5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
Versleten koppeling
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 08 november 2009 11:07 AM
  [ # 61 ]

Nee: de lekkage zit ter hoogte van de krukas.
Na al twee keer de krukaskeerring te hebben vervangen blijft er olie weglekken tussen blok en bak.
Gezien de vettigheid om en rond dat punt van het blok, en gezien het feit dat er tussen carterdelen vaak geen pakking maar kit zit kan ik niet anders concluderen dan dit…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 08 november 2009 11:36 AM
  [ # 62 ]

Ah, ok, ik werd afgeleid door de term “blokdelen”. Sja, als je het niet dicht kunt krijgen…. Al is het wel een beetje zuur om een blok te wisselen vanwege een lekkage.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 15 november 2009 10:53 AM
  [ # 63 ]

Tsja…tis niet anders..
Afgelopen zaterdag het blok ombouwklaar gemaakt, want weinig tijd:
inlaatspruitstuk met injectiehuis eraf gehaald, en inlaatspruitstuk met carburateur van ‘Pino’ afgehaald en gemonteerd,
idem verdelerontsteking.
Meteen maar even een D-riemmetje verwisseld, want het 1.1 blokje had al 125k gedraaid dus tijd voor de derde riem.
Motorblokkabelboom omgezet en het spul met Dasty en hogedrukreiniger schoongemaakt.

Nu hoeft alleen het blokje nog uit ‘Pino’ en dan kan dit blok er meteen in, dus met een uurtje of twee-drie zou ik weer klaar moeten zijn.
Ik heb nu al twee weken niet meer in ‘Pino’ gereden, en ik begin haar te missen…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 november 2009 12:21 PM
  [ # 64 ]
Pascal schreef:

Nee: de lekkage zit ter hoogte van de krukas.
Na al twee keer de krukaskeerring te hebben vervangen blijft er olie weglekken tussen blok en bak.
Gezien de vettigheid om en rond dat punt van het blok, en gezien het feit dat er tussen carterdelen vaak geen pakking maar kit zit kan ik niet anders concluderen dan dit…

Er zit volgens mijn vertroebelde herinnering ook nog een oliekanaal achter het vliegwiel, met een stop er in gedraaid. Dat gaat ook wel eens lekken.Stop er uit, nieuwe ring achter achter en vastzetten met locktite.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 15 november 2009 04:26 PM
  [ # 65 ]

Mmmm…zeg je wat:

als je het vliegwiel demonteert kijk je tegen dit plaatje aan:

Zoals je ziet zit daar een stop, maar of die zo hard lekt..?
Ik bouw eeerst dit blok uit, ga het afstomen en dan ga ik eens rustig op m’n gemakkie kijken wat er nu eigenlijk aan schort.
Tzt bouw ik dan het originele blok wel weer over, zo heel veel werk is dat nu ook weer niet.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 november 2009 04:28 PM
  [ # 66 ]

Juist, dat is em. En dat kan lekken als de ziekte, omdat ie in een hoofd-oliekanaal zit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 21 november 2009 08:04 PM
  [ # 67 ]

Tis voor elkaar: ‘Pino’ heeft nu tijdelijk een 1.1 onder de kap, maar wèl een vierbak (alhoewel mij is verteld dat het een vijfbakje zou zijn…).
Merkbaar iets meer power, vooral als je in drie doortrekt.
Het originele blok staat al in de Dasty te weken, volgende week eens rustig afspuiten en een boodschappenlijstje maken aan wat ik nodig heb aan pakkingen en keerringen.
Wat lastig is, je kunt bij dit blok de ontsteking niet echt lekker afstellen: er zijn geen merktekens want normaal regelt de ECU de ontsteking.
Nu er weer een oude verdelerontsteking op zit deed ik een poging met de stroboscoop, maar het moet gewoon op gevoel/ gehoor blijkbaar.
Ze draait er niet minder om.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 10 december 2009 11:19 PM
  [ # 68 ]

Weer lekker aan het klussen zo te zien, leuk dat je het originele blokje weer terug gaat hangen trouwens want dat doen er niet veel. Bij mij komt er nu toch een 16v in… Een in elkaar gereden exemplaar gekocht hier een paar km vandaan.

Kwam trouwens nog een bekend gezicht tegen in dit filmpje: http://www.autoweek.nl/video/1613/Klokje-rond-Citroen-CX Wink

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 13 december 2009 06:29 PM
  [ # 69 ]

Ik heb het gelezen Gijs, die uit B.
Er zitten vast nog wel wat meer bruikbare onderdelen in het wrak.

De bak van het blok wat nu in ‘Pino’ zit is ook een vierbak, maar lijkt me ‘korter’ dan de originele…
Op het originele bak zit een sticker met CA, dit is er eentje met CB.
Kan een kenner er uitsluitsel over geven; zijn de verhoudingen inderdaad anders?
Verder niets te melden: het blok draait goed en lekvrij, verbruik zit op 1 op 15-16 gemiddeld.
Intussen is het originele blok schoongemaakt en het lekken verholpen, dus hier en daar nog een pakkinkje wisselen en dan kan het in principe weer teruggebouwd worden.
1.1 blokje gaat dan weer de verkoop in…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 december 2009 07:14 PM
  [ # 70 ]

En? wat was hét lek nou?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 13 december 2009 09:54 PM
  [ # 71 ]

Jouw stoppie Yuri…
Toen ik de imbusdop erop zette om hem los te draaien om de o-ring erachter te vernieuwen hoefde ik niet eens kracht te zetten: hij kwam zonder enige inspanning al los Shocked
Maakt me allemaal geen ruk uit: ik heb alles lekker schoongemaakt en in de Dasty gezet om te weken.
Pak meteen andere zaken aan: wie heeft er nog een net vliegwiel voor een TU; eentje waar alle tandjes nog netjes zijn?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook