




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
baroen schreef:Naast bovengenoemde, ook een bekend probleem; als het probleem na de gasinstallatie-installatie is opgetreden, wellicht wordt er elders valse lucht aangezogen. Er wordt immers geboord in het mengseltraject. Misschien ergen een kleine lekkage daardoor?
Interessant, maar waarom zou je hierdoor precies schokkend gedrag verwachten? En waarom gebeurt het dan niet bij op LPG rijden?
UPDATE Na lange tijd vrijwel afwezig te zijn geweest (maar nooit helemaal) doet het oorspronkelijke probleem, tevens aanleiding voor dit topic, zich weer in alle hevigheid voor.
Onlangs gaf de brandstofpomp de geest. Dat had ik niet direct in de gaten, dus eerst maar eens een paar keer flink doorstarten. Uiteindelijk sloeg de auto wel aan, maar na zo’n 100 meter rijden was het feest weer voorbij. Na weer een poosje flink doorstarten ging het een tijdje goed, totdat ik zondagmorgen stil kwam te staan en de auto ook na flink doorstarten niet meer aansloeg. Na een paar flinke tikken tegen de brandstofpomp kon ik -met tussenpozen- thuis komen. Einde brandstofpomp dus. Komt waarschijnlijk van het stilstaan (auto staat regelmatig maandenlang stil in stalling). De volgende dag een andere brandstofpomp opgehaald en het probleem was opgelost, dacht ik…
Nee dus.
De auto schokt nu erger dan ooit en nu bij vrijwel alle snelheden/toerentallen. Omdat ik bij het doorstarten met de kapotte pomp een backfire heb gehad, waardoor de harmonicaslang losscheurde (inmiddels vervangen), vermoed ik nu dat ook de luchtmassameter ontregeld is. Stationair blijft de auto echter wel gewoon netjes lopen, zonder weg te vallen. Iemand enig idee waar ik de oplossing voor dit ergerlijke probleem moet zoeken?





Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Heb het hele draadje aandachtig doorgelezen en alle mogelijke verdachten worden genoemd behalve één. Ik weet trouwens niet of deze wel op een GTi motor aanwezig is, in ieder geval wel op de mij bekendere Xantia injectie motoren. Heb daarmee hetzelfde euvel gehad en dat werd volledig weggenomen door het vervangen van de MAP-sensor. Vraag is dus: heeft de CX GTi ook een MAP-sensor? Zo ja, vervangen die hap.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hendrik69 schreef:Heb het hele draadje aandachtig doorgelezen en alle mogelijke verdachten worden genoemd behalve één. Ik weet trouwens niet of deze wel op een GTi motor aanwezig is, in ieder geval wel op de mij bekendere Xantia injectie motoren. Heb daarmee hetzelfde euvel gehad en dat werd volledig weggenomen door het vervangen van de MAP-sensor. Vraag is dus: heeft de CX GTi ook een MAP-sensor? Zo ja, vervangen die hap.
Helaas, een Cx gti heeft géén mapsensor.
Maar alles wat je nu beschrijft én daarbij een flinke back-fire doen mij toch wijzen naar de luchtmassameter. Ik zou die zeker eens gaan omwisselen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hebben we het over een CX Gti 2500 of een 2400? Uit de TS z’n eerste post maak ik op dat het een 2500 is met BDP sensor(s) op het vliegwiel. Zo te zien heeft hij de MAP sensor (of Vacuumsensor, zoals door de TS omschreven) ook al wel gehad.
Een 2500 heeft namelijk wel een map sensor, of tenminste, hij heeft een onderdruksensor, maar die wordt heel anders ingezet dan op een Xantia. De MAP sensor wordt namelijk uitsluitend gebruikt voor de ontsteking, en niet voor de brandstofvoorziening, daar wordt de MAP sensor functie door de luchtmassameter gedaan. Als de map sensor geen goed signaal geeft of krijgt, dan kan die schokkerig tijden tot gevolg hebben. Hij zil rechts achter de ‘koeltoren’, linksachter het expansievat. Als vacuumslangetjes niet goed zijn kan hij natuurlijk ook niet meer werken.
Schokkerig rijden na lang stilstaan kan ook nog gewoon betekenen dat er gom in je injectoren zit. Als je de brandstofrails demonteert zal je dat gauw genoeg zien denk ik.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Misschien heel simpel of al gedaan, maar injectorclearen door de benzine kan ook geen kwaad
Ik heb het idee dat mijn CX dan toch weer een tijdje met wat minder schokken rijdt.
Aan de andere kant wat is erg schokken? Het zit wel een beetje in het karakter van de motor denk ik…
Vooral rond de 2200 rpm lijkt een redelijk rampen gebied te zijn, of zijn jullie ervaringen anders?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Het zullen toch niet gewoon slechte motorsteunen zijn?
Het probleem was sinds de beginpost van dit topic redelijk opgelost. Zoals gezegd niet compleet verdwenen, maar in ieder geval niet meer storend aanwezig. Het probleem zit over het algemeen inderdaad in het toerengebied rond 2100 rpm. Dat is een erg vervelend gebied want het houdt in dat je bij 50-60 km/u in de bebouwde kom altijd zit te schokken, tenzij je overschakelt naar de 4e versnelling.
Het voortdurend schokken in ieder toerengebied -zoals hierboven beschreven- doet zich voor sinds die backfire. Bovenste motorsteun is al eens vervangen, de onderste kan dit probleem naar mijn idee niet veroorzaken.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gat in het luchtaanvoersysteem, of luchtmassameter beschadigd door de backfire zijn mogelijkheden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Is nog niet genoemd in dit draadje maar idd, een motorsteun kan ook een belangrijke rol spelen.
En ja, ook mijn ervaring is dat sukkelen en file rijden een ramp is met de GTi. Als iemand iemand 60 rijdt op een 80 km/h weg, of 30 waar je 50 mag, daar wordt ze zeer nukkig van. Gáán wil ze, rijden… Kan je het gaspedaal intrappen, dan voelt ze zich in haar element…
Trouwens, met 50-60 km/h zit ik allang in 4.
Zal zodra ik weer in NL ben een andere luchtmassameter halen + de hele slangenwinkel. Dit probleem moét toch op de een of andere manier op te lossen zijn…
Met mijn CX gti t2 heb ik in de 9 jaar dat ik hem heb ook al van alles meegemaakt (zie de posts in het verleden), waaronder ook af en toe schokken bij bepaalde toerentallen. Ik heb lang gedacht dat ik het maar moest accepteren, maar (even afkloppen) ik heb al enige maanden geen enkele schok gevoeld. En met z’n grote koppel bij lage toerentallen is het dan een enorm soepele motor waarbij je heel snel kan opschakelen. Het kan dus zeker wel!! Maar het luistert heel nauw. Ik heb in het verleden (voor 100% zekerheid) een nieuwe luchtmassameter gemonteerd. Verder luistert de elektrodenafstand van de bougies nauw en kwam ik er bij heel schokkerig rijgedrag bij stationair filerijden achter dat de klepspeling ook zeer belangrijk is (hier heb ik bij dit topic nog niets over gelezen) Verder heb ik in de loop der tijd ook alles gedaan: injectoren laten reinigen, nieuwe bobines, alle aansluitingen schoongemaakt (massa!), vacuumlekken uitgesloten, etc. Op zich natuurlijk nooit echt verkeerd maar het heeft zeker niet allemaal geholpen…
Na een hele tijd weer eens een bericht in dit topic, nu echter positief!
Vanaf het moment dat ik mijn CX kocht had ik last van het beruchte schokken.
Dit was mijn openingspost:
Zoals ik al vaker heb vermeld heeft mijn GTi last van schokken, met name in het toerengebied tussen 2000 en 2500 rpm. De hevigheid van het schokken verschilt per keer en soms duurt het ook wat langer voordat het echt storend wordt. Ik denk dus niet dat het probleem in het injectiesysteem gezocht moet worden, omdat het zich dan altijd in dezelfde mate zou moeten voordoen. Inmiddels zijn vervangen:
BDP-sensor
Brandstoffilter
Luchtfilter
Bougies
Luchtmassameter
Gaskleppositiesensor
Vacuumsensor
Extra-luchtschuif
Ondanks al dit gesleutel blijft het probleem zich vrijwel onverminderd voordoen. Alleen het vervangen van de luchtmassameter heeft iets geholpen.
Het enige dat ik nu nog kan bedenken is de bobines vervangen, maar ik weet niet wat de symptomen van een (deels) defecte bobine zijn.
Wie kan me hier verder mee helpen, zodat dit probleem eindelijk wordt opgelost?
De bobines zijn sindsdien tweemaal vervangen, talloze stekkers zijn vernieuwd, luchtmassameters zijn vervangen, maar niets heeft ooit echt geholpen. Tot deze week.
Ik merkte dat de auto sinds ik ´m een week geleden uit de stalling haalde extreem schokte. Het was niet meer het voortdurend aanwezige lichte schokken in het bekende toerengebied, maar nu meer een gevoel alsof de stroom af en toe kort uitviel en daarna weer terugkwam. Heel korte heftige schokken, die het rijden nu tot een wel heel grote ergernis maakten .
Goed, ding nog één keer in de garage dus voor een allerlaatste poging. Ik had voor mezelf al besloten dat madam de deur uit zou gaan als dit niet tot verbetering zou leiden . Begonnen met alle relevante stekerverbindingen nalopen en schoonmaken (geen resultaat). Vervolgens de - alweer enigszins gare- stekers van de bobines vervangen (geen resultaat), daarna de bobines zelf vervangen (geen resultaat). De ergernis nam ondertussen alweer behoorlijk toe. Even bakje koffie om na te denken
en af te koelen
en toen besloten om dan maar de gaskleppositiemeter te vervangen. Gelukkig nog net de allerlaatste gescoord bij Franse Auto en deze zonder al teveel verwachting gemonteerd.
Het resultaat was een lichte verbetering.
Aangespoord door dit kleine succesje dan maar besloten ook de luchtmassameter uitelkaar te halen. Dit onderdeel had ik in de loop der tijd al diverse keren vervangen en ik had nog een oude op reserve. Het zou dus niet direct een ramp zijn wanneer de huidige LMM de operatie niet zou overleven. Ding opengemaakt en lichte slijtage geconstateerd. Inwendige contacten losgemaakt, sleepcontact licht bijgebogen en vervolgens teruggemonteerd op de gereinigde koolbanen.
Bij het terugplaatsen van de LMM constateerde ik een gat in de rubber seal van het stalen luchtfilter, precies op een hoek. Dit netjes dichtgekit en het filter teruggeplaatst. Vervolgens het filterhuisdeksel met de LMM teruggeplaatst en goed vastgezet.
Resultaat van dit alles: voor het eerst sinds ik deze auto heb rijd ik schokvrij! Zelfs in het “moeilijke” toerengebied is geen schokje meer waarneembaar! Ik ben er weer helemaal blij mee .
Wat nu precies de oplossing voor dit probleem is geweest is moeilijk te zeggen. Ik neig zelf naar het gat in de seal van het luchtfilter, omdat dit het enige onderdeel is dat ik nooit heb vervangen (het is een uitspoelbaar filter en het gat was van buitenaf niet zichtbaar). Het kan echter ook net zo goed wel de LMM zijn geweest. Wie zal het zeggen…






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Met seal bedoel je de rubber rand die er omheen zit?
Als daar een gat in zit dat maakt niet uit, dat namelijk nog voor de meting van de lucht.
Het enige risico dat je daarmee loopt is dat je vuil in de motor krijgt omdat er lucht langs het filter kant, dus wel heel belangrijk dat het opgelost is
In elk geval goed nieuws dat de auto nu fijn loopt!