Mijn “nieuwe” BX19GTI uit 1990 is (oa) afgekeurd omdat de claxon het niet doet. De achterruit wordt voor zover ik het kan bekijken ook niet warm (het lampje in de achterruit-verwarmings-knop gaat niet aan, maar zie niet goed wat de “aan” of “uit” stand is en ik heb nog geen lange rit gemaakt).
De zekering was ok. Op dit forum begreep ik dat er een relais kapot kan zijn en dat ik die achter het rijtje zekeringen kan vinden. Ik vroeg me af dit klopt en welk relais ik dan moet hebben. Er zitten er 6
[groen][groen][blauw][zwart][groen][groen]
en je zou verwachten dat ik het relais direct achter de betreffende zekering (F8) zou moeten hebben. In dit geval de zwarte (zie hieronder).
Als dit allemaal klopt: kan ik dat relais er dan zomaar uittrekken? Ik las ergens op dit forum dat vervanging van een relais een heel eenvoudige handeling zou zijn.
isaac
BX19GTi,1990, automaat
BX14E, 1985, 250.000Km (rip)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7117.jpg)
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Welk relais het precies is durf ik niet te zeggen. De blauwe is van je wissers iig (Cartier 2406 of 2409). Daar moet in zo’n lekkere GTi eigenlijk een VW 99. relais op voor de verstelbare interval (goh, nog niet iedereen heeft dat!) Als zekering F8 er mee kapt weet je dat meteen. Daar zit je radio ook op Het wisselen van een relais is inderdaad domweg eruit trekken en de vervanger er weer op prikken; ze passen niet eens verkeerd.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik zou ook even de spanning meten bij de claxon zelf. Ze willen ook nog wel eens gewoon kapot gaan.
Wat relais betreft, stuk voor stuk wisselen en tussendoor testen. Maar zover ik weet gaat de claxon niet via een relais.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8340.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De claxon gaat niet via een relais. De spanning meten bij de claxon is een goede tip, mocht daar niks binnenkomen dan zou ik het in de schakelaar gaan zoeken.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Klinkt als een enkeltje contacten schoonmaken inderdaad.
thx, voor de snelle reactie. ik heb nog een paar vraagjes (ben niet echt een techneut en heb geen vraagbaak van dit model):
Met “schakelaar” wordt de hendel op het stuurhuis bedoeld waarmee ook het licht wordt bediend neem ik aan (moet je indrukken om te claxoneren). Ik heb wel geen flauw idee hoe ik die uit elkaar moet halen, zonder de boel te verruineren.
Voor het schoonmaken van de contacten moet ik bij de claxon zijn neem ik aan omdat zich daar het vuil ophoopt!? In een van de topics werd gezegd dat de claxon bij de 19gti links voor achter de bumper zit weggewerkt (als je achter het stuur zit).
Nog even over dat relais: die zou wel de kwade pier voor de niet werkende achterruit verwarming kunnen zijn? Of moet ik ergens anders contactpunten schoonmaken???
isaac
BX19GTi,1990, automaat
BX14E, 1985, 250.000Km (rip)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De schakelaar moet je niet uit elkaar halen. Je kunt de stekker die eraan vast zit even losmaken en inspuiten met contact-spray (Holts’, ongeveer een tientje voor een busje. GEEN WD 40) Datzelfde kun je ook doen met de stekkers aan de claxon (die zijn ook het meest verdacht). Die vindt je natuurlijk achter de claxon, en die bevindt zich dan weer onder de bumper :p
Achterruitverwarming gaat wel over een relais, volgens de Haynes relais R4. De zekering voor die verwarming is nummer 10, moet een 20 Ampère zijn.
Heb de claxon gevonden en die is ok. Zier er allemaal redelijk schoon uit, helemaal niet veel roest.
Wil nu de claxon/licht schakelaar loshalen. Daar voor moet ik de kap om het stuur losmaken zo te zien. Klopt het dat die met een gewone imbussleutel losgemaakt kan worden, want met een kruiskop lukt het niet? Of heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?
oh ja de claxon/achterruitverwarming zekering zit bij bij op nummer 8
BX19GTi,1990, automaat
BX14E, 1985, 250.000Km (rip)
Je hebt torx gereedschap nodig, lijkt op inbus maar met meer vlakjes. Fff setje halen bij de bouwmarkt.
Als je die niet in de buurt hebt, kun je ook even kijken of je een fitting-schroevendraaiertje hebt die er in past.
bedankt voor de tip ik dacht dat ik alweer heel onhandig bezig was
BX19GTi,1990, automaat
BX14E, 1985, 250.000Km (rip)
torx setje gekocht en de kap rond het stuur los gemaakt, evenals het stuur zelf trouwens. bedacht me dat als ik de stekker los trek en in het blok verbinding maak dat ik dan de claxon moet horen. was een beetje avonturen, maar ik krijg wel reactie van de richtingaanwijzer maar geen claxon. de enige draad die geen effect geeft is de witte die midden in het blokje zit; alle andere geven iets met de richtingaanwijzer.
Nu ik dit schrijf vraag ik mij af dat wel goed doe. Aan de claxon zitten 2 draden: een grijze en een witte en die lijken vrij rechtstreeks naar het dashboard te leiden. Maar waar komt nu de stroom van? Hieronder het stekkerblok dat ik heb losgetrokken:
Ben verder gaan zoeken onder de kap en heb zo hier en daar wat losgetrokken en met contactspray behandeld, maar ik kan niet direct nog draden vinden die naar de claxon zouden leiden (want die zouden dan grijs of wit moeten zijn).
Ik heb wel een paar losse connectors gevonden en vroeg me af of die nog ergens voor dienen:
hieronder 2 losse stekkers zwart en paars voor de accu, achter het luchtfilter:
een bruine stekker achter de accu:
tis nu donker, morgen zoek ik verder…..
BX19GTi,1990, automaat
BX14E, 1985, 250.000Km (rip)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7117.jpg)
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het is niet zeker dat je draden t.h.v. de claxon dezelfde kleur hebben als aan de schakelaar. Nou ben ik al een tijdje niet meer bij een BX-toeter geweest, maar als ik het me juist herinner van de Breek zit-ie rijrichting rechts achter de bumper. Grille/luchtkap er even af (3 torxjes) en je kunt er van boven bij. Anders sowieso van onderaf.
En voor het simpele zou je eigenlijk het electrisch schema moeten lezen; daar kun je de draden volgen en zien overwelke stekkernummers ze komen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8340.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Volgens mij is ‘ie al bij de claxon geweest. Ik zal eens het elektrische schema erbij pakken.
Edit: Nummer 1 en 3 zou je door moeten verbinden om de claxen te horen (dit zouden 2 grijze draden moeten zijn). Deze stekker gaat met een gele 3-polige stekker het zekeringenbord op. Daarna gaat het signaal via een witte 7-polige stekker de motorruimte in.
Volgens mij is ‘ie al bij de claxon geweest
yep, heb de claxon gevonden en er afgehaald. direct aan de accu werkt ie (heeel) prima. daarna claxon teruggezet en draadje getrokken van connector (waar 2 draadjes aanzitten een witte en een grijze) naar de plus van de accu. Dat doet ie ook, dus de aarding is ok lijkt me.
het electrisch schema…
sinds de tijden van mijn EE bouwdoos ben niet meer zo’n held met eletriek, zoek nu toch maar een schema want:
heb nog eens naar het stekkertje gekeken (ik neem aan dat ik het goede blokje heb). er zitten 6 draadjes aan. De “onderste” 3 zijn allemaal groen. De bovenste zijn grijs (met wit merk streepje), wit en grijs (met een groen merkstreepje). als ik de 2 grijze met elkaar verbind (en contact aan natuurlijk), dan geen geluid. zie hieronder:
naast schema maar eens wat opportunistische dingen uitproberen denk ik; én de gele stekker zoeken natuurlijk, want die heb ik ook nog niet gevonden.
BX19GTi,1990, automaat
BX14E, 1985, 250.000Km (rip)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8340.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die gele stekker zit achter je zekeringen op dat zelfde bord. Ik zou die nog maar even laten zitten. Ik zou even met je multimeter (of oldschool met batterij en lampje) kijken of er ergens een draadbreuk zit. Op die zwarte stekker horen de nummers trouwens op te staan.
Draad van aansluiting 1 op de zwarte stekker moet op de + van de claxon zitten. En op aansluiting 3 moet 12V staan. En verder moet zekering 8 natuurlijk intact zijn . Verder valt er niet zoveel meer te controleren.