Op donkere dagen en op proviciale wegen of B wegen heb ik altijd mijn verlichting aan. Ik kan me mateloos irriteren aan mensen die onterecht hun mistlampen (zowel voor als achter) aan hebben staan. Als je in de regen je mistlampen aanzet weerkaast dat behoorlijk op het natte wegdek en dat werkt verblindend. Of mensen die op klaarlichte dag,niet gehinderd door enige kennis van zaken,hun mistachterlicht hebben aanstaan. HALLO!! KIJK EENS OP JE DAHBOARD!!! Wat ik ook regelmatig zie zijn mensen die blijkbaar zo content zijn met de straatverlichting die s’avonds brandt,dat ze spontaan vergeten de verlichting van hun auto aan te zetten. Onbegrijpelijk vind ik dat. Die mensen rijden dan auto maar zijn met totaal iets anders bezig tussen de oortjes.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mulder schreef:En dan heb je ook nog auto’s met een mistachterlicht links en rechts ipv slechts eentje, dan lijkt het helemaal alsof ze continu op de rem staan. Erg irritant en onveilig bovendien.
Vaak zijn het (sorry dames) vrouwen in van die kleine autootjes en zit het er zodanig zorgeloos bij dat ik het idee krijg dat ze geen flauw idee hebben dat die mistlamp aan staat, maar vervelend blijft het.
ik kan ook niet anders zeggen dat het vaak de (oude) kleine autootjes zijn…
Hoi Makkers,
‘k heb even de praktische proef op de som genomen =>
Als “veelrijder” (een goede 200km/dag ; vooral autosnelweg) heb ik gisterennamiddag en deze voormiddag (dus plenty zonneschijn…) gekeken naar het aantal wagens met dimlichten aan (overdag wel te verstaan…)
Hier in België rijdt dus ongeveer 1/4 autostradegebruikers (meestal vrachtwagens of lange-afstandsverkeer) met de dimlichten aan.
Op de normale secundaire wegen zit het zo ongeveer op ‘n 1/5 à 1/6wagens.
Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
lichten aan!!!
ten tweede heb ik mooi geel in mijn trs
ten derde, heb ik morettes in mijn gti, die binnenkort ook geel worden
maar ten eerste… ik wil graag gezien worden in het verkeer (normaal ook, maar dat werkt weer anders).
overigens klopt de redenering niet dat als iedereen dimlicht voert, de motorrijders niet meer opgemerkt worden, voetgangers platgereden worden etc.
er worden meer verkeersdeelnemers gezien, je vlakt geen anderen uit met je licht!! en de voetgangers hebben een eigen deel van de weg (meestal, en anders moeten zij ook extra opletten, dwz; zichtbaar lopen en evt tegen het verkeer in, aan de verkeerde kant van de weg).
met het dragen van zonnebrillen en het effekt daar van, daar ben ik het ook mee eens. dus aan die lichten.
waar ik tegen ben; die fout afgestelde xenon-lampen. daar mag wel eens wat ernstiger op gelet worden, die zijn pas echt gevaarlijk.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Zucht ..... er wordt weer van alles bij gehaald: ‘s avonds rijden zonder verlichting, mistachterlicht voeren bij regen (IS VERBODEN HOOR!), kleine autootjes vs grote auto’s die zich niet aan de regels houden…
Het is gewoon heel simpel: als er sprake is van gezichtshinder, zoals bij laagstaande zon, zware bewolking, mist en noem het maar op, dan zet ik zoals wettelijk is verplicht gewoon mijn dimlichten aan. Op een normale heldere dag niet. Het feit dat iemand mij dan niet ziet betekent dat die persoon dringend een bezoekje aan een opticien moet brengen. Nu rij ik nogal defensief en hou rekening met het feit dat mensen wel eens niet opletten, dus ik ben ook al zeer lange tijd schadevrij gebleven. Ik heb overigens ook nooit het idee gehad dat ik over het hoofd word gezien, afgezien van een enkele slaapkop.
Je persoonlijke veiligheid kun je naast het voeren van extra verlichting natuurlijk ook vergroten door in een Hummer te gaan rijden, of van je hele auto een grote rijdende airbag te maken, maar het feit blijft dat je met autorijden gewoon alert moet zijn en goed moet kijken. En voor het geval rijervaring hier als argument gaat dienen: ik heb rijbewijs A,B,C èn D met de bijbehorende chauffeursdiploma’s en heb beroepshalve ook daadwerkelijk gebruik gemaakt (en nog steeds) van die rijbewijzen.
Lijkt me dus wel duidelijk dat ik ‘nee’ heb gestemd. Maar voor alle duidelijkheid: als iemand graag dimlicht overdag wil voeren zal ik de laatste zijn om dat streven tegen te houden. Ieder zijn meug…
winnetou schreef:Zucht ..... er wordt weer van alles bij gehaald: ‘s avonds rijden zonder verlichting, mistachterlicht voeren bij regen (IS VERBODEN HOOR!), kleine autootjes vs grote auto’s die zich niet aan de regels houden…
Het is gewoon heel simpel: als er sprake is van gezichtshinder, zoals bij laagstaande zon, zware bewolking, mist en noem het maar op, dan zet ik zoals wettelijk is verplicht gewoon mijn dimlichten aan. Op een normale heldere dag niet. Het feit dat iemand mij dan niet ziet betekent dat die persoon dringend een bezoekje aan een opticien moet brengen. Nu rij ik nogal defensief en hou rekening met het feit dat mensen wel eens niet opletten, dus ik ben ook al zeer lange tijd schadevrij gebleven. Ik heb overigens ook nooit het idee gehad dat ik over het hoofd word gezien, afgezien van een enkele slaapkop.
Je persoonlijke veiligheid kun je naast het voeren van extra verlichting natuurlijk ook vergroten door in een Hummer te gaan rijden, of van je hele auto een grote rijdende airbag te maken, maar het feit blijft dat je met autorijden gewoon alert moet zijn en goed moet kijken. En voor het geval rijervaring hier als argument gaat dienen: ik heb rijbewijs A,B,C èn D met de bijbehorende chauffeursdiploma’s en heb beroepshalve ook daadwerkelijk gebruik gemaakt (en nog steeds) van die rijbewijzen.Lijkt me dus wel duidelijk dat ik ‘nee’ heb gestemd. Maar voor alle duidelijkheid: als iemand graag dimlicht overdag wil voeren zal ik de laatste zijn om dat streven tegen te houden. Ieder zijn meug…
Volledig mee eens.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
winnetou schreef:Zucht ..... er wordt weer van alles bij gehaald: ‘s avonds rijden zonder verlichting, mistachterlicht voeren bij regen (IS VERBODEN HOOR!), kleine autootjes vs grote auto’s die zich niet aan de regels houden…
Het is gewoon heel simpel: als er sprake is van gezichtshinder, zoals bij laagstaande zon, zware bewolking, mist en noem het maar op, dan zet ik zoals wettelijk is verplicht gewoon mijn dimlichten aan. Op een normale heldere dag niet. Het feit dat iemand mij dan niet ziet betekent dat die persoon dringend een bezoekje aan een opticien moet brengen. Nu rij ik nogal defensief en hou rekening met het feit dat mensen wel eens niet opletten, dus ik ben ook al zeer lange tijd schadevrij gebleven. Ik heb overigens ook nooit het idee gehad dat ik over het hoofd word gezien, afgezien van een enkele slaapkop.
Je persoonlijke veiligheid kun je naast het voeren van extra verlichting natuurlijk ook vergroten door in een Hummer te gaan rijden, of van je hele auto een grote rijdende airbag te maken, maar het feit blijft dat je met autorijden gewoon alert moet zijn en goed moet kijken. En voor het geval rijervaring hier als argument gaat dienen: ik heb rijbewijs A,B,C èn D met de bijbehorende chauffeursdiploma’s en heb beroepshalve ook daadwerkelijk gebruik gemaakt (en nog steeds) van die rijbewijzen.Lijkt me dus wel duidelijk dat ik ‘nee’ heb gestemd. Maar voor alle duidelijkheid: als iemand graag dimlicht overdag wil voeren zal ik de laatste zijn om dat streven tegen te houden. Ieder zijn meug…
ik ook!
Dat overdreven regeltjes ” je moet dit, je moet dat” ...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:winnetou schreef:Zucht ..... er wordt weer van alles bij gehaald: ‘s avonds rijden zonder verlichting, mistachterlicht voeren bij regen (IS VERBODEN HOOR!), kleine autootjes vs grote auto’s die zich niet aan de regels houden…
Het is gewoon heel simpel: als er sprake is van gezichtshinder, zoals bij laagstaande zon, zware bewolking, mist en noem het maar op, dan zet ik zoals wettelijk is verplicht gewoon mijn dimlichten aan. Op een normale heldere dag niet. Het feit dat iemand mij dan niet ziet betekent dat die persoon dringend een bezoekje aan een opticien moet brengen. Nu rij ik nogal defensief en hou rekening met het feit dat mensen wel eens niet opletten, dus ik ben ook al zeer lange tijd schadevrij gebleven. Ik heb overigens ook nooit het idee gehad dat ik over het hoofd word gezien, afgezien van een enkele slaapkop.
Je persoonlijke veiligheid kun je naast het voeren van extra verlichting natuurlijk ook vergroten door in een Hummer te gaan rijden, of van je hele auto een grote rijdende airbag te maken, maar het feit blijft dat je met autorijden gewoon alert moet zijn en goed moet kijken. En voor het geval rijervaring hier als argument gaat dienen: ik heb rijbewijs A,B,C èn D met de bijbehorende chauffeursdiploma’s en heb beroepshalve ook daadwerkelijk gebruik gemaakt (en nog steeds) van die rijbewijzen.Lijkt me dus wel duidelijk dat ik ‘nee’ heb gestemd. Maar voor alle duidelijkheid: als iemand graag dimlicht overdag wil voeren zal ik de laatste zijn om dat streven tegen te houden. Ieder zijn meug…
ik ook!
Dat overdreven regeltjes ” je moet dit, je moet dat” ...
ik bespeur een verband. Mensen die niet niet per definite een biertje laten staan voor het rijden, zetten ook niet per definitie hun licht aan.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En doen hun gordel niet aan!
Ik denk dat ik zo in mn ami zonder licht zonder gordel en met klote koeler naar huis ga rijden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Mijn mening.
Schemer, nacht vroege ochtend, zware regen en mist..beter dimlicht aan.
Normaal overdag gewoon lekker uit.
Rien
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
mpostma schreef:
ik bespeur een verband. Mensen die niet niet per definite een biertje laten staan voor het rijden, zetten ook niet per definitie hun licht aan.
Nou, ik gooi de alcohol liever in m’n tank hoor!! Maarre, er is natuurlijk nog altijd zoiets als gezond verstand (en kennis).
Ik vind het een onnodige verplichting. Als het klaarlichte dag is, zonnetje schijnt, open weg, dan is er geen enkele noodzaak om verlichting te voeren.
Je moet je aanpassen aan de weersomstandigheden, als die het noodzakelijk maken om verlichting te voeren dan moet je dat doen.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
maar de vraag was toch niet of het verplicht gesteld moet worden of niet? volgens mij is het alleen een poll wie dimlicht voert. voor mij hoeft het helemaaaaal niet verplicht te worden, ik doe het omdat ik dat leuk vind met de gele lampen, en omdat het me veilig lijkt. ik heb helemaal niet de illusie dat hierdoor nooit meer wat gebeurt, of dat je dan minder hoeft op te letten of zo.
nu lijkt het alsof hier een discussie is tussen voor- en tegenstanders van een nieuwe regel. en als je voor bent, dan ben je een beetje suf of zo.
afijn, moest ik effe kwijt, het gaat al weer, dank u
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Ach zo, dan had ik de poll niet helemaal goed begrepen.
Maar dan nog heb ik goed gestemd: nee, ik heb niet standaard mijn dimlicht aan.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
hel1 schreef:nu lijkt het alsof hier een discussie is tussen voor- en tegenstanders van een nieuwe regel. en als je voor bent, dan ben je een beetje suf of zo.
afijn, moest ik effe kwijt, het gaat al weer, dank u
Dat idee kreeg ik al tijdens de vorige discussie. Alsof wij idioten zijn om met licht aan te rijden. Alsof het verboden is tegenwoordig om nog wat voor anderen te doen.
En dan kwam er uiteraard het motorrijder verhaal tussendoor. Zij mogen/moeten dan maar wel met dimlicht rijden om op te vallen. Van alle motorrijders die ik in mijn leven gezien heb (overdag) had drie kwart GROOT LICHT aan staan om op te vallen!! Dan val je nog steeds op tussen al het dimlicht. Als je op wilt vallen trek dan zo’n fluoriscerend hesje aan.
Dan kwam natuurlijk het brandstof verbruik nog eventjes naar boven, vooral van de oude auto’s. Nu heb ik zelf ook een DS gehad en ik heb dat ook ooit een keer getest, dat scheelt praktisch niets!! Als je daarover valt als je een oude auto rijdt, stop dan helemaal met rijden want dan kan je ook de benzine niet meer betalen, vooral niet met de huidige prijzen. Wat was de berekening ook alweer die ze bij de Stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid hadden gemaakt. Tussen de 0,5% en 1,5% hoger verbruik.
Dat scheelt wel even 45 doden per jaar en 600 gewonden. En dan wordt er nog gezegd dat de SWOV een overheidsorganisatie is die niet waanzinnig veel aanzien geniet. Zo kan je natuurlijk ieder wetenschappelijk onderzoek wel de grond in boren. Ik vertrouw eerder een wetenschappelijk onderzoek dan een mening van een leek. Dat is hetzelfde als dat ik vertrouw op wat een dokter me verteld in plaats van dat in twijfel te trekken omdat ik vind dat ik het zelf toch wel beter weet.
Sorry, dat moest me even van het hart.
Ik zou het liefst zien dat alle auto’s standaard met dimlicht zouden rijden. Dan zou ik, samen met de rest van de bestuurders op de weg, wat veiliger naar huis kunnen gaan. En dan zou ik het nog niet eens zo erg vinden dat al die motorrijders met groot licht rijden om dan nog maar wat meer op te vallen…..
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat