Ha ABS`ers,
Kreeg vanmiddag de melding “ABS out of use”, tijdens een regenbui.
Ik nieuwsgierig meteen Het Kastje gepakt en uitgelezen.
Code 33,34,35 en 41.
M.a.w. de 4 wielsensoren geven alle 4 tegelijk de geest.
1 kan ik me voorstellen , maar alle 4 tegelijk?
Als er 1 kortsluiting maakt , gaan ze dan alle 4 een foutmelding geven?
Wie weet wat?
( Ik krijg zo langzamerhand de neiging om die hele ABS er maar af te gooien, `t is dat het een APK punt is en dan zou het display ook niets moeten verraden)
Groeten,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Als je display het niet doet (stekker los trekken), zien ze ook niet dat je ABS het niet doet. En er zijn zat XM’s waarvan het display het niet (goed) doet, dus zo raar is dat niet.
Of je stelt het display in een rare taal in, Spaans of Italiaans. Goede kans dat ze niet snappen wat er staat.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Dan nog heb je een ABS lampje die continue brandt.
@Dirk, misschien is de bedrading naar de ABS computer gaar? Alle 4 sensoren tegelijk een storing geven is vreemd. Je zou de stekkers van de ABS sensoren goed schoon en droog kunnen maken, volgens mij zit het probleem ergens anders. Je zou de zekeringenkast(en) kunnen controleren.
Met mijn vorige XM had ik een probleem dat de voorste ramen tegelijk niet werkten op sommige momenten, het bleek in de zekeringenkast onder het dashboard te zitten. Nadat ik die onder wat spanning had vastgezet was het probleem weg, misschien een kabelbreukje of een slecht contact.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Ja , da`s waar ook Citrophile, ABS lampje blijft natuurlijk ook branden als de stekker is losgetrokken.
Maar ik ga eerst maar `es de zekeringen checken idd. en de boel doormeten op de Abs stekker.
`t Lijkt me een gemeenschappelijk probleem van de sensors , dus welke draad gebruiken zij tegelijk.
Massa?
Meten is weten !
`t Lullige is dat als ik de auto opnieuw start de ABS het weer gewoon doet , niks geen storingen.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Citrophile schreef:Dan nog heb je een ABS lampje die continue brandt.
Oh ja, even niet aan dat lampje gedacht. Bij mij doet die het al meer dan drie jaar niet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Oh ja, even niet aan dat lampje gedacht. Bij mij doet die het al meer dan drie jaar niet.
Lucky you!
Vandaag wou ik via mijn ABS stekker de boel doormeten .
Kon alleen geen cijfertjes ontdekken op of in de stekker .
Met een loep zelfs zitten loeren.
Hoe kan ik nou weten waar ik `em in moet prikken?
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bij diverse XM’s ABS storingen gehad.
Steeds weer bleek dat te liggen aan de stekkerverbindingen van de voorwielsensors.
De verschijnselen zijn zeer wisselend. Soms alleen maar ABS lampje aan en niet meer uit. Soms even knipperen, een tijde uit en dan weer aan. Soms aan, na een minuut of wat uit, soms dan ook weer aan. Wel vaker bij nat weer dan bij droog weer.
Wel steeds zo dat de ABS het deed bij lampje uit en het niet deed bij lampje aan.
Losmaken, met contactspray reinigen, en dan overvloedig vaseline erin. Nooit meer last.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dank je Jan , voor nog niet gedaan , achter wel .Ga ik wel schoonmaken ook.
Maar met doormeten bedoel ik die grote stekker op de ABS computer in de zwarte computerbak.
Op sommige punten kun je van daaruit rechtstreeks je sensoren , relais e.d. doormeten met een multimeter.
Wel zo makkelijk voordat je er onder gaat liggen .
Ik kan echter geen cijfertjes en lettertjes ontdekken daarop , vandaar mijn vraag hoe dat zit .
Groeten ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Toch heb je de beste kans bij die voorwielstekkers, omdat die aansluitkabels altijd in beweging zijn. Achter is dat niet zo. Bij de latere types zitten de stekkers al een stuk beter, maar het blijft tobben.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Bij mij vorige XM had ik ook zo nu en dan ABS storingsmeldingen en werd steeds erger. Bij de stekkers van de ABS sensoren vóór had ik met een klein stukje schuurpapier om een fittingschroevedraaiertje de contactjes schoon geschuurd, want de contactjes waren een beetje verroest. Ik had het alleen bij de voorste gedaan omdat de Lexia aangaf dat de ABS storing van voor kwam.
Ik heb de contactjes goed gereinigd en droog gehouden en sindsdien geen ABS storingen meer gehad.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Allemaal goed bedoelde tips, maar ik denk dat het probleem ergens anders zit en TS ook, want hoe waarschijnlijk is het dat alle vier de sensoren tegelijk een storing gaan genereren?
Ik denk dat TS een stuk blijer wordt als iemand zijn oorspronkelijke vragen kan beantwoorden:
M.a.w. de 4 wielsensoren geven alle 4 tegelijk de geest.
1 kan ik me voorstellen , maar alle 4 tegelijk?
Als er 1 kortsluiting maakt , gaan ze dan alle 4 een foutmelding geven?
Wie weet wat?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik vermoed de bedrading van en naar de zekeringenkast(en) die in verbinding staan met de ABS computer.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het heilig geloof in wat een diagnose computer meldt blijkt onuitroeibaar.
Vanaf het eerste moment dat ik een XM reed (1990) ben ik geconfronteerd met warhoofdige uitkomsten. Stinkend naar benzine op een druk kruispunt in de ochtendspits stilstaan en dat later in de garage horen “geen storing”, terwijl er ook nergens benzine over straat liep, ik zal het nooit vergeten.
Maar ook een motor die met 3000 toeren bleef razen bij gas los, wederom “geen storing” en een vertwijfelde garagist die met een spuitbus probeerde de goed vrijlopende gasklepas tot betere gedachten te brengen.
Dat waren storingen zonder storing.
Recentelijk heb ik een jaar rondgereden met een goedverende XM waarbij het hydractieflampje niet aanging en drie tellen later weer uit bij de start (zoals het hoort) en vrolijke storingsmeldingen uit de computer.
Als die ABS stekkers slecht geleiden geleiden ze wel een beetje. Digitale computers hebben last met “een beetje” en geven dus de kromste meldingen.
Ik begin dus altijd maar bij het begin: Stekkers goed schoonmaken en in de vaseline (dan kan er geen vocht meer bij) en dat bleek steeds weer de remedie.
Maar je kan uiteraard ook aan de portemonnaiekant beginnen en alle componenten één voor één vervangen, zeg maar de dealermethode.
Het is een keuze.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik kan me wel vinden in de opmerking van JanSr en ervoor zorgen dat de sensorstekkers goed zijn kan geen kwaad en kunnen dan in ieder geval uitgesloten worden.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Haha die Jan ,
Ja , dat die computers niet houden van “een beetje"stroom vermoedde ik ook al .
En dat ze dan raar gaan doen ook.
Eerst maar `es zekeringen en draden er naar toe checken , vond ik wel een goeie eigenlijk .
Dan de voorsensordraden schoonmaken en doormeten, achter al gedaan.
Op de Abs heb ik ze al schoongemaakt de stekkers.
Zou eigenlijk op de grote stekker op de computer zelf de boel willen doormeten , maar kom er niet uit welke pin welk nummer heeft .
Zelfs met een loep gekeken .
Die sensordraden lopen rechtstreeks naar je computer toch?
Onderbroken door 1 stekker dan.
Groeten en bedankt voor `t meedenken tot nu toe ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ziehier alle op ABS betrekking hebbende schema’s. Als je je organisatienummer onthult kan ik je de daarbij horende versie geven.
http://picasaweb.google.nl/FotoalbumJanSr/ABS?authkey=Gv1sRgCJaQ1ZOnzcmJOg#
Meet ze!
Ik ben wel benieuwd wat voor waarde je hoopt te meten bij een contact dat rottig is.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop