Hallo allemaal,
Het gaat om een xsara, bj 99. tu5jp 1.6 8v motor.
Even bij het begin beginnen. Ik heb mijn gaspositiesensor vervangen. Dit
omdat eruit de diagnose naar voren kwam dat de waardes niet meer klopten. Bij het
doormeten met een ohm-meter bleek hij idd af te wijken. Awel, nu vervangen, blijft de auto
wel eens naar de 2000rpm te schieten en zakt dan langzaam terug naar een normaal
stationair toerental.
Nu kwam ik het volgende tegen. Er zit een stelschroef om de gasklep verder op te doen. DEze is helemaal
naar beneden gedraaid en ik denk dat hierdoor de gasklep te ver wordt geopend. Aangezien deze met torx maatje 4 vastzit krijg ik hem niet teruggedraaid, dus ik kon het niet proberen of het probleem hieraan lag.
Ik denk dat de vorige eigenaar eraan gedraaid heeft om hem stationair beter te laten lopen, wellicht
omdat die sensor stuk was. Nu die sensor weer goed is loopt hij op in toeren.
Nu is mijn vraag, heeft deze stelschroef een bepaalde functie. Deze schroef hoort toch niet het
stationaire toerental te regelen, dit wordt toch electronisch geregeld.? Of heeft dit wel een functie,
dat als ik hem helemaal terugdraai de gasklep te dicht staat???
Ik heb als bijlage een foto van waar de schroef zit. Dit is by the way NIET MIJN AUTO, heb de foto
van google gehaald en bewerkt! Ik heb niet zon open air filter.
, bedankt
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
Over wat voor auto hebben we het?
Met welke motor?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Staat in de 2e zin
Het gaat om een xsara, bj 99. tu5jp 1.6 8v motor.
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999