Leuk dit is de eerste keer dat ikhier wat schrijf .
Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen aan info over een triangel welke ik aan mijn eend wil bevestigen om zo de eend te slepen achter mijn camper ,ik zag bij ons inhet dorp een lomax rijden achter een belingo en kwam zo op het idee hij stond niet op een doly maar werd gesleep met zijn 4wielen op de straat , wie weet hier meer van ? de rijkd dienst zegt er niets over alleen moet het te slepen voertuig aan de aanhager verplichting voldoen , heb het in het leger ook wel gezien maar weet niet of het legaal is .hoop iets te vernemen .mvr gr GUUS
Re: Triangel aan een eend .
Guus schreef:Leuk dit is de eerste keer dat ikhier wat schrijf .
Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen aan info over een triangel welke ik aan mijn eend wil bevestigen om zo de eend te slepen achter mijn camper ,ik zag bij ons inhet dorp een lomax rijden achter een belingo en kwam zo op het idee hij stond niet op een doly maar werd gesleep met zijn 4wielen op de straat , wie weet hier meer van ? de rijkd dienst zegt er niets over alleen moet het te slepen voertuig aan de aanhager verplichting voldoen , heb het in het leger ook wel gezien maar weet niet of het legaal is .hoop iets te vernemen .mvr gr GUUS
Paar adddertjes onder het gras voor discussie.
Als we er vanuit mogen gaan dat de triangel degelijk aan de eend is bevestigd (hoe?) en dat je bijv. een losse verlichtingsbalk gebruikt achterop de eend die je aansluit op de trekauto.
- kenteken. als ie als aanhanger dient zou je zeggen dat ie onder de 750 kg hetzelfde kenteken moet voeren als de trekauto. Maar dan wel een witte.
- ongeremde massa. Een eend weegt geloof ik rond de 560 kg. Je moet best een zware auto hebben om dit ongeremd te mogen trekken! Mijn BX mag bijv. ongeremd max 500 kg trekken. Eem XM V6 mag wel tot 750 kg ongeremd trekken. Ik weet trouwens niet of het laadvermogen van de eend er nog bij opgeteld moet worden.
- passagiers. Wettelijk gezien mag je in een aanhanger geen mensen vervoeren.
Voor de rest vind ik het een bijzonder geinige oplossing om toch in je eentje 2 wagens van A naar B te kunnen brengen. Ik ben wel benieuwd wat het verbruik zou zijn als ik met mijn BX Turbo D12 in Frankrijk (waar je 130 mag met aanhanger) een eend triangel op de peage met 130. Toch zou een oplooprem wel prettig zijn.
Bij de eendengarage waar ik een paar jaar gewerkt heb, hadden we ook een triangel. Ze zijn gewoon te koop, bij AdvdHorst bijvoorbeeld.
Het is gewoon een stang met aan het einde een balk die je aan de sleepogen van de eend vast schroeft. Het werkt perfect.
Je moet inderdaad wel zorgen dat je een verlichtingbalk met kentekenplaat hebt om achterop de eend te schroeven.
Er hoeft niemand in te zitten, omdat de wielen gewoon de weg van de sleepauto volgen (vraag me niet hoe maar het is zo)
Bij de garage sleepten wij zo’n combinatie gewoon met een BX break of acadiane… Het wil wel maar het mag eigelijk niet
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
ik heb even gezocht en dit gevonden:
Ik heb het al eerder gezien in Nederland… volgens die link is het dus slepen, en dat mag niet over de snelweg gebeuren voor zover ik weet.
Als je echt zeker informatie wilt hebben moet je even naar de RDW mailen of het Ministerie Verkeer en Waterstaat. Alleen weet ik uit ervaring dat je even 3 weken geluld moet hebben voor je een antwoord hebt.
Ik heb wel een keer in Frankrijk een man gezien die achter zijn camper een Mini mee nam. Hij had een hele bijzondere triangel constructie waarbij er een oplooprem ingebouwd was die met een kabel een kleine remcylinder onder de motorkap bediende zodat de mini netjes mee remde met de hele constructie.
De man zei dat hij dit zelf gemaakt had. Het was een fransman, dus je weet hoe dat gaat daar met zelfbouw dingen en de wet… daar doen ze het gewoon, niemand die er naar omkijkt. Als je dit zelf goed zou bouwen dan kijkt niemand er naar om. Ik denk dat zodra ik een eend heb ik er ook eens naar ga kijken. Het is natuurlijk wel een tof systeem.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Het dilemma dat telkens weer optreedt.
Een gesleept voertuig moet aan alle eisen voldoen waar het voertuig ook aan moet voldoen als het zelfstandig rijdt, APK, verzekering enzo.
Als je een auto normaal sleept zit er iemand in om de rem en de verlichting te bedienen dus kun je het beschouwen als een geremde aanhanger. Als je hem sleept zonder iemand om de rem te bedienen (wat dus alleen kan met een triangel omdat ie dan zichzelf stuuurt) dan is het ineens een ongeremd projectiel…
Wat betreft geschiktheid rijbewijs.
Stel, je beschouwt een gesleepte auto als aanhanger.
Men neme een BX (max aanhangergewicht geremd 1100 kg) die een BX (maximum massa beladen 1500 ) sleept. Stel dat de auto leeg is of 1 passagier bevat van minder dan 93 kg) dan zou je hem wel mogen trekken met BE rijbewijs). Met B rijbewijs mag zowieso niet omdat dan de aanhangermassa met laadvermogen veel meer is dan het leeggewicht van de trekauto. Met BE rijbewijs spelen alleen nog de technische beperkingen van de trekauto.
Ook al trek je maar een eendje, die heeft ook een flinke ongeremde massa. Met slepen wordt er nooit moeilijk over gedaan, maar dat is in de praktijk altijd met iemand in de auto om te remmen. Met triangel ligt de situatie mogelijk toch wat anders.
In de praktijk zal het wel niet zo’n vaart lopen, maar ben toch wel benieuwd wat ik bromsnor ga uitleggen als ik bijv. mijn GS zou triangelen met mijn BX. GS massa leeg is al 897 kg. Toch een beste kluif ongeremd.
Zijn er eigenlijk ook eisen aan triangels? Stel, je beschouwt een GS wel als aanhangwagen: een aanhanger boven de 750 kg moet een eigen kenteken hebben. Wordt dan wle een behoorlijk schizofreen voertuig…
Ik ben bag dat ze het bij de RDW niet eens weten…
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
even verplaatst naar 2cv forum
Na wat googlen totaal niks wijzer geworden. Er is niet eens eenduidigheid over of je het getriangelde voertuig nu wel of niet als ongeremde aanhangwagen mag beschouwen.
Voor de mensen die graag alles perfect in orde hebben en als de dood zijn iets te doen wat niet mag: huur maar lekker een oprijwagen of auto-ambulance (uiteraard met de juiste trekauto en rijbijs combinatie ingeval van ambulance). Dan ben je safe.
Voor de mensen die graag tussen de mazen van de wet door kruipen en wel eens een regel aan hun laars lappen: gewoon gaan triangelen, netjes met lichtbalk achterop en combineer de regels voor losse aanhangwagens of gesleepte auto’s zoals het handigst uit komt. Triangel desnoods een geschorste CX (aub wel zonder Diravi) met je eendje op de snelweg. Je kletste je er toch altijd al makkelijk uit bij politiecontrole’s dus “who cares”.
Dit viel te lezen op het 2CV-Kitcarforum:
Omdat kennelijk nog niet iedereen die zijn kitcar sleept de onderstaande verklaring bij zijn autopapieren heeft gestoken:
Expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.
De door u omschreven constructie is ons bekend. Conform artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement is het toegestaan om door middel van een motorrijtuig een ander motorrijtuig voort te bewegen. Niet omschreven is op welke manier dit dient te geschieden. Met andere woorden: er is geen bepaling opgenomen waarin is omschreven dat de door u voorgestelde constructie niet zou mogen worden toegepast.
Door het aanbrengen van een triangel tussen uw camper en uw kitcar, krijgt het getrokken voertuig echter niet de status van een aanhangwagen. Voor de toepassing van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Voertuigenreglement en de Wetaansprakelijkheid motorvoertuigen blijft het in alle gevallen een motorrijtuig. Met andere woorden: de kitcar moet aan alle technische voorschriften voldoen, moet APK zijn goedgekeurd, moet zijn voorzien van een eigen kenteken en moet zijn verzekerd.Het voeren van een voor de camper afgegeven kenteken op de kitcar is derhalve niet toegestaan. OP de gehele combinatie blijft ten alle tijden artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 van toepassing. Dit houdt in dat er geen gevaar op de weg mag worden veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. De sleepconstructie dient dan ook zo te zijn uitgevoerd dat deze niet kan lostrillen en dat zijdelings uitwijken van de kitcar zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het verdient eveneens aanbeveling om achter de kitcar een zogenaamde lichtbalk aan te brengen waarmee duidelijk kan worden aangegeven dat met de combibatie van richting wordt veranderd of dat de combinatie tot stilstand wordt gebracht.
Met betrekking tot bovenstaande is er één uitzondering. Voor de toepassing van de gedragsregels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt de gesleepte kitcar gezien als een aanhangwagen. Dit heeft bijvoorbeeld consequenties wanneer u te maken zou krijgen met een weg die gesloten is verklaard voor motorvoertuigen met aanhangwagens. Voor zover er geen lagere maximum snelheid geldt, dient u er tevens rekening mee te houden dat u met de combinatie niet sneller mag rijden dan 80 km/u. Hoewel dit laatste naar ik verwacht niet van toepassing zal zijn: de afstand tussen de camper en de kitcar mag niet meer bedragen dan 5 meter.
Vertrouwende u vraag hiermee naar behoren te hebben beantwoord, het expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.
Om te kopiëren, uit te printen en altijd bij je hebben icon_wink.gif !
Triangel aan een eend .
Het is de bedoeling om deze eend met een gewicht van 560kg dus in het segment van een ongeremde aanhanger 750kg ,en met de eisen van een aanhanger dus een lichtbalk met lengte driehoeken enz ,en de triangel moet een dus daninge constructie hebben zodat je neit de eend uit elkaar trekt , wat Eric schreef is erg aannemelijk , als er nog mee info over te vinden is graag .campers hebben altijd gewicht problemen op de achteras ,dus dit zou een prima oplossing zijn want dan heb je geen gewicht op de trekkogel . en is dat ook internationaal haalbaar ?
alvast hartelijk dank .GUUS
Heeft de PIVM in haar antwoord er rekening mee gehouden dat de voorwielen van de Eend tijdens het slepen met triangel als een soort zwenkwielen werken en niet gestuurd worden door de bewegingen van de trekstang ? Ik heb namelijk begrepen dat dat de enige reden is waarom het slepem met een triangel niet mag ...
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Heeft de PIVM in haar antwoord er rekening mee gehouden dat de voorwielen van de Eend tijdens het slepen met triangel als een soort zwenkwielen werken en niet gestuurd worden door de bewegingen van de trekstang ? Ik heb namelijk begrepen dat dat de enige reden is waarom het slepem met een triangel niet mag ...
DE voorwielen worden juist de richting in gedongen waar de trekstang naar toe wijst. Mits ie niet in het stuurslot valt natuurlijk… (heeft een eend eigenlijk een stuurslot?)
Kortom: een eend met triangel gedraagt zich als een 1 assige aanhangwagen met de as achter. De vooras zit er min of meer voor spek en bonen bij qua sturen betreft. Die gaat als een slaaf de trekstang achteraan. Het is echt een briljant principe. Het werkt alleen niet bij een Diravi.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:(heeft een eend eigenlijk een stuurslot?)
Mijn 2CV Special uit ‘81 heeft er geen. Maar er staat mij iets van bij dat de nieuwere/luxere types wel een stuurslot hebben.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja de nieuwere eenden hebben stuurslot. Ook moet je eend goed zijn uitgelijnd anders gaat ie ‘zoeken’...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Binnenkort ga ik eens aan de slag om een triangel te maken die aan een, XM, BX en Xantia gezet kan worden. Het idee is dat het ding een oploop rem krijgt die de handremkabels op de te trekken auto’s aanspreekt. Zo remt de auto achter je eigen netjes mee.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Succes met een HD geveerde auto achter je die niet loopt…...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>