Hallo,
ik zit met de volgende vraag. Ik heb in mijn jumper (2009) voor mijn doeleinden een tweede batterij geplaatst. Nu zou ik die graag opladen door een efficient systeem. Ik weet dat gaat met een intiligent relay maar ook met een scheidingsdiode. Nu het probleem bij gewone scheidingsdiodes is de aanpassing van de alternator dat wil ik dus niet.
Dan oplossing 2 de FET diodes. Nu tot daar geen probleem die vind ik genoeg maar nu op volgende schema
http://www.victronenergy.nl/upload/documents/Manual - Argofet - rev 01 - EN - NL.pdf(heel de link kopieren)
onderaan staat dat ik een stroom draad achter het startcontact moet koppelen aan de daartoe voorziene aansluiting. Nu kan ik mijn stuurkolom wel openen maar welke moet ik hebben?? Wie kan mij voort helpen met eventueel draadschema of goede uitleg.
Alle tips zijn welkom.
Thx Koen
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Koen, je bent op de hoogte dat bij zulke aanpassingen je GARANTIE Compleet vervalt?
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is niet helemaal waar: er zijn honderden bedrijfswagens met 2 accu’s die gewoon onder fabrieksgarantie vallen. Wat denk je van al die wegenwacht autootjes? allemaal 2 accu’s hoor. Het gaat en staat met de installatie van de spullen. Proffessioneel spul, ingebouwd door een prof is helemaal geen probleem. Dit staat allemaal beschreven in de EU consumenten wetten. Garantie ben je tegenwoordig niet meer “zomaar” kwijt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In de Bootjes handel is dit heel gewoon. Zijn ZAT scheidingsunits voor te koop. Hoef je geen dynamo voor aante passen. Vooral in de Zeilerij is dit gewoon.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik heb het zelf nog iets meer basic gehouden.
licht accu aan de positief verbonden met behulp van een relais schakeling. Als de motor loopt (contact aan staat) kan ik een knopje op het dashboard indrukken waardoor het relais inschakelt. Vanaf dat moment zijn de alle accus aan elkaar verbonden. Zodra je het contact uitschakelt laat het relais los en stopt het verband.
Ik laat de licht accu alleen wanneer ik lange stukken rijd, iig langer dan 20min.
Werkt prima en je bent voor een tientje klaar.
Wat de garantie betreft niet bij stilgestaan… zal de garage best hiervoor raadplegen.
De gebruikte materialen zijn van proffesionele kwaliteit. Mastervolt of victron denk niet dat er veel beter te vinden is.
Wat betreft de aanpassing van de alternator , daarvoor zou ik dus de FET scheidingsdiodes nemen die hoeven dus geen aanpassing wat betreft de spanningsval maar die gaan via een omweg de alternator duidelijk maken dat hij meer moet leveren. Vandaar de vraag hoe en waar vind ik de juiste draad aan het contact. Ik zoek de draad die van contact naar D contact van de alternator gaat.
Het systeem van de relais is me ook bekend maar wil dat bewust uitsluiten. Doe het liever degelijk (wel duurder) maar zeker gerust voor vele jarenen vooral efficient.
maar toch al allemaal bedankt om mee te denken.
Koen
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
scotch schreef:ik heb het zelf nog iets meer basic gehouden.
licht accu aan de positief verbonden met behulp van een relais schakeling. Als de motor loopt (contact aan staat) kan ik een knopje op het dashboard indrukken waardoor het relais inschakelt. Vanaf dat moment zijn de alle accus aan elkaar verbonden. Zodra je het contact uitschakelt laat het relais los en stopt het verband.
Ik laat de licht accu alleen wanneer ik lange stukken rijd, iig langer dan 20min.
Werkt prima en je bent voor een tientje klaar.
Ik laat de laadstroom over twee relais lopen, eentje geschakeld op het contact, en de andere op de oliedrukschakelaar. Resultaat: de laadstroom wordt doorgelaten zodra de motor loopt, en wordt direct verbroken zodra de motor afslaat, of het contact afgezet wordt. Zo loop je ook niet het risico dat je op de tweede accu start, wat met jouw schakeling wel zou kunnen gebeuren als je vergeet de schakelaar om te zetten.
sorry verkeerd beschreven, het is geen schakelaar maar een drukknop. Je moet na het starten dus altijd deze knop weer indrukken.