Hallo allemaal,
Ik heb een, zoals ik al op dit forum vernomen heb, een veel voorkomend probleem. Namelijk het knipperen van het airbag lampje in mijn Xsara Coupe uit 2000. Ik lees dat de meest voorkomende oplossing is het stekkertje onder de stoel er tussenuit te halen en te solderen. Ik ben met solderen niet echt bekend en ervaren. Is een kroonsteentje ook voldoende?
Ik hoor het graag,
MVG Robert
Citroen Xsara Coupe 1.8 16V
Vragen over alles wat met vastgoed te maken heeft? Kijk op http://www.vastgoedweb.com of stel al je vragen op forum.vastgoedweb.com!
Geen kroonsteentje gebruiken!!! Airbag bedrading mag officieel niet gerepareerd worden, solderen wordt vaak wel toegepast. Je moet wel weten wat je doet, dus als je geen ervaring hebt met airbags, niet aan beginnen!
Ik zou je willen adviseren het solderen te laten uitvoeren bij een garage. Dit hoeft niet bij de dealer, de betere universeel kan dit ook uitvoeren.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Een kroonsteentje is voor een lamp aan het plafond, en hier en daar in een huishoudelijk apparaat. Niet voor in je auto…
Zoals hierboven al gezegd, ga niet met airbags prutsen als je niet weet wat je doet. Je wilt namelijk niet dat het ding in je gezicht klapt op een moment dat het niet moet.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
C15GrandVolume schreef:Een kroonsteentje is voor een lamp aan het plafond, en hier en daar in een huishoudelijk apparaat. Niet voor in je auto…
Jij hebt zeker nog nooit een engelse auto gehad? Daar zitten ze namelijk af-fabriek gewoon in. Maar dit terzijde.
Het solderen van airbag stekkers is in 99% van de gevallen de oplossing voor het probleem. Het hoeft geen gevaarlijke reparatie te zijn, mits je een aantal zaken even goed in de gaten houd:
- de min pool van de accu losmaken
- minimaal 10 min. wachten
Dan kun je de stekker losmaken, afknippen en de draden doorsolderen. Als je niet kunt solderen kun je dit echter zoals gezegd beter door een garage laten doen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom eigenlijk de min pool en niet de plus?
Bij een Xsara is het bijvoorbeeld veel makkelijk om de plus los te halen.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Engelse auto’s zijn dan ook wereldberoemd vanwege hun fenomenale betrouwbaarheid he…
Arjan Verkade schreef:Waarom eigenlijk de min pool en niet de plus?
Bij een Xsara is het bijvoorbeeld veel makkelijk om de plus los te halen.
Het is mij altijd geleerd eerst de minpool los te koppelen en vervolgens de pluspool. Anders krijg je storingen volgens mij. Het aankoppelen gaat in omgekeerde volgorde.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom haal je bij een Xsara dan zo makkelijk de plus los?
De min is veel lastiger bijkomen. Als het idee was om altijd eerst de min los te halen hadden ze dat denk ik wel omgedraaid…
Zou ik ook niet weten, maar wat je wel moet weten is dat je de pluspool niet als eerst gaat losmaken!
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Willem Roest schreef:Bij het loshalen van klemmen op de accu is vanuit elektrisch oogpunt geen voorkeur.
Precies zo dacht ik er ook over
Maar de rest van de verklaring is zeker heel logisch en waar.
Voor de tips ook bedankt.
Bij mijn “moderne” Xsara kan ik dus gewoon de snelklem van de plus loshalen als dat nodig is. Ik wist wel dat die niet voor niks zo makkelijk bereikbaar was