Hallo
Ik heb nu onder mijn saxo de banden maat 165/65/14 liggen
maar kan nu aan winterbanden komen met de maat 165/70/13 maakt dat wat uit met het rijgedrag
of wat anders
Wie weet hier een antwoord op alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 15697
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Op deze website kun je berekenen wat het verschil in diameter is en dus de afwijking op je kilometerteller. Als het verschil erg groot is, zal het rijgedrag ook zeker beinvloed worden. Ik neem aan dat je weet dat je dan ook 13 inch velgen nodig hebt
Dat gaat zeker een invloed geven.
Je gaat 1” kleinere banden plaatsen dus acceleratie zal anders zijn.
voorts ga je van 65 naar 70 in bandbreedte Wat inhoud dat je meer wrijving gaat hebben => meer verbruik. Wel zou je beter aan de baan “kleven”
vergeet ook niet zoals graddus al opmerkte dat je ook nog stalen velgen nodig hebt.
Voorts gaat je ophanging anders reageren.
Ik heb zelf geen ervaring met winterbanden daar ik met een “all season” band rij. Vorig jaar met -14 nergens geslipt of andere nare dingen voorgehad ondanks ik zelf op bepaalde plaatsen met men schoenen 1 pas zette om me zon 8 meter te verplaatsen.
1 maal had ik geen traktie in 1ste dus 2de gebruikt was voor een mislukte heuvel…
aflezen banden: http://www.banden-online.be/bandenmaat.aspx
K_saxo schreef:Dat gaat zeker een invloed geven.
Je gaat 1” kleinere banden plaatsen dus acceleratie zal anders zijn.
voorts ga je van 65 naar 70 in bandbreedte Wat inhoud dat je meer wrijving gaat hebben => meer verbruik. Wel zou je beter aan de baan “kleven”
vergeet ook niet zoals graddus al opmerkte dat je ook nog stalen velgen nodig hebt.
Voorts gaat je ophanging anders reageren.
Ik heb zelf geen ervaring met winterbanden daar ik met een “all season” band rij. Vorig jaar met -14 nergens geslipt of andere nare dingen voorgehad ondanks ik zelf op bepaalde plaatsen met men schoenen 1 pas zette om me zon 8 meter te verplaatsen.
1 maal had ik geen traktie in 1ste dus 2de gebruikt was voor een mislukte heuvel…aflezen banden: http://www.banden-online.be/bandenmaat.aspx
Dan plaats je zelf een link waarin wordt uitgelegd hoe je een band af moet lezen, en dan ga je zelf gigantisch de fout in door ‘65’ & ‘70’ als bandbreedte te noemen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
ik had het een en ander getypt maar dat was niet correct vandaar dat ik het gewist hebt. ik zeg er weing over verder en sluit me aan bij graddus.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 15697
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik vind jullie informatie erg verwarrend heren, even de resultaten uit het omrekenprogramma dat ik gisteren heb gepost voor de genoemde banden:
165 65 14 > hoogte 57.01 > omtrek 179.1
165 70 13 > hoogte 56.12 > omtrek 176.31
Verschil in procenten -1,56% wat in de praktijk betekent dat 120 kmh op je teller 118,13 kmh in het echie is. Te verwaarlozen dus. Nogmaals, dit zegt niets over de rijkwaliteiten, persoonlijk verwacht ik uit een iets hogere band (de 13 inch dus) iets meer comfort en een iets minder strakke wegligging. Of je dit ook ECHT gaat merken onder een Saxo betwijfel ik, het is geen racebolide die op de randjes van het mogelijke functioneert he.
Wat hier boven staat over de bandenmaten: Het eerste driecijferige getal is de breedte van de band (in centimeters), het tweede getal is het verhoudingspercentage hoogte/breedte (65 = 65% van 165 = de hoogte van de wang van de band (dit tel je dus op bij de straal van het wiel maal 2 om de diameter van het geheel te krijgen)) en het derde getal is de diameter van de velg in inches. Succes met de overwegingen.