
Citroen!