Motor blijft niet lopen
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 852

Gepost: 07 november 2009 04:41 PM

Beste lieden,

De eend van ons blijft niet lopen, of te wel: de motor blijft niet stationair lopen. Alleen bij flink gas geven blijft de eend lopen. Bij het starten loopt de eend 3 tot 5 seconden en valt dan uit.

Wat heb ik al controleert:

- Bougies (zitten er 1000 km in)
- Kleppen zijn 1000 km gesteld
- Bobine (andere aangehangen)
- Elektronische ontsteking (lichtje brand netjes op tijd)
- Carburateur (schoon gemaakt, sproeiers zijn niet dichtgeslibt, werking vlotterpiefje)

Je moet vanaf het midden van de as van de vlotter tot de rand van de carburateur 18 mm meten. Moet je de bovenkant er af schroeven en op de kop houden. Welke rand bedoeld de vraagbaak dan? Ik mat daar namelijk 14 mm. De vlotter komt wel netjes tegen dat kogeltje dat de benzinetoevoer afsluit. Het rare is dat ik dat weken geleden ook open heb gehad (co schroef was stuk, is dus gerepareerd) en de eend deed het altijd goed. Plotseling, zonder aanwijzing, start ze slecht cq. niet meer.

(NB: Het relais van de startmotor bleef wel eens hangen. Met een zacht tikje op het relais is dit te verhelpen. Heeft dat (startmotor) misschien te maken met mijn probleem?)

Misschien heeft iemand een tip of een advies?

Profiel  

BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4323

Gepost: 07 november 2009 08:10 PM
  [ # 1 ]
Profiel  

Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1154

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 07 november 2009 08:58 PM
  [ # 2 ]

Heeft een 2cv een elektrische sproeier tegen “na dieselen”?
Als deze elektromagneet niet goed werkt blijf je motor niet stationair lopen,maar moet op toeren gehouden worden om niet af te slaan.

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  

dvanwilligen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43

Gepost: 08 november 2009 12:24 AM
  [ # 3 ]

De afstand van je vlotter moet 18 +/- 1 mm zijn vanaf deksel pasvlak met pakking. De pakking goed tegen het pasvlak drukken en dan meten.
Als jij in jouw geval goed hebt gemeten moet je de vlotter iets verbuigen. 14 mm betekend dat de vlotter te laat afsluit en een te hoog brandstof niveau in de vlotter kamer. Dit heeft invloed op je mengluchtsproeier, en daarmee je basis afstelling voor stationair toerental.
Controleer ook even of je vlotternaald ventiel wel afdicht, met vlotter dicht houden en kijken of je hem door kan blazen.
Is je brandstofpomp goed. Bij lage toerentallen moet hij ook voldoende opbrengst hebben. Even slang los in een fles en motor starten.
Blijf bij de basis, eerst alles goed zetten, denk aan schone contacten bij je ontsteking. Geen olie lekkage in ontsteking?

Succes

Dick.

2cv6
BX cannes 1.4

had Visa 11 RE

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 08 november 2009 12:55 AM
  [ # 4 ]

Dat idee van Kornstra is niet verkeerd, heb het al een aantal keren meegemaakt met een BX met 150 motor!

Profiel  

Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 745

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 08 november 2009 01:38 AM
  [ # 5 ]

Een eend heeft geen electrische sproeier, dus daar kan ‘t niet aan liggen.

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  

Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2777

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 08 november 2009 02:25 AM
  [ # 6 ]

Het is nogal wat kouder en vochtiger weer dan een maand geleden. Sinds kort moet ik bij het starten van Geeskje de choke helemaal uittrekken, gewoonlijk hoefde dat maar tot de helft. 

Misschien dat jouw choke niet helemaal goed staat afgesteld, dan is het mogelijk dat dit tot voor kort geen problemen opleverde en nu ineens wel…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  

dvanwilligen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43

Gepost: 08 november 2009 11:11 PM
  [ # 7 ]

Nog even een aanvulling op mijn reactie mbt de afstelling. Je voetpakking tussen inlaatspruitstuk en de carburateur controleren op aanzuigen valse lucht. Deze zou ook gescheurd kunnen zijn. Motor starten, dan met carburateur clean op de voetpakking spuiten, als hij dan harder gaat lopen dan is het mis, dan zuigt hij valse lucht aan. Dit geeft ook problemen met je afstelling. Bij hogere toerentallen heb je minder er minder last van maar wel bij stationaire afstelling.

Succes Dick.

2cv6
BX cannes 1.4

had Visa 11 RE

Profiel  

Visa Ventje
> 800 berichten

Gepost: 09 november 2009 12:59 AM
  [ # 8 ]

Dank voor de reacties.

Ik heb dat met die cleaner op de voetpakking al getest. Lijkt niet uit te maken. Ik kan natuurlijk alles demonteren en een beetje vloeibare er tussen smeren.

Choke reageert ie prima op. Ik vermoed dat de carburateur de ellende veroorzaakt, maar ik snap alleen niet dat ie dat oppeens doet. Een paar seconde loopt de eend, en valt daarna uit. Je kan dan starten tot je een ons weegt, maar tevergeefs.. Ik zou echt niet weten wat het dan is..

Benzine toevoer heb ik gecheckt = in orde

Profiel  

André
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 10 november 2009 10:43 AM
  [ # 9 ]

Een eend heeft dan wel geen electrische sproeier maar wel een stationair sproeier.
Die is waarschijnlijk verstopt.
Zit aan de voorzijde van de carburateur, onder de aansluiting van de benzine slang.

Profiel  

Visa Ventje
> 800 berichten

Gepost: 10 november 2009 02:40 PM
  [ # 10 ]

Ik kwam hem gister tegen in de vraagbaak dus ik ga direct de sproeier eens bekijken!

Profiel  

Visa Ventje
> 800 berichten

Gepost: 10 november 2009 11:49 PM
  [ # 11 ]
André schreef:

Een eend heeft dan wel geen electrische sproeier maar wel een stationair sproeier.
Die is waarschijnlijk verstopt.
Zit aan de voorzijde van de carburateur, onder de aansluiting van de benzine slang.

En je had gelijk! De 2cv loopt weer! Ik dacht altijd dat dat de luchtregelschroef was, daarom kwam ik er maar niet aan.

En er zat een hardnekkige bagger in! Ik denk dat de eend sochtends ook beter wil starten nu.

Profiel  

dyanemaniac
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 212

Gepost: 16 november 2009 11:01 PM
  [ # 12 ]

maar als ik jouw reactie nu lees denk ik dat je het zeefje hebt opengeschroefd (als er een zooi bagger in zat).
de stationair sproeier zit er vlak bij (dop of sleutel Cool maar goed als ie het doet, doet ie het, maar stationair gerelateerde problemen? altijd eerst de stationair sproeier doorblazen!

heb je al een extra benzine filter geplaatst?

Profiel  

Visa Ventje
> 800 berichten

Gepost: 17 november 2009 08:23 PM
  [ # 13 ]
dyanemaniac schreef:

maar als ik jouw reactie nu lees denk ik dat je het zeefje hebt opengeschroefd (als er een zooi bagger in zat).
de stationair sproeier zit er vlak bij (dop of sleutel Cool maar goed als ie het doet, doet ie het, maar stationair gerelateerde problemen? altijd eerst de stationair sproeier doorblazen!

heb je al een extra benzine filter geplaatst?

Ik heb en het zeefje en de sproeier gereiningd. Het zeefje was al erg schoon. De sproeier zat vol troep. De eend startte altijd als een oude krant in de ochtend. Nu gaat het al stukken beter!

Je moet de eend wel helpen starten, als je start op choke blijft ie net lopen en met-even een teentje voetgas pakt de choke hem lekker aan. Heb het winterkapje al er opgezet, getest of ie dan beter wil starten, en dat klopt. Weet niet of het zo koud ‘s ochtends is al, maar denk het wel.

De eend hoeft maar n km of 15 door dorpen te rijden.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook