Ziet er zeer goed uit!
Als je op zoek bent naar een aanvulling wat betreft bass, kan ik je zeker deze: aanraden! Ik heb hem zelf liggen en ben er uiterst tevreden van!
De verkoper van een gerenommeerde audiozaak raadde me deze fel aan boven de eerder aangehaalde TS-WX11A. Ik heb er nog steeds geen spijt van! Uiteraard moet je dan je kabels wel iets verder trekken maar voor het overige heb je er geen omkijken naar en alle bagage mag erop gestapeld worden! En hij kan er altijd in een handomdraai uit!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7830.jpg)
Totaal aantal Berichten: 591
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Ja, die ( ) heb ik ook gemonteerd een tijdje terug. geniet er elke dag van, en neemt eigenlijk geen ruimte in tegen de achterkant van de achterleuning.
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Och, qua bass ontbreekt het me niet zo, die versterkerjes gaan hard zat icm die Pioneer-speakers die ik heb.
Hier even een nieuw lijstje, ik kan m’n eerste post niet bijwerken want die heeft meer dan 6000 tekens.
Gebruikte hardware:
PC: Intel Atom CarPC bestaande uit: (€ 360)
Behuizing: Mini-box VoomPC 2
Voeding: Mini-box M2-ATX
Moederbord: Intel D945GCLF2 met geïntegreerde dualcore Atom N330 processor (2 netbooks )
Geheugen: 1 x 2 GB DDR2-400
Hardeschijf: 80 GB SATA 2.5 inch laptopschijf
Beeldscherm: HAMI 8 inch 4:3 VGA touchscreen (800 x 600) met Video-in en analoge TV-tuner (€ 155)
Radio: Xtronic / Datalex HQCT-e (€ 200)
Versterker:v2 x Excalibur 2x25W RMS (160W piek) (totaal € 50)
GPS: GNS 5843 bluetooth/serieel met TMC (€ 122)
Extra Line-in: Griffin i-Mic (€ 15)
Radiobediening op stuur -> PC interface: Zelfbouw (€ 12)
Divers klein materiaal (€ 40)
Dit weekend ben ik weer even bezig geweest, in de voedingsstekker van de carpc waren nog plaatsen over. Ik heb de benodigde pennetjes en hulsjes gevonden, en die erin gemaakt. Zo kan ik netjes een gestabiliseerde 5 en 12 Volt in de auto verwerken.
M’n radio is er mee gestopt, omdat de voedingsstekker uit elkaar gevallen is. Deze moet ik van nieuwe pennetjes en draadjes voorzien. ‘t Is zo’n molex-stekker, wat ook op carkits te vinden is, of op je moederbord.
Ik heb ook een begin gemaakt met de USB-poorten, zal hier binnenkort foto’s van plaatsen. En ik ben overgestapt naar Windows 7. Opstarten is ongeveer even snel als XP, en het grote voordeel is de hybride slaapstand; bij het uitzetten wordt het geheugen op schijf opgeslagen, en gaat de PC in standby. Als de voeding na 2 uur besluit de standbyvoeding ook af te kappen - dit hoort zo, tegen het leeglopen van de accu - gaan er geen gegevens verloren en wordt het geheugen bij de volgende start weer van de schijf af geladen. Echter, als je binnen 2 uur de auto weer start, is de computer niet uitgeweest en binnen 5 seconden draait het hele spul dan weer! Windows 7 heeft natuurlijk ook weer nadelen zo krijg ik het geluid niet verdeeld over 4 luidsprekers, behalve in spatial stereo, of surround. En m’n navigatieprogramma werkt niet…
Ook heb ik een nieuwe voeding geplaatst, omdat ik bij de vorige een klein ongelukje had gehad, zoals eerder te lezen. Helaas heeft dat niet geholpen. De computer reset met het starten van de auto, en na afschakelen contact als de motor al uit is. Gezien de resetknop niet aangesloten is, valt de voeding van de computer kortstondig uit. Dit probleem bestond ook in de andere XM, dus of de spanning vanaf de autoradiobekabeling is te zwak, of er zit een stoorzender op de voeding, of van beide XM’s was het contactslot niet helemaal tof.
Dus dat geeft me weer 3 opties: zoeken wat de dip veroorzaakt, nieuwe kabels vanaf de accu trekken (beuh ) of kijken of de voeding te herprogrammeren valt. De 2e optie, daar ben ik niet zo’n fan van. Lijkt me nergens voor nodig, aangezien het hele spul niet veel meer stroom dan een autoradio trekt. Ineens moet ik aan Citrophile denken, met z’n vergulde accupolen.
Dat zou weleens kunnen helpen.
Voor de mensen die zich afvragen hoe veel werk het nou is: Het samenstellen en inbouwen is met een weekend wel te doen, zo lang duurde het ook om het spul van de ene XM naar de andere te verhuizen, maar er gaat zoveel tijd zitten in foutjes en dingen die weer afbreken en software werkt tegen en en ... Ik zou zeggen, koop een complete dubbeldin carpc, bij een XM type 1 betekent dat stangetje tussen de 2 vakken doorzagen en het apparaat erin schuiven, in een halfuur klaar dus. Bij een type 2 is het wat meer werk, omdat het framepje uit een type 1 gehaald moet worden, dus de hele middentunnel moet er dan uit. Maar dan ben je wel klaar, op wat persoonlijke wensen na. En ja, je betaalt zo’n 1300 euro voor zo’n apparaat, maar dat is niet eens een heel gek bedrag als ik zo mijn eigen lijstje bekijk.
Tot slot, software blijft een probleem: Er is gewoon géén goede navigatiesoftware te vinden voor de PC, laat staan een compleet pakket met goede navigatie. De enige potentiëel goede navigatie is iGO, wat ook gebruikt wordt in Clarion-navigatiesystemen, dit overtreft als enige TomTom, echter het is niet te koop. Sterker nog, de fabrikant van iGo onkent het bestaan van de PC-versie, dus er is iemand die het van de PDA heeft overgezet. Betekent dus dat het niet goed te integreren valt in een ‘frontend’ zoals Centrafuse of Riderunner.
Groetjes Erik!
Lampie schreef:
Tot slot, software blijft een probleem: Er is gewoon géén goede navigatiesoftware te vinden voor de PC, laat staan een compleet pakket met goede navigatie.
Welles!
Garmin mobile pc, een schil die je bovenop de garmin kaarten kan installeren.
Nadeel: toetsenbord nodig, (of on screen toetsenbord)
Het is wel een windows applicatie, hoe je dat met je centrafuse kan combineren…...
Oh ja, de nieuwe Garmin, helemaal vergeten… zal ‘m nog eens uitproberen. Toevallig is er ook een SDK (software development kit) voor Garmin, daarmee zou je het één en ander moeten kunnen integreren.
Groetjes Erik!
Ik kan geen TMC-functionaliteit vinden in Garmin.
Vandaag een stap in de goede richting met de PC, na veel speuren op internet vond ik iemand met dezelfde setup en probleem als ik (resetten bij uitzetten contact), hij had als oplossing een diode in de schakeldraad gesoldeerd, omdat vermoedelijk de schakeldraad kortstonding contact maakt met aarde terwijl de sleutel omgedraaid wordt. Nou weet ik niet of dit ook het geval is in een XM, maar het werkt wel! Kan ik eindelijk eens wat met de PC doen zonder de motor te laten draaien!
Nu nog door het starten heen komen… Dat lukt als het beeldscherm uit is, of als de versterkers uit zijn. Die versterkers zijn niet met de hand te schakelen, gaan automatisch met de PC mee.
Ik vermoed dat de spanning te ver in elkaar zakt vanwege teveel verbruikers… Alles is gevoed vanuit de ISO-stekker van de radio. Ff denken wat ik wil. Het geluid hoeft niet door te spelen als ik aan het starten ben (hoewel dat wel mooi is), ik denk dat ik daar een relaitje tussen ga plaatsen. Anders toch maar een extra kabel trekken, nog zat zekeringplaatsen over onder de motorkap. Maar eerst die accupoolklemmen!
Groetjes Erik!
Of wellicht een tweede accu plaatsen?
Dan zou je ook direct van je startprobleem af kunnen zijn.
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Een tweede accu lijkt me overbodige luxe? De voeding is erop gemaakt om door het starten heen te komen, kan kortstondig 7 volt overleven. En verder heb ik geen problemen meer in de voeding.
Misschien toch maar kabeltje trekken. Ik heb voor die versterkers 2x50 watt zitten rekenen maar ze hebben elk een piekvermogen van 160 watt, hehe…
Vandaag even ervoor gezorgd dat het touchscreen als een touchscreen wordt herkend en niet als een muis, krijg je een betere onscreen toetsenbord van en i-phone stijl bediening in Windows 7…
Ik krijg weer helemaal zin in het project, ik ga het qua navigatie toch op iGo proberen te houden, aangezien voor PC’s in Europa dit programma met kop en schouders boven de rest uit steekt. ‘t Is toch jammer dat die gasten van iGo het te druk hebben met hun systeem geschikt te maken voor die *** i-phone in plaats van de PC. Het zal wel met doelgroep te maken hebben.
Groetjes Erik!
wij gebruikten op t werk Sygic. Super navigatie. Is verkrijgbaar voor elk platform, en heeft een superduper SDK. ondersteund ook TMC. Ben destijds bezig geweest om een TMC protocol converter te schrijven.
Ouwe mopperkont
Sygic Drive, ja die heeft wel alles wat ik wil; TMC, nederlands gesproken tekst, kaarten voor Oost-Europa, en zo te zien is de SDK goed genoeg om vanuit een andere applicaties routes te plannen en dergelijke. Ik zal ‘m eens proberen, en als het met iGo niet lukt is dat zeker een goed alternatief. Lijkt sterk op TomTom, eigenlijk.
Vandaag heb ik me beziggehouden met de USB-poorten, en een fotoverslag gemaakt.
Je kunt de foto’s aanklikken voor een vergroting, maar tegenwoordig komt het forum elke keer met een popup waar de link in staat. Hier is een link naar het hele album.
Men beginne met een blindplaatje:
De eerste was een probeersel, heb ik met een dremel uitgefreesd, zonder aftekenen dus telkens wezen passen:
De tweede heb ik op m’n werk grotendeels met een tafelfrees uitgefreesd, en de rest met een sleutelvijl weggehaald:
De USB-chassisdeeltjes - helaas niet ontworpen om door een gat te voeren, maar voor een 2-delige behuizing, dus wat aanpassing is nodig. Hier alvast één opengemaakt en bewerkt:
De pootjes moesten eraf:
En zo past het er dan in:
Het leek me het makkelijkst om er kabels aan te maken. Hier een kabel kapotgeknipt:
Het uiteinde strippen, ideaal zo’n tang:
Even meten welk draadje waar moet. USB-kabels hebben meestal een vaste kleurcodering, maar hier een fout maken betekent afschrijven USB-poort, in het ergste geval dus een moederbord. Ik had een USB-hubje alvast opengewerkt, dat is meteen makkelijk meten:
Draadjes vertint, krimpkousje eromheen en aan het chassisdeel vastgesoldeerd:
Krimpkousjes erop gekrompen:
Hier de tweede kabel ook gedaan, en het deel in het blindplaatje gestoken:
Beetje lijm ertussen gedaan, en zo gaat het er dan uit zien:
Groetjes Erik!
*zucht* max 6000 tekens per post…
Okee, de proef op de som! Hubje ertussen, die mag wel stukgaan, m’n laptop niet:
En ja, hij werkt!
De andere poort doet het ook:
Nu ga ik de hub bewerken, hij krijgt een externe 5V vanuit de PC zodat er meerdere ‘zware’ stroomverbruikers op aangesloten kunnen worden. Zonder voeding is het totaal max. 500 mA, met voeding 500 mA per poort. En een mobiel of WiFi-stick trekt al gauw 500 mA. Dan vraag je je natuurlijk af, waarom kóóp je dan geen USB-hub met externe voeding? Nou, die lag ernaast in de winkel, praktisch dezelfde, en was een tientje duurder, inclusief adapter die ik niet gebruik. Deze was maar € 5,95. Dan pruts ik wel wat, koop ik er meteen 2 ook:
In het witte kader met de 2 gaten zit bij het andere model dus het voedingsdeel:
De ontbrekende uitsparing is ook duidelijk zichtbaar:
Ik doe er een draadje aan, beetje grof stoffelijk maar had niets anders liggen, hier door het 1e gat gestoken:
En gesoldeerd:
De + ook gedaan:
Gat in de behuizing gemaakt:
Draad ertussen:
Het eindresultaat:
Groetjes Erik!
*zucht* max 6000 tekens. Mag het oude forum terug?
Okee, dan moet het hele spul ingebouwd worden. Ik stop het hubje maar onder de plaat met de vele knopjes en startblokkering. Dan moet ik de voedingskabel en USB-kabel naar de computer trekken, en de kabels van de USB-dashboardpoorten naar de hub. Hieronder een foto van de PC onder de voorstoel:
En zo passen de poorten erin, klein detail is dat ie ondersteboven zit, nou en:
En van de binnenkant:
PC er tussen uit gehaald, ja het is echt een PC:
Hier het kroonsteentje waar ik m’n 5 Volt vandaan haal, en de iMic te zien die als line-in functioneert:
De hub krijgt al stroom, en m’n kabels zijn veel te lang:
Windows 7 in de auto :
En ja, hij werkt!
‘s Avonds maar de volgende 2 poorten in elkaar gezet, deze gaat naast de veringschakelaar. Nu de kabels ook wat korter gemaakt:
Het hele spul erin wriemelen, krap hoor!
En het zit erin. Dat kastje wat aan de linkerkant uit de console bungelt is m’n radio:
Weer dicht, en werkend:
De PC weer verstopt onder de voorstoel, met nog een ander hubje:
Hier nog een bewijs dat de WiFi-stick werkt:
Als er nu iemand meegaat en wil zijn muziek mee moet ie maar ff z’n USB-stick in de console stoppen. CD’s passen niet!
Groetjes Erik!
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3163.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Het ziet er puik uit
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Nu nog even een Lexiakastje aansluiten, software installeren op je Car-pc en je kan al rijdend ook nog je hele systeem in de gaten houden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3163.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Dat zou helemaal geweldig zijn
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!