Beste Citroënrijders,
Gisteren kleine aanrijding gehad rechtsvoor tegen zo’n 10 km/u.
Gevolg: bijna geen schade aan buitenzijde maar airbag stuur en dashboard geopend alsook gordelspanners!
Heb prijs gevraagd bij Citroën garage, zal deze binnen enkele dagen weten.
Er staat op het internet een aanbieding van al wat ik zou nodig hebben (oa ook airbagmodule) voor €650.
Wie heeft een idee hoe lang het duurt voor mij en een autotechnieker, die niet gewoon is om aan deze auto te werken, om het dashboard uit te bouwen en het andere terug in te bouwen?
Dien ik op het type module te letten als beiden uit een ph 1 komen? (11maand verschil)
Moet ook het onderste deel van het dashboard gedemonteerd worden, of enkel het deel boven handschoenkastje en stuur?
Alvast bedankt voor antwoorden die me wat zekerheid geven om de klus +- zelf te klaren.
Mvg Boudewijn
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik neem aan dat het hier om een C5 phase 1 gaat, dus heb ik je topic maar even in het juiste sub-forum gezet. Welkom op het forum, en veel plezier hier verder!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt en mijn excuses
Zorg er voor dat de onderdelen die gemonteerd worden gelijk zijn aan de oude onderdelen. Niet alle C5’s hebben dezelfde airbag onderdelen, dus zomaar onderdelen van een andere C5 gebruiken gaat niet. Het plaatsen van de airbag eenheid kan niet zonder testkast, de EBE dient ontgrendeld te worden.
Het werken aan airbags is geen klusje voor beginners, denk bijvoorbeeld om statische elektriciteit!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Yep! Het zou niet de eerste zijn bij wie de airbag in het gezicht ploft door statische electriciteit.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Dashboard zal ook vervangen moeten worden,...
FF een lijst wat me zo binnenschiet:
Gordels,
Gordel spanners,
Dashboard,
Airbag stuur,
Airbag dashboard,
Airbag regeleenheid,
Volgens mij moest ook de kabelboom vervangen worden(niet zeker).
Werk, hier ben je wel zeker een dag of 2 mee bezig…
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Dank voor de reacties,
De statische elektriciteit kan ik nog inschatten, ben elektricien van opleiding.
Volgens andere fora is het vervangen van de stuur- airbag vrij eenvoudig?
Aan abxsport:
Kan je me iets meer uitleg geven over wat je bedoelt met “testkast noodzakelijk en EBE dient ontgrendeld te worden”?
Is dit anders dan bij andere merken?
Ik zou maandag bij mij op de school kunnen vragen aan de collega’s van de auto-afdeling of zij het omwisselen zien zitten.
Zou ik te weten kunnen komen of de airbags van mijn ph1 (maart 2003) wel degelijk om te wisselen zijn met deze van het aangeboden dashboard enz. (jan. 2004)?
Mvg Boudewijn
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Ontgrendeling van de airbag ECU kan ALLEEN de dealer of een Citroën Specialist met een Lexia en benodigde codes!
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl