Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Op Ebay: NL verkoper in Limmen.
Ik ken het niet. Als ik dan die Engelse automaat gekocht heb moet ik een 5 bak erin zetten en gelijk van een 6e voorzien?
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gewoon een 5 bak. Maar dan moet je wel een 2e sm erbij kopen, want de handgeschakelde sm verschilt op meer dan 20 punten van een automaat.
O ja, kroon en pignonwiel horen bij elkaar. Als je dat ooit zou kopen moeten de nummers op beide onderdelen gelijk zijn. Zie werkplaatshandboek.
Ps, die auto van ebay is een I.E. en die zijn niet als automaat geleverd, daarbij zijn de foto’s duidelijk: er is een pook van een handbak te zien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Ja! inderdaad, is gewoon handbak..
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
En een SM met automaat zou ik zo wie zo niet nemen hoor.
Die automaat heeft maar 3 versnellingen,en slokt heel wat vermogen op van de motor
Daar bij komt nog eens dat ze graag in de soep draaien,als je ze vergeet te onderhouden.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Overigens: datr kroon en pignonwiel vorm wel een onderdeel voor ombouwers naar 6 bak: lijkt hobby te zijn Duitsland: hier
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja!Maar wat H.Martens verkoopt is jammer genoeg maar een deel van de ombouw.
Mocht er een volledige set te koop aangeboden worden,met montage handleiding,
dan zou ik er voor open staan.
Nu moet je verschillende hom-made delen,zelf maken,wat de kosten hoog doen oplopen.
Dus als er een"volledige” kit aangeboden word,door bvb een versnellingbak specialist….
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat heb je nou aan een 6 bak? We mogen (bijna) nergens volgas rijden en de 5e versnelling die een sm heeft is qua verhouding écht ideaal voor de snelheden die we wél mogen (kunnen) rijden. Bij 4000 tpm in de 5e loopt een sm dik 160 km/h jongens! 6 bak? Leuk voor op de autobahn. Voor bij ons? In mijn ogen totaal overbodig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja ik ben van het zelfde oordeel als jij maar ik probeerde gewoon te antwoorden op het geen H.Martens verkoopt!
Ik zou het ook voor geen geld kopen,als je er geen gebruik kan van maken.En de bak van de SM heeft inderdaad een heel
goede spreiding,en heeft volgens mij zeker geen 6de nodig.
Kleine correctie:
Bij 3000 rpm in 5 loopt een SM 112, bij 3500 130 kmh , bij 4000 149 en bij 5000 187 kmh
Dat is inderdaad prima als je zelden harder rijdt dan 120 ” en een beetje meer”, en zeker ook goed als je eens een keertje naar Duitsland gaat en tot de 200 doortrekt, d.w.z. tot 5350 rpm.
( Als je tenminste op 205/70-15 banden rijdt).
Met een 6 bak rij je 180 met 4000 rpm, da’s een mooie kruissnelheid voor een SM die je alleen nog op bepaalde Duitse autowegen kunt rijden.
Het alternatief is de tandwielen van een C35 bak gebruiken, maar dan liggen je versnellingen verder uit elkaar.
groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb met een sm met zo’n “c35” bak kunnen rijden en inderdaad: de versnellingen zijn dan echt lang. Zo kun je eigenlijk niet fatsoenlijk in 5 rijden met 100km/h. Verre van ideaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nou heb ik niet zo’n verstand van techniek, maar ik geloof wel een beetje logische te kunnen nadenken en heb ik nog een klein beetje wat onthouden van de lessen natuurkunde lang geleden. Als je in z’n vijf niet lekker rijdt met 100 km/uur, dan schakel je toch gewoon terug !? Want of je nou met langere versnellingen in de vier 100 km/uur rijdt, of met kortere versnellingen in z’n 5, dan is het wat betreft toerental toch zo’n beetje lood om oud ijzer ? En om een zwaar ‘verzet’ aan te kunnen, heb je vermogen nodig. De zesde versnelling met ‘zwaar verzet’ heeft dus alleen zin als je voldoende vermogen hebt. Wat ik ervan heb begrepen, is de 2,7 liter wat dat betreft niet sterk genoeg. Daarbij is wat ik ervan weet, het in de SM toegepaste Maserati-blok ontworpen om hoge toeren te draaaien, net als de meeste Italiaanse motoren.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Citroensmgz schreef:Kleine correctie:
Bij 3000 rpm in 5 loopt een SM 112, bij 3500 130 kmh , bij 4000 149 en bij 5000 187 kmhDat is inderdaad prima als je zelden harder rijdt dan 120 ” en een beetje meer”, en zeker ook goed als je eens een keertje naar Duitsland gaat en tot de 200 doortrekt, d.w.z. tot 5350 rpm.
( Als je tenminste op 205/70-15 banden rijdt).Met een 6 bak rij je 180 met 4000 rpm, da’s een mooie kruissnelheid voor een SM die je alleen nog op bepaalde Duitse autowegen kunt rijden.
Het alternatief is de tandwielen van een C35 bak gebruiken, maar dan liggen je versnellingen verder uit elkaar.groet,
Peter
Volgens mij komen met een andere kroonwiel/pignon verhouding de versnellingen vanzelf al verder uit elkaar te liggen.
Waarom zou je er dan ook nog een zes bij willen hebben?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.