relais vervangen ivm claxonprobleem
isaac
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-11-2006

Gepost: 06 november 2009 09:54 AM

Mijn “nieuwe” BX19GTI uit 1990 is (oa) afgekeurd omdat de claxon het niet doet. De achterruit wordt voor zover ik het kan bekijken ook niet warm (het lampje in de achterruit-verwarmings-knop gaat niet aan, maar zie niet goed wat de “aan” of “uit” stand is en ik heb nog geen lange rit gemaakt).

De zekering was ok. Op dit forum begreep ik dat er een relais kapot kan zijn en dat ik die achter het rijtje zekeringen kan vinden. Ik vroeg me af dit klopt en welk relais ik dan moet hebben. Er zitten er 6
[groen][groen][blauw][zwart][groen][groen]
en je zou verwachten dat ik het relais direct achter de betreffende zekering (F8) zou moeten hebben. In dit geval de zwarte (zie hieronder).

Als dit allemaal klopt: kan ik dat relais er dan zomaar uittrekken? Ik las ergens op dit forum dat vervanging van een relais een heel eenvoudige handeling zou zijn.

isaac

BX19GTi,1990, automaat
BX14E, 1985, 250.000Km (rip)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 november 2009 11:05 AM
  [ # 1 ]

Welk relais het precies is durf ik niet te zeggen. De blauwe is van je wissers iig (Cartier 2406 of 2409). Daar moet in zo’n lekkere GTi eigenlijk een VW 99. relais op voor de verstelbare interval (goh, nog niet iedereen heeft dat!) Als zekering F8 er mee kapt weet je dat meteen. Daar zit je radio ook op Wink Het wisselen van een relais is inderdaad domweg eruit trekken en de vervanger er weer op prikken; ze passen niet eens verkeerd.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 06 november 2009 11:21 AM
  [ # 2 ]

Ik zou ook even de spanning meten bij de claxon zelf. Ze willen ook nog wel eens gewoon kapot gaan.
Wat relais betreft, stuk voor stuk wisselen en tussendoor testen. Maar zover ik weet gaat de claxon niet via een relais.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 06 november 2009 11:26 AM
  [ # 3 ]

De claxon gaat niet via een relais. De spanning meten bij de claxon is een goede tip, mocht daar niks binnenkomen dan zou ik het in de schakelaar gaan zoeken.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 06 november 2009 12:20 PM
  [ # 4 ]

Klinkt als een enkeltje contacten schoonmaken inderdaad.

Profiel  
 
isaac
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-11-2006

Gepost: 06 november 2009 02:37 PM
  [ # 5 ]

thx, voor de snelle reactie. ik heb nog een paar vraagjes (ben niet echt een techneut en heb geen vraagbaak van dit model):

Met “schakelaar” wordt de hendel op het stuurhuis bedoeld waarmee ook het licht wordt bediend neem ik aan (moet je indrukken om te claxoneren). Ik heb wel geen flauw idee hoe ik die uit elkaar moet halen, zonder de boel te verruineren.

Voor het schoonmaken van de contacten moet ik bij de claxon zijn neem ik aan omdat zich daar het vuil ophoopt!? In een van de topics werd gezegd dat de claxon bij de 19gti links voor achter de bumper zit weggewerkt (als je achter het stuur zit).

Nog even over dat relais: die zou wel de kwade pier voor de niet werkende achterruit verwarming kunnen zijn? Of moet ik ergens anders contactpunten schoonmaken???

isaac

BX19GTi,1990, automaat
BX14E, 1985, 250.000Km (rip)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 06 november 2009 04:22 PM
  [ # 6 ]

De schakelaar moet je niet uit elkaar halen. Je kunt de stekker die eraan vast zit even losmaken en inspuiten met contact-spray (Holts’, ongeveer een tientje voor een busje. GEEN WD 40) Datzelfde kun je ook doen met de stekkers aan de claxon (die zijn ook het meest verdacht). Die vindt je natuurlijk achter de claxon, en die bevindt zich dan weer onder de bumper :p
Achterruitverwarming gaat wel over een relais, volgens de Haynes relais R4. De zekering voor die verwarming is nummer 10, moet een 20 Ampère zijn.

Profiel  
 
isaac
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-11-2006

Gepost: 08 november 2009 03:53 PM
  [ # 7 ]

Heb de claxon gevonden en die is ok. Zier er allemaal redelijk schoon uit, helemaal niet veel roest.

Wil nu de claxon/licht schakelaar loshalen. Daar voor moet ik de kap om het stuur losmaken zo te zien. Klopt het dat die met een gewone imbussleutel losgemaakt kan worden, want met een kruiskop lukt het niet? Of heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?

oh ja de claxon/achterruitverwarming zekering zit bij bij op nummer 8

BX19GTi,1990, automaat
BX14E, 1985, 250.000Km (rip)

Profiel  
 
beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 02-09-2004

Gepost: 08 november 2009 04:16 PM
  [ # 8 ]

Je hebt torx gereedschap nodig, lijkt op inbus maar met meer vlakjes. Fff setje halen bij de bouwmarkt.
Als je die niet in de buurt hebt, kun je ook even kijken of je een fitting-schroevendraaiertje hebt die er in past.

Profiel  
 
isaac
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-11-2006

Gepost: 08 november 2009 04:21 PM
  [ # 9 ]

bedankt voor de tip ik dacht dat ik alweer heel onhandig bezig was Wink

BX19GTi,1990, automaat
BX14E, 1985, 250.000Km (rip)

Profiel  
 
isaac
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-11-2006

Gepost: 09 november 2009 06:57 PM
  [ # 10 ]

torx setje gekocht en de kap rond het stuur los gemaakt, evenals het stuur zelf trouwens. bedacht me dat als ik de stekker los trek en in het blok verbinding maak dat ik dan de claxon moet horen. was een beetje avonturen, maar ik krijg wel reactie van de richtingaanwijzer maar geen claxon. de enige draad die geen effect geeft is de witte die midden in het blokje zit; alle andere geven iets met de richtingaanwijzer.

Nu ik dit schrijf vraag ik mij af dat wel goed doe. Aan de claxon zitten 2 draden: een grijze en een witte en die lijken vrij rechtstreeks naar het dashboard te leiden. Maar waar komt nu de stroom van? Hieronder het stekkerblok dat ik heb losgetrokken:

Ben verder gaan zoeken onder de kap en heb zo hier en daar wat losgetrokken en met contactspray behandeld, maar ik kan niet direct nog draden vinden die naar de claxon zouden leiden (want die zouden dan grijs of wit moeten zijn).

Ik heb wel een paar losse connectors gevonden en vroeg me af of die nog ergens voor dienen:

hieronder 2 losse stekkers zwart en paars voor de accu, achter het luchtfilter:

een bruine stekker achter de accu:

tis nu donker, morgen zoek ik verder…..

BX19GTi,1990, automaat
BX14E, 1985, 250.000Km (rip)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 november 2009 07:45 PM
  [ # 11 ]

Het is niet zeker dat je draden t.h.v. de claxon dezelfde kleur hebben als aan de schakelaar. Nou ben ik al een tijdje niet meer bij een BX-toeter geweest, maar als ik het me juist herinner van de Breek zit-ie rijrichting rechts achter de bumper. Grille/luchtkap er even af (3 torxjes) en je kunt er van boven bij. Anders sowieso van onderaf.

En voor het simpele zou je eigenlijk het electrisch schema moeten lezen; daar kun je de draden volgen en zien overwelke stekkernummers ze komen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 09 november 2009 10:19 PM
  [ # 12 ]

Volgens mij is ‘ie al bij de claxon geweest. Ik zal eens het elektrische schema erbij pakken.

Edit: Nummer 1 en 3 zou je door moeten verbinden om de claxen te horen (dit zouden 2 grijze draden moeten zijn). Deze stekker gaat met een gele 3-polige stekker het zekeringenbord op. Daarna gaat het signaal via een witte 7-polige stekker de motorruimte in.

Profiel  
 
isaac
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-11-2006

Gepost: 10 november 2009 01:40 PM
  [ # 13 ]

Volgens mij is ‘ie al bij de claxon geweest

yep, heb de claxon gevonden en er afgehaald. direct aan de accu werkt ie (heeel) prima. daarna claxon teruggezet en draadje getrokken van connector (waar 2 draadjes aanzitten een witte en een grijze) naar de plus van de accu. Dat doet ie ook, dus de aarding is ok lijkt me.

het electrisch schema…

sinds de tijden van mijn EE bouwdoos ben niet meer zo’n held met eletriek, zoek nu toch maar een schema want:

heb nog eens naar het stekkertje gekeken (ik neem aan dat ik het goede blokje heb). er zitten 6 draadjes aan. De “onderste” 3 zijn allemaal groen. De bovenste zijn grijs (met wit merk streepje), wit en grijs (met een groen merkstreepje). als ik de 2 grijze met elkaar verbind (en contact aan natuurlijk), dan geen geluid. zie hieronder:

naast schema maar eens wat opportunistische dingen uitproberen denk ik; én de gele stekker zoeken natuurlijk, want die heb ik ook nog niet gevonden.

BX19GTi,1990, automaat
BX14E, 1985, 250.000Km (rip)

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 10 november 2009 03:45 PM
  [ # 14 ]

Die gele stekker zit achter je zekeringen op dat zelfde bord. Ik zou die nog maar even laten zitten. Ik zou even met je multimeter (of oldschool met batterij en lampje) kijken of er ergens een draadbreuk zit. Op die zwarte stekker horen de nummers trouwens op te staan.

Draad van aansluiting 1 op de zwarte stekker moet op de + van de claxon zitten. En op aansluiting 3 moet 12V staan. En verder moet zekering 8 natuurlijk intact zijn Smile. Verder valt er niet zoveel meer te controleren.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook